Poczta Polska we wtorkowym komunikacie poinformowała, że w najbliższym czasie wprowadzi szereg zmian związanych z nowym system zarządzania transportem i flotą. W planach jest przejście na model oparty na analizie "Make or Buy", gdzie decyzje o własności floty lub outsourcingu usług transportowych będą podejmowane na podstawie analizy rzeczywistych kosztów i efektywności operacyjnej.
Przedsiębiorstwo zapowiedziało też wprowadzenie systemu wynagrodzeń dla kurierów, "zorientowanego na efektywność" oraz możliwość współpracy B2B, co ma zwiększyć motywację i zaangażowanie kierowców. Kolejną zapowiedzianą zmianą jest implementacja nowoczesnych narzędzi TMS (Transport Management System) i SMP (System Monitorowania Pojazdów) w celu optymalizacji tras, lepszego zarządzania czasem pracy kierowców oraz wzmocnienia kontroli kosztów paliwa.
Pojazdy Poczty pokonują 165 mln km rocznie
"Wdrożenie nowej strategii zarządzania transportem pozwoli na osiągnięcie pozytywnych efektów w jakości oraz optymalizacji kosztów, przez co położy fundament pod nową jakość działalności Poczty Polskiej w obszarze KEP" - wskazał, cytowany w komunikacie, dyrektor departamentu logistyki Poczty Polskiej Tomasz Swat.
Jak dodał, Poczta Polska korzysta z około 7,5 tys. samochodów, z czego 5 tysięcy to flota własna, a 2,5 tys. należy do partnerów - podwykonawców. Operator ma do dyspozycji różne rodzaje aut: od małych wykorzystywanych przez listonoszy, poprzez kurierskie busy do 3,5 tony, duże samochody do 12 ton, aż po te największej kategorii, czyli powyżej 12 ton; w ofercie jest też transport całopojazdowy i transport palet - podkreślił Swat. Zgodnie z komunikatem auta te pokonują łącznie 165 mln km rocznie.
Flagową i najpopularniejszą usługą związaną z paczkami jest Pocztex - wskazano. Za jej pomocą średnio każdego tygodnia w br. klienci nadawali ponad milion paczek, a ponad 95 proc. z nich dotarło do adresata następnego dnia po nadaniu - zaznaczono. "To oznacza utrzymanie tzw. standardu D+1, najbardziej pożądanego na rynku" - oceniła Poczta.
Terminowość pocztowych paczek ekonomicznych i priorytetowych wyniosła 98-99 proc., a terminowość listów priorytetowych (D+3) utrzymuje się na poziomie 94 proc. - podkreślił operator.
Nowy system zarządzania transportem i flotą został wprowadzony w styczniu tego roku i jest częścią Planu Transformacji Poczty Polskiej. W ramach Planu zarząd przygotował strategię na lata 2025-2027, która zakłada działania w kluczowych obszarach działalności operatora, takich jak obszar IT, e-usługi dla biznesu oraz obywateli, a także zmianę dostępnej w placówkach oferty oraz logistyki.
Związkowcy przeciwni przejściu kurierów na B2B
Wprowadzone przez zarząd zmiany skomentowała na platformie Facebook "Solidarność" Pracowników Poczty Polskiej. Według związku mogą one mieć "daleko idące konsekwencje dla kurierów i kierowców", gdyż mogą oznaczać "stopniowe eliminowanie etatów i pozbywanie się pracowników w sposób niebezpośredni".
Organizacja podkreśliła, że przejście kurierów na samozatrudnienie w systemie B2B sprawi, że kurier "sam ponosi koszty ZUS, paliwa, napraw pojazdu i ubezpieczenia". "W praktyce jego zarobki mogą się zmniejszyć, a stabilność zatrudnienia zostanie zagrożona" - zauważyła "S".
Związek dodał, że outsourcing kierowców "może oznaczać, że Poczta Polska stopniowo pozbędzie się własnej floty i przestanie kontrolować przewóz przesyłek". W jego ocenie to zagrożenie dla jakości usług i etatowych kierowców.
"Wprowadzenie nowych modeli zatrudnienia zwiększy rotację wśród kurierów i kierowców, bo wielu pracowników nie zgodzi się na mniej korzystne warunki. Brak stabilnego zatrudnienia może prowadzić do wydłużenia czasu dostaw, większej liczby reklamacji i problemów organizacyjnych" - oceniła "S".
"Działania zarządu Poczty Polskiej wyraźnie pokazują próbę przeniesienia kosztów działalności na pracowników i stopniowego pozbywania się etatów. Choć oficjalnie nie mówi się o zwolnieniach, model B2B i outsourcingu może prowadzić do tego samego efektu – ale bez konieczności przeprowadzania zwolnień grupowych" - podsumował związek zawodowy.
Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, zatrudnia ok. 62 tys. pracowników; jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.