Platforma Talent Alpha doszła do tysiąca

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2024-04-16 20:00

Na platformie łączącej małych i średnich dostawców usług IT z dużymi klientami jest już 1000 uczestników – tę wiadomość krakowska firma ogłasza na Times Square. Teraz czas na zysk.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

– Jakie wyniki spółka osiągała w ostatnich latach i co planuje w tym roku

– Jaki jest profil dostawców usług IT, z którymi ma umowy

– Na czym spółka zarabia i co jeszcze chce sprzedać

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Pięć lat zajęło spółce Talent Alpha, platformie, która skupia firmy IT z całego świata, osiągnięcie poziomu 1 tys. uczestników.

– Nie znam większego ekosystemu firm świadczących usługi IT na świecie, dlatego chwalimy się tym aż w Nowym Jorku – mówi Agnieszka Porębska, prezes firmy Talent Alpha.

Dostawcy, którzy zawarli z firmą umowy, to zwykle małe i średnie software house’y.

– Jest ich ponad 1000, zatrudniają 80 tys. specjalistów IT, a średnio 10 proc. z nich jest na tzw. ławce, czyli albo nie ma projektu, albo kończy poprzedni. Mamy więc w danym momencie 8 tys. gotowych do pracy specjalistów z niemal wszystkimi kompetencjami w różnych cenach. Duże korporacje, których mamy w ekosystemie kilkadziesiąt, korzystają z naszych usług, gdy potrzebują kogoś szybko lub szukają unikalnych kompetencji – mówi szefowa Talent Alpha.

Nie będzie drugiego tysiąca

Klienci to głównie międzynarodowe korporacje, głównie z Europy Zachodniej. Dostawcy usług to firmy z 55 krajów, głównie Europy Środkowej i Wschodniej, w tym najwięcej, 388 z Polski, ale także Indii, Pakistanu, Afryki czy Meksyku. Nie ma w planach dalszego szybkiego zwiększenia liczby dostawców.

– Nie planujemy drugiego tysiąca. W pewnym momencie ilość szkodzi jakości. Nie bylibyśmy w stanie obiecać utrzymania poziomu usług. Naszym priorytetem będzie raczej skupienie się na bliższej współpracy z partnerami, z którym są największe efekty – mówi Agnieszka Porębska.

Dziś za skorzystanie z usług platformy płacą tylko klienci.

– Rozważamy wdrożenie pakietu premium, bo nie każdy chce być jednym z tysiąca partnerów – mówi Agnieszka Porębska.

Ma to pozwolić firmie, która zakończyła inwestycje w technologię, osiągnięcie zysku. W 2022 r. miała 22,9 mln zł przychodów i 3,6 mln zł straty netto. Rok wcześniej było to odpowiednio 9,3 mln zł i 8,2 mln zł.

– Gdy rynek jest stabilny, rozwijamy się bardzo dynamicznie. W 2023 r. podobnie jak w całej branży spadły nam przychody, bo w IT trwa spowolnienie. Z badania przeprowadzonego przez nas w ubiegłym roku wynikało, że w branży usług IT 78 proc. firm obawiało się negatywnego wpływu recesji, a 43 proc. miało niedostateczną liczbę projektów. My w tym okresie zmniejszyliśmy koszty i poprawiliśmy rentowność, w tym roku osiągniemy break even i zaczniemy przynosić zyski – mówi prezes platformy.

Technologia na sprzedaż

Firma chce również zaoferować w przyszłości swoją technologię zarządzania specjalistami i kandydatami do pracy w modelu SaaS, software as a service.

– Do tego jednak musimy zmodyfikować platformę. Aby mieć atrakcyjny pakiet do jednoczesnego zarządzania kompetencjami, rozważamy spin off spółki z tą technologią, znalezienie inwestora specjalizującego się w tym obszarze albo partnera strategicznego. Możemy stworzyć z nim joint venture, alians strategiczny, opcji jest dużo – mówi szefowa Talent Alpha.

Udziałowcami spółki są: Level2 Ventures, Precapital Prime, Aper Ventures, TA Holders, Jacek Kłeczek (współzałożyciel spółki) i Agnieszka Porębska.