Nowinki pomogą wygrać walkę o klientów

opublikowano: 20-12-2018, 22:00

Nowe praktyki dotyczące dostaw towarów zamawianych w sieci zrewolucjonizują elektroniczny handel w 2019 r. — przewidują eksperci

W ciągu najbliższego roku największy wpływ na globalny rynek sprzedaży online będą miały: analityka biznesowa (ang. business intelligence, BI), zarządzanie relacjami z klientami (ang. customer relationship management, CRM), marketing treści (ang. content marketing), wielkie zbiory danych (ang. Big Data) i chatboty, czyli wirtualni doradcy — prognozują eksperci z firmy Divante. Małe i średnie przedsiębiorstwa stoją więc przed nie lada wyzwaniem, aby nadążyć za trendami wyznaczającymi kierunek dla całego rynku e-commerce. Na co powinni zwrócić szczególną uwagę, aby w nadchodzącym roku uzyskać większa sprzedaż i wygrać walkę o konsumenta?

Tomasz Stachlewski, główny architekt systemów IT w Amazon Web
Services, przewiduje, że w 2019 r. mali i średni przedsiębiorcy będą mogli
korzystać z rozwiązań, które dotychczas były dostępne jedynie dla dużych firm.
Dwiema najbardziej pożądanymi kategoriami w e-handlu będą skuteczniejsza
analiza danych i sztuczna inteligencja.
Zobacz więcej

ŚLADEM GIGANTÓW:

Tomasz Stachlewski, główny architekt systemów IT w Amazon Web Services, przewiduje, że w 2019 r. mali i średni przedsiębiorcy będą mogli korzystać z rozwiązań, które dotychczas były dostępne jedynie dla dużych firm. Dwiema najbardziej pożądanymi kategoriami w e-handlu będą skuteczniejsza analiza danych i sztuczna inteligencja. Fot. Marek Wiśniewski

Nowy standard dostaw

Wszystko wskazuje na to, że obraz polskiego rynku e-commerce zmieni rodzimy lider — Allegro, a to za sprawą swojej nowej usługi Smart!. Zdaniem Wojciecha Klibera, wiceprezesa zarządu w Sendit, samo rozwiązanie ustanowiło nowe standardy obsługi użytkownika w zakresie dostawy — darmowej i do wybranego przez niego punktu odbioru, np. Paczkomatu. Ważna jest tu również kwestia jakości, bowiem do programu kwalifikowali się tylko ci sprzedawcy serwisu, którzy np. mieli wskaźnik poleceń na poziomie 98 proc. Z tego względu, zdaniem eksperta, to właśnie sfera dostaw i doświadczenie zakupowe tzw. ostatniej mili będą w 2019 r. kluczowe. Jak zauważa Rafał Nawłoka, prezes zarządu w DPD Polska, z perspektywy odbiorcy najważniejsze pozostaną szybkość i elastyczność tej usługi.

— Z tego względu należy spodziewać się dalszych usprawnień na linii sklep internetowy–dostarczyciel–odbiorca. Firmy kurierskie będą nadal rozwijały sieci punktów nadań i odbiorów, stawiając na nowe i coraz bardziej precyzyjne formy komunikowania się z odbiorcą, np. poprzez usługę Predict, umożliwiającą kontakt telefoniczny z kurierem i rozwój płatności elektronicznych za pobraniem. Pojawiają się także usługi tzw. same day delivery [dostawa tego samego dnia — przyp. red.] w ramach aglomeracji miejskich — mówi Rafał Nawłoka.

Ekspert dodaje, że jednym z częściej wymienianych trendów, jeśli chodzi o nadchodzący rok, jest wykorzystanie dronów do dostarczania przesyłek. Zaznacza jednak, że rozwiązanie pozostaje wciąż w sferze eksperymentów, zaś realną zmianą w najbliższych latach będzie większa liczba samochodów i rowerów elektrycznych, za pomocą których kurierzy będą rozwozić przesyłki. Natomiast według Aliny Wojny, dyrektor marketingu w platformie zakupowej Arena.pl, wyzwaniem, przed którym staną firmy, szczególnie z sektora MŚP, będzie ich integracja z firmami kurierskimi.

— Odbiór przesyłki w kiosku, na stacji benzynowej czy w Paczkomacie jest już czymś naturalnym. Z tego względu przedsiębiorcy będą decydować się na rozpoczęcie współpracy z tzw. marketplacem [model e-biznesu łączący sprzedawców z kupującymi — przyp. red.], który dzięki swojej skali może zaoferować wymienione standardy w bezpłatnym pakiecie współpracy — zaznacza Alina Wojna.

Zdaniem Roberta Olędzkiego, dyrektora ds. cyfrowego biznesu w Payback Polska, warto jednak pamiętać także o dużej grupie konsumentów, którzy w swoich wyborach zakupowych kierują się przede wszystkim ceną.

— Są oni gotowi zgodzić się na mniej korzystne warunki obsługi zamówienia, aby kupować jak najtaniej. W Polsce obserwujemy dynamiczny rozwój sklepów oferujących różnego rodzaju produkty w bardzo przystępnych cenach. Przykładem mogą być chińskie platformy sprzedażowe, takie jak AliExpress oraz GearBest, które cieszą się coraz większą popularnością. Patrząc na dynamikę ich sprzedaży, w 2019 r. możemy spodziewać się dalszego wzrostu udziału chińskiego e-commerce w polskim handlu — zauważa Robert Olędzki.

