Niemiecka lokomotywa

Jacek Kowalczyk
opublikowano: 22-03-2013, 00:00

Nawet jeśli recesja w Eurolandzie będzie się przedłużać, polska gospodarka powinna przyspieszać.

Wbrew większości prognoz rynkowych gospodarka strefy euro jeszcze nieprędko wyjdzie z recesji — twierdzą ekonomiści Ernst & Young (E&Y) i Oxford Economics (OE). Ich zdaniem, początki ożywienia w Eurolandzie zobaczymy dopiero w drugiej połowie 2013 r. W całym roku strefa odnotuje spadek PKB o 0,5 proc. Dopiero w przyszłym zacznie wyraźnie rosnąć — wzrost gospodarczy Eurolandu wyniesie 1,1 proc.

— Choć wszystko wskazuje na to, że strefa euro — przynajmniej na razie — uniknęła rozpadu, politykom regionu nadal nie udało się stworzyć warunków niezbędnych do stabilnego rozwoju gospodarczego. Choćby niepewność wokół Włoch, która zaistniała po tamtejszych wyborach, każe zakładać, że jeszcze przez kilka miesięcy nie zobaczymy odbicia koniunktury — twierdzi Mark Otty, partner zarządzający E&Y.Strefa euro jest jednak wewnętrznie bardzo zróżnicowana. Sytuacja w Niemczech jest nieporównywalnie lepsza niż np. w Hiszpanii czy Grecji. Według E&Y i OE, w 2013 r. PKB Niemiec wzrośnie o 0,7 proc., a w 2014 r. — o 1,9 proc. Pomijającmałe gospodarki, takie jak Malta, Luksemburg czy Estonia, żaden inny kraj Eurolandu nie ma tak dobrych prognoz. Z punktu widzenia polskiej gospodarki ten wewnętrzny podział strefy euro jest jednak bardzo korzystny, bo właśnie Niemcy są głównym odbiorcą polskiego eksportu (trafia tam 26 proc. zagranicznej sprzedaży).

— Losy polskiej gospodarki są nierozerwalnie związane z losami Niemiec, a ten kraj w 2013 r. uniknie recesji. Jeżeli więc w Niemczech będzie zwiększać się konsumpcja, nasza gospodarka też będzie w coraz lepszym stanie — komentuje Marek Rozkrut, główny ekonomista Ernst & Young.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane