NIERUCHOMOŚCI!

Niewrzędowski Artur
opublikowano: 1999-03-04 00:00

NIERUCHOMOŚCI!

Nie sprzyjające regulacje nie zdołały zahamować dzierżawy budynków

W 1998 roku przedsiębiorstwa leasingowe oddały w leasing aktywa netto za ponad sześć miliardów złotych. Na rynku niespodziewanie pojawił się nowy lider — LHI Leasing Polen, który — dzięki leasingowi nieruchomości — zdystansował dotychczasowego lidera, czyli Europejski Fundusz Leasingowy.

W ubiegłym roku nastąpiła eksplozja na rynku leasingu nieruchomości. O ile w 1997 roku jego wartość wyniosła 40 mln zł, o tyle w 1998 roku wzrosła do ponad miliarda zł (25-krotny wzrost). Na ten wynik złożyły się głównie transakcje dwóch zagranicznych spółek — LHI Leasing Polen i ING Lease Polska.

— W tym roku przekonamy się, czy leasing nieruchomości rzeczywiście okaże się trwałym i stabilnym zjawiskiem na naszym rynku leasingowym — mówi Andrzej Płochocki, dyrektor Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych.

Nowy lider

Zajmująca się obecnie tylko leasingiem nieruchomości spółka niemiecka LHI Leasing Polen wyprzedziła dotychczasowego lidera rynku leasingu w Polsce — Europejski Fundusz Leasingowy. Wrocławska spółka przekazała w leasing aktywa netto za ponad 619 mln zł, natomiast LHI Leasing Polen — za ponad 874 mln zł. Największy konkurent EFL, należący do Banku Rozwoju Eksportu i niemieckiego Commerzbanku, BRE Leasing przekazał w leasing aktywa za 522 mln zł.

Transportowy pęd

W ubiegłym roku praktycznie nie zmieniła się struktura odbiorców usług leasingowych, wśród których dominuje sektor prywatny — 57,43 proc. oraz przemysł wytwórczy i budownictwo — 32,89 proc. Trzykrotnie wzrósł udział sektora rolno-leśnego, dwukrotnie natomiast spadł udział przedsiębiorstw państwowych. Największy obrót wygenerował — tradycyjnie — leasing środków transportu drogowego. W 1998 roku, w porównaniu z 1997 r., wzrósł on o 6 proc., osiągając 58,21 proc. wyleasingowanych ruchomości.

Osobowe udają

Polska jest jedynym krajem w Europie, którego ustawodawstwo nie sprzyja leasingowi samochodów osobowych. Dlatego ponad 90 proc. leasingowanych aut to „samochody ciężarowe” w karoseriach pojazdów osobowych. Ich leasing utrzymuje się na tym samym poziomie — poniżej 1 proc.

Artur Niewrzędowski