Z jednej strony oznacza to większą konkurencje dla rodzimych e-sklepów. Z drugiej jednak warto pamiętać o wprowadzonym przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej (UE) rozporządzeniu, które weszło w życie 3 grudnia, mówiącym o zakazie geoblokowania (praktyka uniemożliwiająca dostęp do produktów i usług oraz ich zakup poprzez stronę znajdującą się w innym państwie członkowskim UE) w e-handlu. Może być to szansą dla MŚP na dotarcie także do zagranicznych klientów.

Mali docenią chmurę

Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę w 2019 r., jest chmura obliczeniowa. Przedsiębiorcy daje ona nie tylko miejsce na przetrzymywanie danych firmy, lecz także pomoże je analizować (tzw. cloud computing), jak wskazuje Tomasz Stachlewski, główny architekt systemów IT w Amazon Web Services (AWS).

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— W małych i średnich firmach nie ma miejsca na wyodrębnianie działów zajmujących się tym tematem albo pieniędzy na zatrudnienie specjalisty w tym zakresie. Z tego względu już teraz widoczny jest trend analizy danych firmy za pośrednictwem chmury. Tym bardziej, że przenoszenie wszystkich cyfrowych informacji odbywa się na zasadzie tzw. drag and drop, czyli przeciągnij i upuść. Nie wymaga to wiedzy osoby technicznej — zaznacza Tomasz Stachlewski.

Małe i średnie przedsiębiorstwa często nie są w stanie zbudować tzw. centów kontaktu i nie chodzi tu tylko o inwestycje w sprzęt, lecz także w ludzi. Z tego względu kolejnym popularnym kierunkiem dla tego sektora będzie chmurowy model tzw. pay-as-you-go (system, w którym opłata jest automatycznie odejmowana od przedpłaconej sumy) — jeśli nikt nie będzie dzwonił, przedsiębiorca nie poniesie kosztów.

— Wygląda to w ten sposób, że osoba pracująca w MŚP dostaje na komputer powiadomienie o konsumencie, który chce się z nim skomunikować, ale rozmawia z nim de facto przez przeglądarkę internetową. Oczywiście pewna wiedza techniczna do zbudowania tego kanału będzie potrzebna, ale ta specjalistycznanie jest wymagana — opowiada Tomasz Stachlewski.

To nie wszystkie zastosowania chmury, dzięki którym zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa, mogą ułatwić prowadzenie biznesu. Kolejną kategorią jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (SI).

— Przykładowo wykorzystująca SI usługa Amazon Personalize ułatwia programistom tworzenie zindywidualizowanych rekomendacji produktowych dla klientów. Firma, która zdecyduje się z niej skorzystać, będzie musiała jedynie przesłać do chmury dane o swoich produktach i konsumentach. Na ich podstawie usługa wytypuje towary, które zainteresują kupującego — opowiada Tomasz Stachlewski.

Skuteczniejsza analiza

Niektóre z popularnych rozwiązań, które były wykorzystywane w 2018 r., będą miały kontynuację w tym nadchodzącym. Zdaniem Roberta Olędzkiego można spodziewać się rozwoju trendu dotyczącego obecności firm w wielu kanałach sprzedaży jednocześnie (tzw. omnipresent retailing). Według eksperta kluczem do sukcesu będzie tu maksymalizowanie częstotliwości kontaktu z klientem za ich pośrednictwem. Tym samym e-handel będzie się rozwijał w stronę tzw. u-commerce (ang. ubiquitous commerce), które można określić mianem „wszechobecnego handlu”. Warto dodać, że tzw. omnipresent retailing pozwoli sprzedawcom na skuteczniejsze analizowanie zachowań zakupowych konsumentów, a tym samym na lepsze odpowiadanie na ich indywidualne potrzeby prawie w czasie rzeczywistym. Według Michała Lemana, dyrektora zarządzającego FlixBus Polska, kolejnym dominującym nurtem w 2019 r. będzie dopasowanie oferty do potrzeb konkretnego klienta pod kątem historii wyszukiwania cen. Jedną z metod, na którą wskazuje ekspert, jest wykorzystywany we Flixbusie system dynamicznych stawek biletów, którzy konsumenci dobrze znają m.in. z linii lotniczych.

— W dużym uproszczeniu polega on na zdefiniowaniu kilku poziomów cenowych i przyporządkowaniu dostępnej liczby biletów dla każdego z nich — na podstawie algorytmów. Następnie analizowane są dane np. o wypełnieniu miejsc w autobusie czy średnich cenach biletów, a także informacje o nadchodzących wydarzeniach, takich jak dni wolne od pracy. Do tego liczy się historia wyszukiwań. Na tej podstawie klient otrzymuję propozycję cenową biletu — tłumaczy Michał Leman.

Przyszły rok w e-handlu będzie zatem skupiał się na oferowaniu klientom spersonalizowanych doświadczeń, zarówno zakupowych, jak i pod względem dostaw. E-sprzedawcy z sektora MŚP będą skupiali się również na optymalizowaniu kosztów prowadzenia biznesu za pomocą rozwiązań chmurowych.

Sprawdź program konferencji "Digital Marketing", 25-26 lutego 2019 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy