Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) i PKP Cargo podpisały list intencyjny w sprawie wspólnych inwestycji związanych z komercyjnym wykorzystaniem paliwa wodorowego. Dokument zakłada m.in. współpracę przy badaniach, a w przyszłości — przy produkcji nowych typów wagonów i lokomotyw manewrowych o napędzie wodorowym, ich utrzymania i eksploatacji. Spółki zakładają możliwość współpracy z innymi partnerami, dokonają również analizy możliwości inwestycyjnych na terenach byłej kopalni KWK Krupiński
— Dążymy do wykorzystania gazu koksowniczego do produkcji czystego wodoru, który mógłby w przyszłości stać się m.in. bezemisyjnym paliwem dla nowoczesnego taboru PKP Cargo — mówi Daniel Ozon, prezes JSW.
Współpraca z przewoźnikiem to kolejny etap działań jastrzębskiej spółki w zakresie wdrożenia technologii separacji wodoru z gazu koksowniczego. Wyodrębniony i oczyszczony wodór może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do ekologicznej i bezemisyjnej produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, ekologicznego transportu publicznego, zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania.
— Współpraca z JSW to kolejny krok, by stać się liderem innowacyjności w transporcie kolejowym. Lokomotywy o napędzie wodorowym wprowadziłyby nas na zdecydowanie wyższy poziom rozwoju — podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Ma nadzieję, że w ciągu kilku lat powstanie projekt takiej lokomotywy.
800 km Taki zasięg ma istniejący już prototyp wodorowego zespołu trakcyjnego firmy Alstom…
20 min …a tyle zajmuje jego tankowanie wodorem.