PKP PLK otwierają rynek

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2015-09-20 22:00

Zarządca torów zaprasza do przetargów światowych dostawców systemów sterowania ruchem.

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) zamierzają zamontować nowoczesny system sterowania ruchem ERTMS-GSM-R. Nie chcą jednak ograniczać się wyłącznie do europejskich dostawców, których jest zaledwie kilku. Zapewniają, że dopuszczą do przetargów wszystkich światowych dostawców systemu, podkreślając, że są oni w stanie zaoferować rozwiązania kompatybilne z funkcjonującymi już z Polsce. Analizy wskazują, że każdy ze światowych graczy może dostarczyćnaszej firmie rozwiązanie dobre technologicznie i bezpieczne — mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP PLK. Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki, zapewnia natomiast, że nie przyjęłaby oferty w przetargu na budowę infrastruktury systemu GSM-R, gdyby było jakiekolwiek zagrożenie i przeciwwskazanie techniczne do połączenia z już istniejącą. — W przyszłości systemy zostaną zintegrowane i będą tworzyć jedną dużą sieć — podkreśla Mirosław Siemieniec. Eksperci mają wątpliwości.

— W Europie wciąż występują problemy z wzajemnym komunikowaniem się systemów dostarczanych przez europejskie koncerny, dlatego też Europejska Agencja Kolejowa ma prawo opiniować specyfikacje przetargowe i jeśli będzie mieć zastrzeżenia dotyczące interoperacyjności, nie zgodzi się na kontrakt — uważa Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Pomysł PKP PLK z pewnością otwiera jednak drogę na polski rynek kolejowy chińskiej firmie Huawei, która w Niemczech, w konsorcjum z Siemensem, ma już kontrakt na nowoczesny system sterowania ruchem. Chińskie firmy coraz mocniej rozpychają się na światowym rynku kolejowym. Zawarły właśnie porozumienie z Amerykanami, by w Stanach Zjednoczonych zbudować pierwszą linię kolei dużych prędkości (250 km/h) z Los Angeles do Las Vegas. © Ⓟ