Polacy obawiają się fintechów

opublikowano: 16-09-2019, 22:00

Dla korzystających z usług finansowych ważne jest bezpieczeństwo i zaufanie do oferującego je podmiotu.

Tylko siedem procent Polaków jest gotowych skorzystać z usług finansowych oferowanych przez niefinansowe podmioty — wynika z badania Autopay Research „Podejście do fintechu 2019”. Zdecydowanie bardziej otwarci na takie usługi są młodsi respondenci, czyli osoby do 44. roku życia, niż starsi (odpowiednio 11 proc. i 4 proc. wskazań).

— Faktyczny odsetek osób korzystających z usług fintechów i gotowych to zrobić może być jednak większy niż deklarowany w badaniu. Spora część klientów nie zdaje sobie bowiem sprawy, że już teraz korzysta z usług takich firm. Weźmy pod uwagę choćby płatności elektroniczne, za pomocą których opłacamy zakupy w internecie, a które są obsługiwane przez fintechy, takie jak Blue Media albo kantory online czy też karty wielowalutowe oferowane np. przez Revolut — zwraca uwagę Sebastian Ptak, prezes Blue Media.

Z raportu Autopay Research wynika również, że bezpieczeństwo jest zdecydowanie najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przez Polaków przy korzystaniu z usług finansowych i płatniczych. Silnie związana z tym jest też inna potrzeba — możliwość zaufania do instytucji oferującej takie usługi. Dopiero później analizowane są takie kwestie, jak cena i wygoda korzystania. Jednocześnie rośnie skłonność do udostępniania podmiotom finansowym swoich danych osobowych. Jeszcze w 2016 r. ponad połowa respondentów deklarowała, że nie jest gotowa ujawnić żadnych informacji o sobie w celu otrzymania korzystniejszej oferty. W 2019 r. już tylko 17 proc. ma jakiekolwiek wątpliwości w tej sprawie. Jednak na pytanie o gotowość udostępnienia licencjonowanemu podmiotowi, legalnie działającemu w UE, danych logowania do banku w celu uzyskania korzyści przy dokonywaniu płatności, twierdząco odpowiedziało tylko 11 proc. badanych. Na przetwarzanie informacji zawartych w historii rachunku bankowego pozwalają wybranym instytucjom przepisy unijnej dyrektywy PSD2, które w tym roku weszły w życie. Tomasz Klecor, partner w kancelarii prawnej Legal Geek, zwraca uwagę, że wyciąg bankowy to bezcenne źródło informacji o nas. Dzięki nim można stworzyć bardzo dokładny profil klienta.

— Niemniej aby instytucja finansowa mogła się z tymi informacjami zapoznać, potrzebuje naszej zgody, która musi być świadoma i wyraźna. Nie można takiej zgody wymusić — podkreśla Tomasz Klecor.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu