Obecna na NewConnect od kwietnia Noctiluca, opracowująca organiczne emitery światła nowej generacji do zastosowania w panelach OLED, wykonała kolejny krok w kierunku globalnej komercjalizacji technologii. 24 października zawarła umowę o zachowaniu poufności (NDA) z amerykańskim właścicielem kilku serwisów społecznościowych i komunikatorów oraz producentem gogli VR/AR z wyświetlaczami OLED, który pracuje nad koncepcją metawersum.
Umowa ważna już teraz
Umowa obejmuje wymiany poufnych materiałów oraz wiedzy i oznacza przejście do zaawansowanej fazy negocjacji MTA (Material Transfer Agreement). Tego typu porozumienie Noctiluca zawarła w styczniu z LG Display. Na jego podstawie koreański koncern przetestuje materiały polskiej spółki z zamiarem wykorzystania we własnych produktach. Do zawarcia umowy MTA z amerykańskim partnerem ma dojść w ciągu 1-2 kwartałów, a potencjalne efekty współpracy są następnie możliwe do osiągnięcia najwcześniej za 12-18 miesięcy.
– Zawarta umowa NDA jest dla nas ważna w krótkiej perspektywie z dwóch powodów. Po pierwsze, potwierdza naszą tezę, że jesteśmy spółką deeptechową z ryzykiem technologicznym, ale bez ryzyka rynkowego – nie musimy edukować rynku, bo firmy doskonale wiedzą, czego szukają i że my możemy im to zaoferować. Po drugie, uwiarygadnia nas to jako pioniera w zakresie dostawy nowatorskich materiałów organicznych zarówno w kontekście autorskich emiterów trzeciej i czwartej generacji, jak też naszej drugiej nogi biznesowej, czyli kontraktowej produkcji wolnych patentowo materiałów – komentuje Mateusz Nowak, dyrektor rozwoju biznesu Noctiluki
Zwraca uwagę, że kontraktowa produkcja emiterów dostępnych na rynku nadal pozwala uzyskiwać bardzo dobrą marżę (nawet kilkadziesiąt procent), a Noctiluca gra dzięki swoim kompetencjom w pierwszej lidze ich dostawców.
– Poszerzyliśmy właśnie zespół o kolejne osoby do obsługi coraz liczniejszych zapytań o możliwość złożenia zamówienia. Jesteśmy w stanie wykonać zdecydowaną większość z nich, pozostaje jednak kwestia praw do ich sprzedaży w konkretnym kraju. Dlatego też z początkiem 2023 r. dołączy do nas w pełnym wymiarze rzeczniczka patentowa, która pomoże nam jeszcze skuteczniej obsługiwać zagraniczne rynki i wykorzystać dostępne moce w maksymalnym stopniu – mówi Mateusz Nowak.

Rynek sprzyja
Noctiluca przyznaje, że ma w ostatnim czasie kumulację umów ze światowymi potentatami – po największym na świecie producencie elektroniki użytkowej i największym na świecie producencie zegarków (w tym smartwatch) teraz doszła umowa z amerykańskim gigantem technologicznym. Spółka podkreśla że to efekt długotrwałych rozmów i długofalowego budowania strategii rozwoju i komercjalizacji.
– Nie zanosi się jednak na spowolnienie w przekazywaniu przez nas dobrych wieści, a sprzyja temu kolejna zmiana rynkowa, tj. nowa rekomendacja Komisji Europejskiej dotycząca ograniczenia od marca 2023 r. sprzedaży wyświetlaczy o określonej, zbyt dużej energochłonności, co według producentów elektroniki użytkowej ograniczy rynek wyświetlaczy LCD – zwłaszcza w przypadku telewizorów HD i lepszych. Jesteśmy naturalnym beneficjentem tego przepisu, ponieważ to OLED pozwala uzyskiwać lepsze parametry wyświetlacza przy niższej energochłonności. Technologiczni giganci liczą się z potrzebą zmian w dłuższej perspektywie – mówi Mateusz Nowak.
Firma spodziewa się, że 2023 będzie dla niej ekscytującym rokiem. Po pierwsze, coraz realniejszy wymiar przybiera komercjalizacja jej autorskiej technologii.
– Rozmawiamy z głównymi technologami największych światowych konglomeratów zajmujących się elektroniką, nie o byciu montownią ich sprzętu, tylko o dostarczeniu im know-how i technologii. Warto zwrócić uwagę, że budżet badawczy każdego podmiotów z tzw. Wielkiej Piątki z Nasdaq wynosi 25-30 mld USD i jest czterokrotnie większy niż nakłady Polski na badania i rozwój – stwierdza menedżer.
Rundy inwestycyjne w planach
Drugim powodem optymistycznych prognoz jest obserwowanie szybkich postępów w działalności kontraktowej. By utrzymać możliwości rozwoju w obu kierunkach, spółka chce na przełomie roku zrealizować rundę inwestycyjną na ok. 1-1,5 mln EUR, kierowaną do inwestorów profesjonalnych.
– Nie chcemy zebrać teraz więcej pieniędzy, ponieważ biorąc pod uwagę nasze osiągnięcia, różnica pomiędzy wyceną naszą – ok. 30 mln USD – a konkurentów – w ostatnich rundach 200 mln USD Cynora i 250 mln USD Kyuluksa – jest nieuzasadniona. Realizowane projekty mogą wnieść nas na wyższy poziom w rozwoju i wycenie, dlatego większą rundę przeprowadzimy dopiero za 1,5 roku-2 lata w trakcie przejścia na główny parkiet GPW – mówi Mateusz Nowak.
We wrześniu 2021 r. Noctiluca otrzymała od inwestorów 3,5 mln zł. Inwestorzy płacili w rundzie pre-IPO 28 zł za akcję, co przełożyło się na 41 mln zł wyceny. W szczycie jej kwietniowego debiutu na NewConnect kurs sięgnął 40 zł, a od miesiąca utrzymuje się przez większość czasu na poziomie 100 zł, co oznacza ponad 140 mln zł kapitalizacji. Notowania zaczęły szybko rosnąć w połowie sierpnia, po informacji o umowie dystrybucyjnej z japońską firmą Filgen.

