PEManagers wykarmił Feedo

Karol JedlińskiKarol Jedliński
opublikowano: 2015-05-12 00:00

E-sklep z akcesoriami dla dzieci trafił pod skrzydła niemieckiego potentata. Polski fundusz dostał za to wypasioną wyprawkę.

Jak w rok z 6 mln zł zrobić 30? Takie historie menedżerowie giełdowego PEManagers lubią najbardziej. Jeszcze bardziej, gdy są jej bohaterami. — Was, dziennikarzy, najbardziej ekscytują inwestycje funduszu, a to przecież wyjście z nich jest najważniejsze — zwykł powtarzać Tomasz Czechowicz, prezes PEManagers.

PLAN WYJŚCIA:
PLAN WYJŚCIA:
Na Feedo fundusz należący do MCI zarobił 24 mln zł w 12 miesięcy. To jednak nie koniec. Tomasz Czechowicz, prezes PEManagers, zarządzającego funduszami MCI, ma przed sobą więcej wysoko rentownych wyjść z inwestycji.
Grzegorz Kawecki

Wyjście funduszu Internet Ventures z Feedo oznacza, że zamiast wielkich planów, wychwalania menedżerów i dmuchania balonika otrzymujemy dwie kluczowe dane. — Sprzedając Feedo zaledwie rok po inwestycji, wypracowaliśmy na tym projekcie rekordową, ponad 500-procentową, stopę zwrotu IRR — mówi Tomasz Danis, zarządzający funduszem Internet Ventures FIZ.

Słowacki numer

Feedo to założony przez dwóch Słowaków sklep internetowy handlujący artykułami dla dzieci. MCI przez pół roku namawiał naszych południowych sąsiadów na przesiadkę do krainy venture capital.

— Przekonaliśmy ich, pokazując tzw. smart money. Byliśmy zdecydowani na wieloletnie finansowanie tego projektu, szybko zautomatyzowaliśmy procesy wewnętrzne i zbudowaliśmy tam zespół menedżerów. Rozwijając rynki w Czechach i na Słowacji dokonaliśmy również ekspansji do Polski — mówi Tomasz Danis.

Przychody Feedo w zeszłym roku wzrosły o kilkaset procent, przebijając 6 mln EUR. Tymczasem wycena całej spółki wyniosła około 15 mln EUR. Kupującym okazał się Windeln. de, czołowy w Europie gracz internetowego segmentu babycare. Ten sam, w którym (przed jego niedawnym debiutem giełdowym) ponad 8 proc. akcji miał jeden z funduszy PEManagers.

— Nie była to transakcja wiązana czy wewnątrz grupy. Oczywiście, wchodząc w oba biznesy, mieliśmy świadomość ich komplementarności — zaznacza Tomasz Danis.

Niemiecki koń

Od pewnego czasu stało się jasne, że Windeln.de, który lada tydzień wyjdzie na rynek z poważną gotówką, weźmie na celownik m.in. Polskę. — Dzięki silnej pozycji Feedo w Europie Wschodniej, w połączeniu z naszą czołową pozycją i doskonałą znajomością Europy niemieckojęzycznej, ta transakcja ma znaczny potencjał wzrostui synergii dla obu spółek — mówi Aleksander Brand, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Windeln.de.

PEManagers chciał uniknąć kopania się z koniem. Stąd decyzja o sprzedaży większościowego pakietu Feedo już po czterech kwartałach. Swój prywatny pakiet akcji sprzedał również Tomasz Danis.

— Kolejne kwartały będą równie dynamiczne. Inwestycyjna płynność funduszy pod zarządzaniem PEManagers przekracza 260 mln zł — twierdzi przedstawiciel PEManagers.