Plastikowy business class

Martyna Mroczek
16-05-2007, 00:00

Do niedawna karty firmowe były luksusem zarezerwowanym dla właścicieli firm. Dziś bez karty nie może obyć się ani szef, ani pracownik.

karty firmowe Banki zapewniają maksium bezpieczeństwa

Do niedawna karty firmowe były luksusem zarezerwowanym dla właścicieli firm. Dziś bez karty nie może obyć się ani szef, ani pracownik.

Prosty przykład: pracownik jedzie w delegację, pobiera zaliczkę, którą opłaca podróż, hotel, taksówkę, wieczorną kolację z klientem. W trakcie kolacji dostaje namiar na nowego klienta, ale kolejne spotkanie to dodatkowe koszty, a tych zaliczka nie przewidziała… firma traci okazję. Teoretycznie można było dać większą zaliczkę… Teoretycznie.

Karta firmowa rozwiązuje ten problem, bo pracownik dostaje taką ilość pieniędzy, jaka mu może być potrzebna w bezpiecznej formie. Jeśli do tej wygody i bezpieczeństwa doda się ułatwione księgowanie wydatków poniesionych za pomocą karty i możliwość szczegółowego raportowania wszelkich wydatków, to wyraźnie widać, że karta firmowa to wygodne narzędzie do zarządzania kosztami firmy.

Praktycznie każdy bank ma w swej ofercie karty firmowe wydawane do konta firmowego. Firma może korzystać z karty debetowej — wówczas korzystać można ze środków znajdujących się na koncie lub z karty z odroczonym terminem płatności, gdzie bank kredytuje wydatki firmowe, które spłacane są dopiero po kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu dniach. Wciąż nowością na rynku są karty przedpłacone, czyli zasilone z góry określoną sumą pieniędzy.

Karta firmowa może stanowić również element motywacyjny. Nie każdy pracownik może przecież dysponować środkami znajdującymi się na rachunku firmowym. Wręczenie karty jest więc wyrazem dużego zaufania pracodawcy do pracownika — podkreślają jednocześnie bankowcy.

Bezpieczna wypłata

Wiele kart w firmie to wygoda, ale również większe ryzyko nieuprawnionego użycia karty. Firma może wprawdzie ustalić indywidualne limity transakcji dla każdej karty, ale to tylko minimalizuje ewentualne straty. Dlatego do wydawanych kart banki dołączają ubezpieczenie od użycia karty przez nieuprawnioną osobę. Można mówić o tym jako o standardzie, bo znajdziemy je w ofercie niemal wszystkich banków. Firma nie musi się martwić o to, że w przypadku kradzieży lub zagubienia karty poniesie duże straty. Oczywiście należy pamiętać, że im szybciej zgłosi się fakt utraty karty, tym mniejsze poniesie straty.

Niektóre banki idą o krok dalej i oferują również ubezpieczenie od kradzieży gotówki wypłaconej z bankomatu. Taką ofertę mają między innymi BRE Bank i BISE, które pokryją straty związane z kradzieżą gotówki, ale tylko w przeciągu godziny od jej podjęcia. BZ WBK, Multibank — w ciągu 2 godzin, a BGŻ — 24 godzin.

Różnie też wyglądają też limity odpowiedzialności: w BGŻ jest to 1 tys. zł, w BZ WBK 2 tys. zł, w Multibanku 4 tys. zł, a BRE Banku aż do 10 tys. zł.

BGŻ i Kredyt Bank proponują także ubezpieczenie od kradzieży i zniszczenia towarów, za które klient zapłacił kartą.

Za szczególnie ryzykowne uchodzą transakcje realizowane w internecie, dlatego część banków nie daje takiej możliwości przy kartach firmowych. Na inne rozwiązanie zdobył się BRE Bank, wprowadzając system Verified by Visa. Użytkownik może zarejestrować kartę w specjalnym serwisie, ustalając dodatkowe zabezpieczenie w postaci specjalnego hasła i komunikatu, których podanie będzie dodatkowo wymagane przy autoryzacji transakcji.

Spokojnej drogi

Bezpieczeństwo związane z korzystaniem z karty jest ważne, ale równie ważne może być bezpieczeństwo pracownika podczas podróży służbowej.

Z analizy transakcji, którą przygotował BRE Bank, wynika, że karty służą przede wszystkim do pokrywania kosztów transakcji dokonywanych na stacjach paliw, w hotelach, restauracjach i liniach lotniczych. Tym samym potwierdza się, że karty, zgodnie z ich przeznaczeniem, służą do obsługi delegacji służbowych. Karty pozwoliły wielu firmom na zlikwidowanie stanowisk kasjerskich, w których pracownicy wypłacali i rozliczali zaliczki na cele służbowe.

Celowe jest zatem dodawanie do kart ubezpieczenia i pakietu usług awaryjnych w podróży. Posiadacz karty może liczyć na pomoc w przypadku zachorowania, wypadku czy kolizji z prawem. Polisa pokryje bowiem koszta leczenia za granicą, ewentualnego transportu do kraju chorego lub — bywa — zwłok, pomocy prawnej czy koszty związane z wydaniem nowych dokumentów. Można liczyć również na odszkodowanie w przypadku inwalidztwa lub śmierci. Ubezpieczenie ważne jest na całym świecie, podczas podróży służbowych trwających nie dłużej niż 60 dni. Taką ofertę mają w zasadzie wszystkie banki, a zasadą jest, że do kart elektronicznych ubezpieczenie dodawane jest za niewielką miesięczną opłatą, a dopiero do kart typu charge bezpłatnie.

W podróży mogą przydarzyć się też mniej poważne, ale powodujące szereg komplikacji sytuacje: opóźnienie samolotu, utrata bagażu. Tutaj również bank pomoże posiadaczowi karty, wypłacając odszkodowanie. Taką ofertę mają BGŻ, BISE, BOŚ, BPH, BRE Bank, BZ WBK, Citibank, Deutsche Bank, ING Bank Śląski, Millennium, Nordea, PKO BP.

Warunkiem korzystania z ochrony ubezpieczeniowej podczas podróży jest jej opłacenie kartą. Wyjątkiem jest BRE Bank, który zapewnia ochronę nawet bez wymagania płatności kartą. PZ

okiem eksperta

Krzysztof Dresler

CFO Xelion. Doradcy Finansowi

Dobra karta powinna chronić interesy firmy

Firmowa karta płatnicza powinna być wydana przez uznaną instytucję finansową, dzięki czemu będzie szeroko akceptowana także poza Europą oraz USA. Jest to ważne w przypadku osób, które dużo podróżują służbowo. Z cechą tą wiąże się także uprawnienie korzystania z salonów VIP na lotniskach oraz na dworcach kolejowych. Wskazana jest także usługa odrębnej opieki nad bagażem oraz usługa w zakresie łatwego zastrzegania zaginięcia dokumentów oraz kart bankowych. Karta firmowa powinna cechować się adekwatnym do pozycji osoby limitem, który umożliwiając konieczne płatności, nie naraża na nadmierne straty w przypadku zaginięcia. Powinna także zawierać opcję automatycznej spłaty zadłużenia z rachunku bankowego.

Nie bez znaczenia jest także ubezpieczenie karty, elementy ubezpieczeń majątkowych, a także ubezpieczenie na życie. Wygodne karty firmowe powinny zawierać element lojalnościowy charakteryzujący się np. rabatami we wskazanych sieciach handlowych i usługowych. Prestiżowe karty firmowe powinny stanowić podstawę do włączenia się do elitarnych zbiorowości biznesowych.

Martyna

Mroczek

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Martyna Mroczek

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Plastikowy business class