Polacy obawiają się fintechów

opublikowano: 16-09-2019, 22:00

Dla korzystających z usług finansowych ważne jest bezpieczeństwo i zaufanie do oferującego je podmiotu.

Tylko siedem procent Polaków jest gotowych skorzystać z usług finansowych oferowanych przez niefinansowe podmioty — wynika z badania Autopay Research „Podejście do fintechu 2019”. Zdecydowanie bardziej otwarci na takie usługi są młodsi respondenci, czyli osoby do 44. roku życia, niż starsi (odpowiednio 11 proc. i 4 proc. wskazań).

— Faktyczny odsetek osób korzystających z usług fintechów i gotowych to zrobić może być jednak większy niż deklarowany w badaniu. Spora część klientów nie zdaje sobie bowiem sprawy, że już teraz korzysta z usług takich firm. Weźmy pod uwagę choćby płatności elektroniczne, za pomocą których opłacamy zakupy w internecie, a które są obsługiwane przez fintechy, takie jak Blue Media albo kantory online czy też karty wielowalutowe oferowane np. przez Revolut — zwraca uwagę Sebastian Ptak, prezes Blue Media.

Z raportu Autopay Research wynika również, że bezpieczeństwo jest zdecydowanie najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przez Polaków przy korzystaniu z usług finansowych i płatniczych. Silnie związana z tym jest też inna potrzeba — możliwość zaufania do instytucji oferującej takie usługi. Dopiero później analizowane są takie kwestie, jak cena i wygoda korzystania. Jednocześnie rośnie skłonność do udostępniania podmiotom finansowym swoich danych osobowych. Jeszcze w 2016 r. ponad połowa respondentów deklarowała, że nie jest gotowa ujawnić żadnych informacji o sobie w celu otrzymania korzystniejszej oferty. W 2019 r. już tylko 17 proc. ma jakiekolwiek wątpliwości w tej sprawie. Jednak na pytanie o gotowość udostępnienia licencjonowanemu podmiotowi, legalnie działającemu w UE, danych logowania do banku w celu uzyskania korzyści przy dokonywaniu płatności, twierdząco odpowiedziało tylko 11 proc. badanych. Na przetwarzanie informacji zawartych w historii rachunku bankowego pozwalają wybranym instytucjom przepisy unijnej dyrektywy PSD2, które w tym roku weszły w życie. Tomasz Klecor, partner w kancelarii prawnej Legal Geek, zwraca uwagę, że wyciąg bankowy to bezcenne źródło informacji o nas. Dzięki nim można stworzyć bardzo dokładny profil klienta.

— Niemniej aby instytucja finansowa mogła się z tymi informacjami zapoznać, potrzebuje naszej zgody, która musi być świadoma i wyraźna. Nie można takiej zgody wymusić — podkreśla Tomasz Klecor.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane