Oczarowani.pl zatrzymali sprzedaż

opublikowano: 26-03-2020, 22:00

Budowniczowie condohoteli skarżą się, że skutkiem ubocznym edukacyjnej akcji UKNF i UOKiK jest panika na rynku

Wystarczyło kilka spotów pokazujących iluzoryczność obiecywanych zysków, by aktywność inwestorów na rynku condo mocno się zmniejszyła — twierdzą deweloperzy. Oprócz kampanii wideo Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na stronie oczarowani.pl opublikowały dziewięć pytań, które powinni zadawać potencjalni inwestorzy condohoteli. Dotyczą lokalizacji, statusu prawnego, przedmiotu inwestycji, jej finansowania, sytuacji dewelopera i operatora zarządzającego nieruchomością, treści umowy, zysków i wyjścia z inwestycji.

OSTROŻNOŚĆ:
OSTROŻNOŚĆ:
Tylko bardzo znani deweloperzy i obiekty z logo międzynarodowych sieci hotelowych nie odczuli spadku sprzedaży jednostek condo w wyniku kampanii Oczarowani.pl.
Fot. ARC

— Kampania oczarowani.pl z pewnością przyczyniła się do zwiększenia świadomości potencjalnych inwestorów dotyczącej ryzyka towarzyszącego lokowaniu pieniędzy w przedsięwzięciach typu condo— i aparthotele. Mamy sygnały, że klienci zaczynają podchodzić ostrożniej do inwestycji. Co dla nas bardzo istotne, po akcji UKNF nie odnotowuje nowych sygnałów ze strony inwestorów dotyczących zaangażowania podmiotów nadzorowanych, w tym banków, na rynku condo— i aparthoteli — mówi Jacek Barszczewski, rzecznik UKNF.

Do jednego worka

Zdaniem deweloperów wyspecjalizowanych w budowie obiektów wypoczynkowych, którzy dotychczas nie mieli problemówz ich sprzedażą, a także późniejszą działalnością, kampania urzędów utrudniła działanie wszystkim firmom, nie tylko nieuczciwym lub nieprofesjonalnym.

— Przez pierwsze trzy tygodnie akcji nie sprzedaliśmy żadnego lokalu, potem sprzedaż wróciła do poprzedniego poziomu. Świadczy to o tym, jak duże jest oddziaływanie takiej negatywnej kampanii — mówi pragnący zachować anonimowość szef firmy budującej hotel na południu Polski.

Apartamenty w czterogwiazdkowym hotelu Gwiazda Morza we Władysławowie od uruchomienia kampanii przyciągają mniej inwestorów. Zdaniem Agnieszki Łuczak, członka zarządu GM Invest, wkładanie do jednego worka wszystkich obiektów jest błędem. Uważa, że condo to tylko model finansowania i jak w każdym zdarzają się inwestycje udane i nietrafione.

— Odnotowaliśmy spadek zainteresowania, jest mniej zapytań o ofertę. Mam jednak wrażenie, że mniej mamy teraz przypadkowych kontaktów — mówi Agnieszka Łuczak. Podobnie ocenia akcję Rafał Abramczyk, prezes hotelAG realizującego Seaside Park Kołobrzeg, Four Points by Sheraton Warszawa Mokotów i Bristol Zakopane. Jego zdaniem nie chodzi nawet o spadek sprzedaży, ale w ogóle brak zainteresowania tego typu nieruchomościami.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Wcześniej klienci, którzy jeszcze nie wiedzieli, co to jest condo, chcieli się czegoś dowiedzieć, umawiali się na spotkania. Po uruchomieniu kampanii oczarowani.pl wybuchła irracjonalna panika, jak przy zarazie. Na szczęście Seaside był już prawie w całości sprzedany — mówi Rafał Abramczyk.

Dobra lekcja

Deweloperzy wyspecjalizowani w inwestycjach condohotelowych podkreślają też jednak, że edukacyjna część akcji przyniosła rynkowi wiele dobrego. Dzięki niej klienci dowiedzieli się dużo o ryzyku, jakiego często nie biorą pod uwagę deweloperzy bez doświadczenia hotelowego. Zdaniem Pawła Kobierskiego, prezesa Sun & Snow Real Estate, klienci zwracają teraz większą uwagę na reputację i doświadczenie operatora, który zapewnia dochody właścicielom. Inwestorzy zaczynają rozumieć, że oferty „gwarantowanych” dochodów przedstawiane przez deweloperów spoza branży turystycznej de facto nie zapewniają gwarancji.

Jan Wróblewski, współzałożyciel Zdrojowa Invest & Hotels, zwraca uwagę, że o ile edukacyjna część kampanii społecznej UOKiK i UKNF informująca o ryzyku miała sens, o tyle spoty wideo przyniosły skutek odwrotny do zamierzonego. Stosujący nieuczciwe praktyki odnotowują spadek sprzedaży, więc są jeszcze bardziej zmotywowani, by je stosować.

Trudniej o kredyt

Na uczciwych deweloperach odbija się też zmiana polityki banków będąca skutkiem kampanii.

— Banki miały w efekcie akcji urzędów przestać być postrzegane jako pośrednicy czy instytucje reklamujące inwestycje condohotelowe. W rezultacie jednak nie tylko pilnują, by ich nazwa nie pojawiała się w reklamach takich przedsięwzięć, ale też jeszcze bardziej zaostrzyły warunki udzielania kredytów na tego rodzaju inwestycje, już wcześniej bardzo restrykcyjne — mówi Krzysztof Wiśniewski, właściciel WIK Capital.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane