Outsourcing Logistyczny: Definicja, Zalety i Wady w Kontekście Dynamicznego Rynku E-Commerce

Komunikat partnera
opublikowano: 2024-07-09 11:42

W warunkach dynamicznie zmieniającego się świata, zwłaszcza w czasie pandemii, handel internetowy rozwija się niezwykle szybko. Powstaje cała gospodarka e-commerce, która stawia przed przedsiębiorcami nowe wyzwania związane z rosnącą liczbą zamówień. Aby sprostać tym wymaganiom, firmy coraz częściej zlecają część obowiązków zewnętrznym firmom. To właśnie na wykonaniu powierzonych zadań związanych z transportowaniem, magazynowaniem, realizacją zamówień oraz dystrybucją polega outsourcing logistyczny. Definicja ta obejmuje zarówno operatorów 3PL, jak i 4PL, z których ci drudzy oferują dodatkowo oprogramowanie integralne oraz logistykę zarządczą — od działu zakupów do księgowości.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W warunkach dynamicznie zmieniającego się świata, zwłaszcza w czasie pandemii, handel internetowy rozwija się niezwykle szybko. Powstaje cała gospodarka e-commerce, która stawia przed przedsiębiorcami nowe wyzwania związane z rosnącą liczbą zamówień. Aby sprostać tym wymaganiom, firmy coraz częściej zlecają część obowiązków zewnętrznym firmom. To właśnie na wykonaniu powierzonych zadań związanych z transportowaniem, magazynowaniem, realizacją zamówień oraz dystrybucją polega outsourcing logistyczny. Definicja ta obejmuje zarówno operatorów 3PL, jak i 4PL, z których ci drudzy oferują dodatkowo oprogramowanie integralne oraz logistykę zarządczą — od działu zakupów do księgowości.

Definicja Outsourcingu Logistycznego 

Outsourcing logistyczny w Polsce nie cieszył się dużą popularnością kilka lat temu, ale sytuacja szybko uległa zmianie. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na ten model logistyczny, dążąc do poprawy jakości usług i zaspokojenia nieustannie rosnącego popytu. Outsourcing logistyczny można zdefiniować jako całkowite lub częściowe przekazanie zewnętrznej firmie procesów związanych z transportem, magazynowaniem, realizacją oraz dystrybucją zamówień.

Zalety Outsourcingu Logistycznego 

Obecnie coraz mniej przedsiębiorców zatrudnia do swojego personelu sprzątaczy, ochroniarzy i księgowych, korzystając z usług firm sprzątających, agencji ochrony oraz biur księgowych. Podobnie jest z logistyką. Outsourcing logistyki przynosi wiele korzyści, takich jak:

  • Optymalizacja Wydatków i Zmniejszenie Ryzyka Inwestycyjnego
    • Opłata tylko za wykorzystaną powierzchnię, oszczędności na wypłatach pracownikom i wynajmowaniu sprzętu magazynowego.
    • Brak potrzeby posiadania magazynu z wyposażeniem i personelem oraz dużych inwestycji.
  • Skupienie się na Strategii Marketingowej i Innowacjach
    • Przedsiębiorcy mają więcej czasu na rozwój dzięki delegowaniu obowiązków magazynowania, pakowania, kompletowania, wysyłania, obsługiwania zwrotów i transportowania.
  • Polepszenie Płynności Procesów Logistycznych i Podział Odpowiedzialności
    • Wykonawca zadań jest wykwalifikowanym podmiotem, który ma najlepsze rozwiązania technologiczne na rynku oraz nowoczesne oprogramowanie integracyjne.
  • Poprawa Jakości Obsługi Konsumenta
    • Przyspieszenie ruchu towaru, zmniejszenie czasu dostawy, zwiększenie poziomu zadowolenia klientów oraz liczby zamówień.
  • Zwiększenie Konkurencyjności
    • Poprawa jakości usług na rynku prowadzi do większej wiarygodności i konkurencyjności.

Wady Outsourcingu Logistycznego

Wady outsourcingu logistycznego można traktować jako ryzyka, które są minimalne i bardziej dotyczą dużych firm. Aby je wyeliminować, należy na etapie wdrożeniowym omówić wszystkie kwestie dotyczące współpracy, przedyskutować terminy wykonania i ocenę jakości usług. Potencjalne ryzyka outsourcingu logistycznego to:

  • Obawa Pracowników o Zwolnienie i Demotywacja
    • To raczej nie dotyczy małych sklepów internetowych czy początkujących przedsiębiorstw. Firma może wprowadzić reorganizację i przeszkolić personel, co może nawet zwiększyć motywację pracowników.
  • Częściowa Utrata Kontroli nad Wykonaniem Zamówień
    • Powierzając procesy logistyczne partnerowi, przedsiębiorca traci część kontroli, ale zawsze może monitorować jego działalność i wymagać jakości usług.
  • Wybór Partnera z Brakiem Kompetencji
    • W przypadku źle układającej się współpracy, operatora logistycznego zawsze można i nawet trzeba zmienić, konkurencja na rynku takich usług jest spora.
  • Uzależnienie się od Dostawcy Usług
    • Jeśli mamy do czynienia z wiarygodnym partnerem, to nie ma o co się martwić. W przeciwnym razie, zmieniamy operatora.
  • Możliwe Kłopoty z Koordynacją i Komunikacją Wewnętrzną
    • Współczesne oprogramowanie integracyjne oferowane przez operatorów pozwala być na bieżąco ze wszystkimi procesami i w razie potrzeby koordynować działalność.

Jak widać, wszystkie tak zwane wady outsourcingu logistycznego są potencjalnymi ryzykami. Przy rozsądnym podejściu do sprawy, zyskamy wyłącznie przewagi przed konkurencją. Na naszej platformie można wybrać sprawdzonego operatora logistycznego wśród zaufanych w Polsce, co zapewnia wysoką jakość kompleksowych usług logistycznych.