Nowa strategia Grupy KRUK: przyspieszenie, ogromne inwestycje, transformacja cyfrowa i ludzie

PARTNEREM PUBLIKACJI JEST KRUK S.A.
opublikowano: 2025-03-25 23:00
zaktualizowano: 2025-03-25 20:00

Grupa KRUK stawia na rozwój i innowacje. Zarząd KRUKa opowiada o nowej strategii firmy na najbliższe lata.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Grupa KRUK to międzynarodowa organizacja, która jest jednym z liderów zarządzania wierzytelnościami w Europie Środkowo-Wschodniej. Przez ponad 26 lat działalności firma pomogła milionom klientów w regulowaniu zobowiązań, kładąc nacisk na proklienckie podejście, edukację finansową i elastyczne rozwiązania. Teraz, stojąc u progu nowej strategii na lata 2025–2029, KRUK planuje kolejne zmiany i dostosowanie się do dynamicznie zmieniającego się rynku. O szczegółach nowej strategii oraz przyszłości firmy rozmawiamy z zarządem Grupy KRUK: Piotrem Krupą, CEO, prezesem zarządu, Urszulą Okarmą, CIO, członkinią zarządu, Michałem Zasępą, CFO, członkiem zarządu, Piotrem Kowalewskim, COO, członkiem zarządu, Adamem Łodygowskim, CD&TO, członkiem zarządu.

Zgodnie z niedawno opublikowaną strategią na lata 2025–2029 Grupa KRUK planuje inwestycje w wysokości około 15 mld zł. Na jakie obszary zamierzacie przeznaczyć te środki?

Piotr Krupa: Dla lepszego zrozumienia skali naszych inwestycji warto spojrzeć na wyniki z poprzednich lat. W okresie 2011–2024 Grupa KRUK zainwestowała łącznie 17 mld zł, z czego ponad 11 mld zł przypadło na lata 2019–2024. Planując inwestycje na poziomie 15 mld zł w kolejnych pięciu latach, pokazujemy, jak dużą wagę przykładamy do dalszego rozwoju i zwiększenia skali działalności. Większość tych środków – około 90 proc. – zostanie przeznaczona na rynki, na których działamy od lat, czyli Polskę, Rumunię, Włochy i Hiszpanię. Pozostałe 10 proc. planujemy zainwestować we Francji, gdzie jesteśmy stosunkowo nowi – działamy tam od półtora roku i widzimy duży potencjał wzrostu.

Główna część inwestycji będzie skierowana na zakup portfeli wierzytelności od banków, które sprzedają duże pakiety długów wymagające znaczących nakładów na windykację. Naszym kluczowym obszarem pozostają niezabezpieczone wierzytelności detaliczne, czyli zobowiązania konsumenckie wynikające z kart kredytowych, pożyczek ratalnych czy kredytów gotówkowych. To nasz core business i obszar, w którym mamy największe doświadczenie oraz najlepsze wyniki. W mniejszym stopniu planujemy również inwestycje w segment MŚP oraz kredyty korporacyjne.

Od 2019 r. do trzeciego kwartału 2024 KRUK wypracował 3,8 mld zł zysku netto i wypłacił 1,2 mld zł dywidendy. Jakie są wasze prognozy dotyczące zysków i wypłat dywidendy w najbliższych latach?

Michał Zasępa: Wraz z ogłoszeniem nowej strategii przedstawiliśmy także politykę dywidendową. KRUK SA od wielu lat regularnie wypłaca dywidendę – w latach 2019–2024 przeznaczyliśmy na ten cel łącznie 1,3 mld zł, co oznacza 62 zł na akcję. W nadchodzących pięciu latach chcemy kontynuować tę politykę, zakładając wypłatę dywidendy na poziomie nie niższym niż 30 proc. zysku netto, pod warunkiem że poziom zadłużenia firmy pozostanie w przyjętych ramach.

Nie publikujemy prognozy zysków, ale uwagę inwestorów zwracam na to, że nasi akcjonariusze postawili nam cel corocznego wzrostu zysku o 12 proc., żeby menedżerom KRUK alokował się program opcyjny. Oczywiście chcemy zrealizować ten cel.


Jakie inwestycje w innowacje technologiczne planujecie w ramach nowej strategii i w jaki sposób wpłyną one na działalność operacyjną firmy?

Piotr Kowalewski: Zacznijmy od tego, że planujemy reinżynierię naszych procesów, czyli zbudowanie ich od nowa. Pomoże nam w tym transformacja cyfrowa, która jest jednym z kluczowych elementów naszej strategii. Wszystko po to, by usprawnić lead-time. Planujemy przeznaczenie kilkuset milionów złotych na rozwój technologii, które pozwolą nam obsłużyć rosnącą liczbę spraw. Obecnie w naszym portfolio jest ich około 13 mln, a po zakończeniu realizacji strategii spodziewamy się wzrostu tej liczby do około 20 mln. Taka skala działalności wymaga zaawansowanych rozwiązań technologicznych, w tym automatyzacji procesów, sztucznej inteligencji oraz technologii chmurowych.

Adam Łodygowski: Nasza transformacja cyfrowa opiera się na czterech filarach. Pierwszy to program nazwany przez nas New Horizon, którego celem jest poprawa efektywności operacyjnej. Będzie opierał się na budowie nowego ekosystemu analityczno-technologicznego, który obejmie kompleksową automatyzację naszych procesów obsługi wierzytelności, wykorzystanie narzędzi z rodziny AI m.in. do analizy danych oraz wdrożenie rozwiązań chmurowych. Nasza codzienność bardzo dynamicznie zmienia się pod kątem technologicznym, dlatego udoskonalamy nasze systemy w taki sposób, aby mieć pełną elastyczność w dostarczaniu szerokiej gamy narzędzi i produktów dla naszych klientów. Planujemy zastosowanie chatbotów i botów wspierających klientów w samodzielnej obsłudze zadłużenia, automatyczne odczytywanie i odpowiadanie na korespondencję oraz rozwój spersonalizowanych modeli decyzyjnych wspomagających negocjacje i procesy windykacyjne.

Drugi kluczowy obszar to zarządzanie danymi (Data Governance), które pozwoli nam maksymalnie wykorzystać potencjał zgromadzonych informacji w podejmowaniu decyzji. Nasze dane, obok potencjału ludzkiego, to kluczowe aktywo i paliwo naszych działalności operacyjnych. Dbałość o dane była dla nas zawsze istotna, a teraz chcemy je lepiej uporządkować, aby móc z nich jeszcze lepiej, transparentnie korzystać oraz zasilać nowoczesne algorytmy z rodziny AI. Wdrożymy nowe standardy organizacji danych, zwiększymy ich dostępność i bezpieczeństwo oraz usprawnimy modele analityczne, wzmacniając naszą kulturę podejmowania decyzji opartą na danych.

Piotr Kowalewski: Kolejne filary dotyczą nowego sposobu pracy, łącząc metodyki LEAN i AGILE. Chcemy, aby nasze zespoły były bardziej elastyczne, skoncentrowane na dostarczaniu wartości i mogły szybciej adaptować się do zmian rynkowych. Dzięki temu Grupa KRUK stanie się organizacją samouczącą się – złożoną z autonomicznych zespołów, które mogą same zdiagnozować problem, zaproponować rozwiązanie – i dzięki temu będziemy gotowi zrealizować nasze ambitne cele i wyzwania nadchodzącej dekady.

Jakie są kluczowe plany na przyszłość oraz jakie ryzyka mogą wpłynąć na ich realizację?

Urszula Okarma: Mamy dojrzały system zarządzania ryzykiem. Doposażymy go w dodatkowe narzędzia, które jeszcze lepiej usprawnią monitorowanie i mitygowanie ryzyk, jakie zdefiniowaliśmy i jakie napotykamy. Udoskonalamy nasz system tak, aby był elastyczny i dobrze dopasowany do naszej działalności.

W najbliższych kwartałach skupimy się na dalszym umacnianiu naszej pozycji na rynku francuskim, gdzie działamy od jesieni 2023 r. Planujemy rozsądne inwestycje, dbając o odpowiednie zarządzanie ryzykiem, a także rozważamy otwarcie własnej placówki. Francja to jeden z największych rynków w Europie, zarówno pod względem liczby ludności, jak i siły gospodarczej. Wartość udzielonych kredytów konsumenckich niezabezpieczonych wyniosła tam 183 mld EUR (dane z listopada 2024 r.), a ich poziom rośnie stabilnie od kilku lat. To sprawia, że rynek ten stanowi dla KRUK atrakcyjny kierunek rozwoju. Dodam, że przyglądamy się także dwóm innym rynkom – Wielkiej Brytanii i Stanom Zjednoczonym.

Wracając do ryzyk, jednym z kluczowych wyzwań jest sytuacja geopolityczna, dlatego konsekwentnie dywersyfikujemy nasz biznes. Obecnie Polska jest dla nas nadal bardzo ważnym, dużym rynkiem, tu przecież znajduje się nasza główna siedziba, więc nadal będziemy tu sporo inwestować. Około połowy naszego biznesu stanowią też pozostałe europejskie rynki, na których działamy, i tam również nadal będziemy się rozwijać.

Co do ryzyka regulacyjnego, jest ono stosunkowo niskie – w Unii Europejskiej, gdzie prowadzimy działalność, trwa wdrażanie nowej dyrektywy regulującej naszą branżę, co zapewni większą stabilność i przewidywalność w przyszłości.

W jaki sposób KRUK angażuje się w kwestie ESG (środowiskowe, społeczne i zarządcze) i jakie cele stawia sobie w tym obszarze do 2029 r.?

Urszula Okarma: Dużo uwagi poświęcaliśmy ESG, zanim jeszcze tematy te były mocno eksponowane w przestrzeni publicznej. W tym roku po raz pierwszy przedstawimy zintegrowany raport ESG według dyrektywy CSRD, jako podmiot zobowiązany przez przepisy unijne. Obecnie finalizujemy prace nad jego treścią i musimy przyznać, że skala wyzwania przerosła nasze początkowe oczekiwania.

Jeśli chodzi o nasze działania w zakresie ESG, warto zaznaczyć, że jako firma z sektora finansowego nie jesteśmy dużym emitentem CO₂. Niemniej podejmujemy konkretne kroki w celu redukcji śladu węglowego. Część wynajmowanych przez nas powierzchni biurowych spełnia już wysokie standardy ekologiczne i jest wyposażona w technologie energooszczędne, co pozwala na optymalizację zużycia energii. Aktywnie angażujemy się również w edukację naszych pracowników w zakresie oszczędzania zasobów i wdrażania proekologicznych rozwiązań w codziennej pracy.

Dodatkowo nie rezygnujemy z działań na rzecz różnorodności i inkluzywności, nawet w obliczu globalnych trendów, gdzie niektóre firmy ograniczają inicjatywy DEI. Stawiamy na równość, dbamy o dobrostan pracowników i promujemy politykę różnorodności, ponieważ uważamy, że silne i zróżnicowane zespoły to klucz do sukcesu firmy.

Warto też dodać, że poza transformacją naszą ogromną wartością są ludzie, ale też nasza kultura, wartości. Nadal będziemy dbać o rozwój osób, które u nas pracują. Codziennie pojawiają się nowe obszary, nowe technologie, więc zależy nam, aby nasi ludzie dobrze czuli się w dynamicznie zmieniającym się środowisku. Głównym celem, jaki sobie stawiamy, jest stanie się pracodawcą pierwszego wyboru. Chcemy przyciągać talenty z określonymi kompetencjami, które pomogą nam w realizacji naszych nowych, ambitnych celów.

Piotr Krupa: Dodam tylko, że w ESG szczególną wagę przykładamy też do aspektu społecznego. Jako KRUK od lat inwestujemy w edukację finansową, ponieważ wierzymy, że świadomi konsumenci rzadziej wpadają w problemy finansowe i lepiej radzą sobie z zarządzaniem swoimi zobowiązaniami. Długi same nie znikają – to odpowiednia wiedza i działanie pomagają w ich skutecznym regulowaniu.

Francja jest też kolejnym dużym rynkiem geograficznym, który nas interesuje. Jest on kolebką consumer finance – ma 68 mln konsumentów i otwiera się tam potencjał, który chcemy wykorzystać w kolejnych latach, w okresie obowiązywania nowej strategii.