Czytasz dzięki

Fundusz Trójmorza inwestuje w pociągi

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 23-10-2020, 11:00

Pierwszą transakcją wehikułu jest zakup Cargounit. Za jego pośrednictwem będzie inwestować w tabor, którym będą np. dostarczane towary w krajach Trójmorza.

Fundusz Trójmorza, którego współzałożycielem i inwestorem jest Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), kupił 100 proc. udziałów w spółce Industrial Division, działającej pod marką Cargounit. To pool taborowy, dzierżawiący pojazdy kolejowe przewoźnikom. Został założony 17 lat temu przez Jacka Szczegodzińskiego oraz Arkadiusza i Piotra Ignasiaków, a następnie przejęty przez podmioty związane z funduszem Abris.

Lokomotywa TRAXX MS w barwach Cargo Unit
Lokomotywa TRAXX MS w barwach Cargo Unit
Fot. Materiały prasowe Bombardier

„Dzięki doskonałej współpracy założycieli, zarządu i inwestora udało się zrealizować ambitne plany zwiększenia skali działalności firmy w postaci wzrostu przychodów i skali floty ponad trzykrotnie, między innymi poprzez wzmocnienie zespołu, czy zbudowanie stabilnego portfela klientów z rynku kolejowych przewozów towarowych. Cieszymy się, że osiągnięte rezultaty nie tylko zapewniły spółce długoterminowe zaufanie klientów, ale w pełni potwierdziły słuszność wybranej przez nas strategii biznesowej. Mamy pewność, że zarząd z nowym właścicielem będzie mógł kontynuować dynamiczny wzrost w Polsce i regionie Europy Środkowej.” – komentuje Edgar Koleśnik, partner w Abris Capital Partners.

Europejska ekspansja

Cargounit ma flotę 175 lokomotyw, w tym 96 elektrycznych. W komunikacie strony zapewniły, że wsparcie spółki przez Fundusz Trójmorza pomoże w rozwoju połączeń towarowych i usprawni wymianę handlową w naszej części Europy.

Nic dziwnego, że Cargounit skupia się na rynku towarowym. Od początku roku ster w spółce dzierży Łukasz Boroń, który w 2013 r. kierował PKP Cargo, wprowadzając największego polskiego przewoźnika na giełdę. Obecnej transakcji nie chce jednak komentować, zapewnia jedynie, że spółka będzie się dynamicznie rozwijać.

Doradcą inwestycyjnym funduszu jest międzynarodowa firma Amber Infrastructure, której przedstawiciele chętniej mówią o ekspansji.

- Baza aktywów i relacje Cargounit z klientami są solidną podstawą do ekspansji zarówno w Polsce, jak i w krajach sąsiednich. Zwiększenie połączeń wewnątrz krajów Trójmorza, zmniejszenie kosztów transportu i poprawa infrastruktury transportowej to główne cele Funduszu – powiedział Joe Philipsz, starszy dyrektor inwestycyjny w Amber Infrastructure.

Trzy państwowe firmy

Transakcja wzbudziła na rynku spore zaskoczenie. Eksperci przypominają, że Polski Fundusz Rozwoju, współpracujący z BGK, ma własny pool taborowy, czyli Rail Capital Partners (RCP). Do państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu należy natomiast spółka Polski Tabor Szynowy, także działająca w segmencie leasingu pojazdów kolejowych.

- Państwowe podmioty finansowe budują równolegle własne grupy taborowe. W rezultacie w pewnym momencie mogą zacząć ze sobą konkurować. Logiczne byłoby w tej sytuacji uporządkowanie struktury - konsolidacja albo określenie odrębnego profilu działalności dla każdego z podmiotów, by jeden skupiał się na przykład na rynku taboru towarowego, a inny pasażerskiego – mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Prezes PFR Paweł Borys na razie nie komentuje kwestii ewentualnej współpracy czy konkurencji z RCP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane