Pierwsze w historii dotacje na CSR

opublikowano: 11-03-2013, 00:00

Finansowanie: Wkrótce ruszy konkurs dla MSP z pieniędzmi na działania odpowiedzialne społecznie. Na każdą firmę czeka do 100 tys. zł

Tyle się mówi i zachęca do społecznej odpowiedzialności biznesu (czyli z ang. Corporate Social Responsibility — CSR), a tak naprawdę na tego typu przedsięwzięcia polskie firmy nie miały dotychczas żadnego finansowego wsparcia. Ale teraz wreszcie to się zmieni. Coraz bliżej do startu pierwszego w historii konkursu o dotacje na ten obszar. Nabór z działania „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)” miał ruszyć już jesienią, ale został przeniesiony na wiosnę. Pieniądze na dotacje dała Szwajcaria w ramach programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE, a konkursowe zmagania przeprowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Na środowisko lub pracowników

— Teraz trwają jeszcze ostatnie prace i uzgodnienia dotyczące konkursowych dokumentów. Ruszymy z naborem na przełomie pierwszego i drugiego kwartału — zapowiada Małgorzata Jelińska, główny specjalista w departamencie programów pilotażowych PARP, zajmująca się tą tematyką.

W szranki o dotacje mogą stanąć mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Warunek: muszą prowadzić działalność od co najmniej pół roku i kwalifikują się do otrzymania pomocy de minimis. Pieniądze czekają na projekty CSR związane z bieżącą działalnością firmy. Powinny obejmować co najmniej jeden z trzech obszarów: środowiska naturalnego, relacji z personelem przedsiębiorstwa lub zaangażowania społecznego. Na każdą z firm czeka do 100 tys. zł. Dotacja nie może być większa niż 70 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia — resztę przedsiębiorca musi pokryć z własnej kieszeni.

— Zwracane będą wydatki bezpośrednio związane z projektem i niezbędne do wdrożenia CSR w firmach. Na liście takich kosztów są usługi doradcze, badania i analizy produktów, procesów produkcyjnych i usługowych. Przedsiębiorcy mogą też otrzymać dotacje na certyfikację i inwestycje w rzeczowe składniki majątku oraz wartości niematerialne i prawne. Co istotne, działania informacyjno-promocyjne mogą być kosztem tylko w sytuacji, gdy są jednym z wielu elementów projektu — podkreśla Małgorzata Jelińska.

We wniosku o dotację na CSR trzeba będzie uzasadnić potrzebę realizacji projektu, opisać planowane działania, przedstawić ich rezultaty oraz harmonogram i budżet.

— Załączniki do wniosku będą ograniczone do minimum — nie trzeba będzie składać obszernych załączników związanych z merytoryką projektu, takich jak biznesplan czy analizy inwestycyjne — mówi Robert Sroka, szef projektów CSR w EAST Taxand. Program wspiera działania CSR, ale jego nazwa mówi także o „zwiększeniu konkurencyjności regionów”.

O co chodzi? — Zasady konkursów będą sprzyjały równomiernemu podziałowi dotacji pomiędzy województwa — na każde planowana jest taka sama pula pieniędzy, co oznacza możliwość sfinansowania 6-7 projektów z każdego regionu. W zależności od wartości projektów planowane jest sfinansowanie około stu przedsięwzięć MSP z całej Polski — mówi Robert Sroka.

Wciąż bariery w głowie

Konkurs to kolejna próba zachęcenia mniejszych firm do wdrażania idei CSR. Wielu przedsiębiorców, myśląc o działaniach związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, od razu widzi bariery i przeszkody w ich realizacji. Jakie? Najczęstsze to konieczność poniesienia nakładów finansowych, złożoność tematu, brak czasu, wiedzy i umiejętności. Narzekają też na brak przełożenia działań CSR na codzienną działalność biznesową. — Nowy projekt z dotacjami to odpowiedź właśnie na te najczęściej wymieniane problemy — zwraca uwagę Małgorzata Jelińska.

Aby promować tę tematykę wśród mniejszych firm, w ubiegłym roku powstała Akademia CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. To przedsięwzięcie zorganizowane przez „Puls Biznesu” we współpracy z firmą Martis Consulting i pod patronatem Ministerstwa Skarbu. W jego ramach w całej Polsce odbywały się konferencje przeznaczone dla firm z sektora MSP. Jednocześnie przedsiębiorcy brali udział w ankietowym badaniu na temat stosowanych u siebie działań CSR. Rezultaty badania tylko potwierdziły, że jest jeszcze dużo do zrobienia.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Zaledwie 20 proc. przedsiębiorców ma spisaną strategię CSR. Najsłabiej pod tym względem prezentują się firmy mikro- i małe. Niepokojące jest to, że niektóre firmy nie realizują nawet wymaganych przez prawo podstawowych działań, takich jak rozliczanie składek pracowniczych ZUS i nadgodzin — mówił Piotr Felicki, menedżer PR & CSR z Martis Consulting, podczas prezentacji wyników przedsięwzięcia. Z badań wynika, że mniejsze firmy zaniedbują komunikację ze swoimi pracownikami.

Również jeśli chodzi o świadomość praw pracowniczych i certyfikatów jakości — w dużych przedsiębiorstwach jest ona znacznie większa. Główny wniosek: CSR w większych firmach jest obszarem zdecydowanie bardziej sformalizowanym i lepiej zarządzanym.

— To pozwala na podejmowanie przemyślanych decyzji, spójnych z ich kompetencjami i unikanie angażowania się w działania nieprzynoszące korzyści ani firmie, ani jej otoczeniu. Pora, by z tych doświadczeń zaczęły korzystać mniejsze firmy, które doskonale znają potrzeby swojego otoczenia społecznego i mogą istotnie zyskać w opinii zarówno klientów, jak i własnych pracowników. Pomocne mogą być dostępne już w Polsce bezpłatne normy i standardy zarządzania CSR, jak i praktyczna wymiana doświadczeń, z jaką mieliśmy do czynienia w ramach Akademii — komentuje Anna Pawelska, dyrektor działu audytu i CSR w Martis Consulting.

Nic jednak nie zachęci przedsiębiorców tak jak dotacje. W ramach pilotażowego działania odbędą się dwa konkursy z dofinansowaniem — jeśli nie zdążysz złożyć wniosku w wiosennym rozdaniu, będzie też nabór w ostatnim kwartale tego roku.

WIĘCEJ INFORMACJI

Szczegóły dotyczące konkursu można znaleźć na stronie: http://csr.parp.gov.pl/index/index/2268

 

Obszar 1. Środowisko naturalne

Działania skierowane na ochronę środowiska i inwestycje minimalizujące wpływ ingerencji firmy na środowisko (np. wdrożenie lub poprawa zarządzania w tym obszarze przez wprowadzenie standardów środowiskowych).

Obszar 2. Relacje z personelem przedsiębiorstwa

Działania związane z zaangażowaniem w kwestie pracownicze (np. zaangażowanie pracowników we wdrażanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, wprowadzanie standardów społecznych typu SA 8000, AA 1000).

Obszar 3. Zaangażowanie społeczne

Działania na rzecz rozwoju współpracy z otoczeniem, na które firma oddziałuje (np. wdrożenie raportowania wg standardu Światowej Inicjatywy Sprawozdawczej, zrównoważonego łańcucha dostaw, zaangażowanie w partnerstwa lokalne).

Zakup usług doradczych, np. koszt przygotowania lub wdrożenia strategii CSR, raportu odpowiedzialności społecznej firmy, programu wolontariatu pracowniczego, analiza łańcucha dostaw.

Audyt z wyłączeniem audytu finansowego, np. audyt środowiskowy, energetyczny, systemu obsługi klienta, organizacyjny.

Badania lub analizy produktów oraz procesów produkcyjnych lub usługowych, np. badanie laboratoryjne próbek towarów/surowców.

Certyfikacja produktu, procesu lub usługi

— koszty uzyskania certyfikatów i rejestracji, oznakowań ekologicznych itp.

Działania informacyjno-promocyjne — wyłącznie gdy są tylko elementem projektu.

Inwestycje w rzeczowe składniki majątku oraz wartości niematerialne i prawne, np. zakup nowych środków trwałych, adaptacja pomieszczenia niezbędna do wprowadzenia nowej technologii.

12 miesięcy

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane