PAIH zaostrzyła zasady naboru w konkursie Polskie Mosty Technologiczne

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2025-11-24 13:49

Przedsiębiorcy mogą dostać od PAIH granty na wylansowanie marek produktowych w Azji i RPA. Po problemach z poprzednim naborem agencja zwiększyła wymagania wobec wnioskodawców.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kto może startować w kolejnej odsłonie naboru Polskie Mosty Technologiczne
  • jakie rynki zagraniczne obejmuje konkurs
  • jakie są nowości
  • które kryteria konkursu są zaostrzone
  • jak przedsiębiorcy mogą zwiększyć swoje szanse na uzyskanie grantów
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) ogłosiła kolejną odsłonę konkursu „Polskie Mosty Technologiczne (PMT)”. Tym razem rodzime produkty, usługi i technologie będą miały szansę zaistnieć na rynkach japońskim, chińskim, wietnamskim i Republiki Południowej Afryki (RPA). Wnioski o dofinansowanie można składać od 1 grudnia do 7 stycznia 2026 r. W puli jest 15 mln zł. Strumień dofinansowania popłynie do 67 firm.

Więcej wymogów dla firm startujących w konkursie

Magdalena Gąsior, menedżerka w departamencie projektów europejskich PAIH, wyjaśnia, że w konkursie mogą startować małe i średnie przedsiębiorstwa, które działają w Polsce od co najmniej dwóch lat. Kolejny wymóg to posiadanie przez firmę innowacyjnego produktu, usługi lub technologii, a dodatkowo jej działalność powinna wpisywać się w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji.

— Wymogiem jest również udokumentowanie przez wnioskodawcę doświadczenia eksportowego na poziomie minimum 3 proc. przychodu. Ponadto musi on wykazać, że posiada odpowiednie zasoby kadrowe i finansowe niezbędne do realizacji projektu oraz działającą stronę internetową — mówi Magdalena Gąsior.

Szansa na podpisanie umów z zagranicznymi kontrahentami

Milena Celmer, specjalistka od funduszy unijnych w firmie Grant Thornton (GT), podkreśla, że z pomocą dotacji firmy zwiększą obecność na rynkach zagranicznych, nawiążą kontakty biznesowe i będą miały szansę na podpisanie umów z zagranicznymi kontrahentami.

Konkurs PMT składa się z dwóch etapów: krajowego i zagranicznego.

— W pierwszym przedsiębiorcy biorą udział w trzydniowych warsztatach, podczas których eksperci i przedstawiciele zagranicznych biur handlowych PAIH przekażą im wiedzę branżową na temat konkretnych rynków i uwarunkowań dotyczących rozwoju eksportu. Celem tych spotkań jest wypracowanie strategii wejścia firm na zagraniczne rynki — mówi Milena Celmer.

Etap zagraniczny natomiast polega na wdrożeniu przez wnioskodawców wypracowanych strategii, a także na ich udziale w zagranicznych misjach i targach.

Każdy przedsiębiorca startujący w konkursie ma szansę na dofinansowanie w wysokości 180 tys. zł, z czego w postaci gotówkowej otrzyma maksymalnie 150 tys. zł. Wnioskodawca musi zapewnić wkład własny, który wynosi 23 proc. kosztów kwalifikowanych projektu poniesionych na realizację etapu zagranicznego. W poprzednim naborze nie był on wymagany.

Refundacja poniesionych wydatków zamiast zaliczek

Milena Celmer zwraca uwagę na inne wprowadzone przez PAIH zmiany w obecnej edycji konkursu.

— Dotacje będą udzielane w formie refundacji wydatków poniesionych przez przedsiębiorcę. Wcześniej były to zaliczki — wyjaśnia specjalistka od funduszy unijnych w GT.

Zmiana wynika z negatywnych doświadczeń agencji dotyczących poprzedniej odsłony konkursu. Niektórzy przedsiębiorcy wzięli dotacje, ale nie wywiązali się z realizacji projektu. Do dziś toczą się postępowania sądowe w tej sprawie.

Zmiany w naborze — tylko jeden wniosek o dotację i kryteria merytoryczne

Inna zmiana — w tym naborze można złożyć tylko jeden wniosek o dofinansowanie. W poprzednich edycjach przedsiębiorca mógł składać wnioski na każdy rynek objęty konkursem.

Milena Celmer podpowiada, jak przedsiębiorcy mogą zwiększyć swoje szanse na uzyskanie grantów.

— Powinni szczególnie zadbać o spełnienie tzw. kryteriów merytorycznych, które mają największe znaczenie w ocenie wniosków o dofinansowanie. Chodzi o wykazanie przez przedsiębiorcę zdolności do realizacji projektu i jego potencjału do ekspansji zagranicznej. Istotna jest również szczegółowa wstępna analiza rynku, na którym wnioskodawca chce wylansować produkty, usługi i technologie. Musi także odpowiednio uzasadnić swój wybór, zidentyfikować funkcjonujących tam potencjalnych klientów, kontrahentów i inwestorów oraz wskazać dotychczasowe kontakty z tamtejszymi ekspertami i przedsiębiorcami. Ważna jest też innowacyjność proponowanych produktów i usług lub technologii — podkreśla Milena Celmer.

Beneficjenci dotacji będą musieli osiągnąć zadeklarowane wcześniej wskaźniki. Dotyczą one zawarcia przynajmniej dwóch kontraktów handlowych na nowym rynku i osiągnięcia tam przychodów ze sprzedaży na poziomie co najmniej 60 tys. zł. Mają na to rok od zakończenia realizacji projektu.

Branże objęte programem PMT na poszczególnych rynkach
  • Japonia — branże: kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, spożywcza, wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania i zielonych technologii
  • Chiny — branże: budowlana, elektroniczna, IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, maszyn i urządzeń, meblarska, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i zielonych technologii
  • Wietnam — branże: IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, medyczna i farmaceutyczna i spożywcza
  • RPA — branże: IT/ICT, maszyn i urządzeń, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i zielonych technologii.