Paliwo do samochodów… ze spalin

opublikowano: 20-09-2018, 22:00

Tauron uruchomił w elektrowni Łaziska pilotażową instalację do produkcji syntetycznego gazu ziemnego.

W elektrowniach Grupy Tauron prowadzono już projekty badawcze mające na celu usuwanie CO 2 ze spalin.

Pilotażowa instalacja przekształcania CO 2 w paliwo do aut w elektrowni Łaziska.
Zobacz więcej

PROJEKT:

Pilotażowa instalacja przekształcania CO 2 w paliwo do aut w elektrowni Łaziska. Fot. ARC

— W centrum naszego zainteresowania są prace badawczo-rozwojowe, mające na celu opracowanie technologii gospodarczego wykorzystania CO 2, szczególnie takie, które w przypadku komercjalizacji przedsięwzięcia pozwolą na zagospodarowanie znacznych jego ilości — podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes Tauronu Polskiej Energii.

Celem pilotażu w elektrowni Łaziska jest przekształcenie CO 2, wychwyconego z bloków energetycznych, w syntetycznygaz ziemny (SNG). Metan powstaje w wyniku reakcji CO 2 z wodorem pochodzącym z elektrolizy wody. W tym procesie można wykorzystywać nadwyżkę taniej energii wytworzonej ze źródeł odnawialnych w tzw. dolinach obciążeń (przy zmniejszonym zapotrzebowaniu, np. nocą). Technologia jest więc nie tylko perspektywicznym rozwiązaniem dla wykorzystania CO 2, ale również sposobem na magazynowanie energii elektrycznej z niesterowalnych źródeł energii — farm wiatrowych czy ogniw fotowoltaicznych. Produktem ubocznym procesu jest tlen.

Nadwyżki energii elektrycznej są wykorzystywane w projekcie do produkcji wodoru, który następnie wraz z wychwyconym ze spalin kotłowych CO 2 używany jest w reaktorze metanizacji do produkcji syntetycznego metanu. Potrzebny CO 2 pochodzi z pilotażowej instalacji wychwytu tego gazu, który uzyskiwany jest ze spalin z pracującego bloku energetycznego.

— Pilotażowa instalacja CO 2-SNG ma na celu przetestowaniew warunkach rzeczywistych reaktora metanizacji oraz kompleksowej instalacji do wytwarzania metanu z CO 2 i wodoru. Testowana jest jej sprawność przetwarzania i elastyczność pracy oraz dostosowanie do magazynowanianadwyżek energii w postaci syntetycznego metanu. Projekt wiąże zatem dwa trendy — ograniczenie emisji CO 2 z elektrowni i zapewnienie wielkoskalowej akumulacji energii przez produkcję paliw gazowych w okresach, kiedy energia jest tania — wyjaśnia Jarosław Broda, wiceprezes Tauronu Polskiej Energii.

Dzięki tej nowatorskiej technologii zwiększy się zdolność magazynowania energii w postaci metanu przy jednoczesnym wykorzystaniu CO 2 do celów gospodarczych.

Wyprodukowany w godzinach nadwyżki energii elektrycznej SNG może być zatłaczany do sieci gazu ziemnego w celu wykorzystania go w godzinach szczytu do produkcji energii, np. w turbinie gazowej. Może też — po sprężeniu — już jako CNG (Compressed Natural Gas) zostać wykorzystanyw transporcie samochodowym.

Metan spalany w tłokowych silnikach spalinowych charakteryzuje się najmniejszą emisją substancji szkodliwych do atmosfery spośród wszystkich rodzajów paliw wykorzystywanych do tego celu. Dlatego w wielu miastach tabor autobusowy komunikacji miejskiej, wykorzytujący klasyczne silniki dieslowskie na olej napędowy, wymieniany jest na pojazdy dostosowane do zasilania sprężonym metanem.

Pilotażowa instalacja CO 2-SNG została zaprojektowana i zbudowana w Elektrowni Łaziska w projekcie realizowanym przez międzynarodowe konsorcjum, którego liderem jest Tauron Wytwarzanie. Projekt jest dofinansowany z KIC InnoEnergy, zajmującej się działaniami w dziedzinie zrównoważonej energii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Paliwo do samochodów… ze spalin