Czytasz dzięki

Oczarowani.pl zatrzymali sprzedaż

opublikowano: 26-03-2020, 22:00

Budowniczowie condohoteli skarżą się, że skutkiem ubocznym edukacyjnej akcji UKNF i UOKiK jest panika na rynku

Wystarczyło kilka spotów pokazujących iluzoryczność obiecywanych zysków, by aktywność inwestorów na rynku condo mocno się zmniejszyła — twierdzą deweloperzy. Oprócz kampanii wideo Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na stronie oczarowani.pl opublikowały dziewięć pytań, które powinni zadawać potencjalni inwestorzy condohoteli. Dotyczą lokalizacji, statusu prawnego, przedmiotu inwestycji, jej finansowania, sytuacji dewelopera i operatora zarządzającego nieruchomością, treści umowy, zysków i wyjścia z inwestycji.

Tylko bardzo znani deweloperzy i obiekty z logo międzynarodowych sieci
hotelowych nie odczuli spadku sprzedaży jednostek condo w wyniku kampanii
Oczarowani.pl.
Zobacz więcej

OSTROŻNOŚĆ:

Tylko bardzo znani deweloperzy i obiekty z logo międzynarodowych sieci hotelowych nie odczuli spadku sprzedaży jednostek condo w wyniku kampanii Oczarowani.pl. Fot. ARC

— Kampania oczarowani.pl z pewnością przyczyniła się do zwiększenia świadomości potencjalnych inwestorów dotyczącej ryzyka towarzyszącego lokowaniu pieniędzy w przedsięwzięciach typu condo— i aparthotele. Mamy sygnały, że klienci zaczynają podchodzić ostrożniej do inwestycji. Co dla nas bardzo istotne, po akcji UKNF nie odnotowuje nowych sygnałów ze strony inwestorów dotyczących zaangażowania podmiotów nadzorowanych, w tym banków, na rynku condo— i aparthoteli — mówi Jacek Barszczewski, rzecznik UKNF.

Do jednego worka

Zdaniem deweloperów wyspecjalizowanych w budowie obiektów wypoczynkowych, którzy dotychczas nie mieli problemówz ich sprzedażą, a także późniejszą działalnością, kampania urzędów utrudniła działanie wszystkim firmom, nie tylko nieuczciwym lub nieprofesjonalnym.

— Przez pierwsze trzy tygodnie akcji nie sprzedaliśmy żadnego lokalu, potem sprzedaż wróciła do poprzedniego poziomu. Świadczy to o tym, jak duże jest oddziaływanie takiej negatywnej kampanii — mówi pragnący zachować anonimowość szef firmy budującej hotel na południu Polski.

Apartamenty w czterogwiazdkowym hotelu Gwiazda Morza we Władysławowie od uruchomienia kampanii przyciągają mniej inwestorów. Zdaniem Agnieszki Łuczak, członka zarządu GM Invest, wkładanie do jednego worka wszystkich obiektów jest błędem. Uważa, że condo to tylko model finansowania i jak w każdym zdarzają się inwestycje udane i nietrafione.

— Odnotowaliśmy spadek zainteresowania, jest mniej zapytań o ofertę. Mam jednak wrażenie, że mniej mamy teraz przypadkowych kontaktów — mówi Agnieszka Łuczak. Podobnie ocenia akcję Rafał Abramczyk, prezes hotelAG realizującego Seaside Park Kołobrzeg, Four Points by Sheraton Warszawa Mokotów i Bristol Zakopane. Jego zdaniem nie chodzi nawet o spadek sprzedaży, ale w ogóle brak zainteresowania tego typu nieruchomościami.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Wcześniej klienci, którzy jeszcze nie wiedzieli, co to jest condo, chcieli się czegoś dowiedzieć, umawiali się na spotkania. Po uruchomieniu kampanii oczarowani.pl wybuchła irracjonalna panika, jak przy zarazie. Na szczęście Seaside był już prawie w całości sprzedany — mówi Rafał Abramczyk.

Dobra lekcja

Deweloperzy wyspecjalizowani w inwestycjach condohotelowych podkreślają też jednak, że edukacyjna część akcji przyniosła rynkowi wiele dobrego. Dzięki niej klienci dowiedzieli się dużo o ryzyku, jakiego często nie biorą pod uwagę deweloperzy bez doświadczenia hotelowego. Zdaniem Pawła Kobierskiego, prezesa Sun & Snow Real Estate, klienci zwracają teraz większą uwagę na reputację i doświadczenie operatora, który zapewnia dochody właścicielom. Inwestorzy zaczynają rozumieć, że oferty „gwarantowanych” dochodów przedstawiane przez deweloperów spoza branży turystycznej de facto nie zapewniają gwarancji.

Jan Wróblewski, współzałożyciel Zdrojowa Invest & Hotels, zwraca uwagę, że o ile edukacyjna część kampanii społecznej UOKiK i UKNF informująca o ryzyku miała sens, o tyle spoty wideo przyniosły skutek odwrotny do zamierzonego. Stosujący nieuczciwe praktyki odnotowują spadek sprzedaży, więc są jeszcze bardziej zmotywowani, by je stosować.

Trudniej o kredyt

Na uczciwych deweloperach odbija się też zmiana polityki banków będąca skutkiem kampanii.

— Banki miały w efekcie akcji urzędów przestać być postrzegane jako pośrednicy czy instytucje reklamujące inwestycje condohotelowe. W rezultacie jednak nie tylko pilnują, by ich nazwa nie pojawiała się w reklamach takich przedsięwzięć, ale też jeszcze bardziej zaostrzyły warunki udzielania kredytów na tego rodzaju inwestycje, już wcześniej bardzo restrykcyjne — mówi Krzysztof Wiśniewski, właściciel WIK Capital.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane