Polacy opanowali Toyotę w Europie

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2025-04-30 13:28

Piotr Pawlak objął stanowisko szefa nowego klastra Toyota Northern Europe. Jego ojciec, Jacek Pawlak od niemal dekady zarządza podobnym klastrem marki w innej części Starego Kontynentu.

przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • za co będzie odpowiadał nowopowołany klaster Toyoty w Europie
  • jaką rolę w europejskiej sprzedaży Toyoty odgrywają Polacy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Od 1 maja 2025 r. Piotr Pawlak będzie prezesem klastra Toyota Northern Europe (TNE). Jednocześnie będzie dalej dyrektorem generalnym Toyoty w Norwegii. Funkcję tę sprawuje od 1 stycznia 2023 r.

TNE to klaster, które zintegruje działalność koncernu w czterech krajach nordyckich - Norwegii, Szwecji, Danii i Finlandii oraz w trzech krajach bałtyckich - na Litwie, Łotwie i w Estonii. Organizacja będzie odpowiadać za sprzedaż marek Toyota i Lexus. Jak podaje firma, celem tej strukturalnej zmiany jest stworzenie zrównoważonego modelu biznesowego w regionie świata o najwyższym stopniu elektryfikacji, a także wypracowanie wzorcowego modelu takiej organizacji w kontekście marketingu i sprzedaży pojazdów elektrycznych.

To nie pierwsze tego typu przedsięwzięcie Toyoty w Europie. Od 2015 r. funkcjonuje Toyota Central Europe (TCE) i obejmuje Polskę, Węgry, Czechy oraz Słowację. 2024 r. organizacja zamknęła rekordowym wynikiem sprzedaży – 156 tys. aut, w czym Polska miała największy udział z ponad 104 tys. sprzedanych pojazdów. Sumaryczny wynik grupy dał jej pierwsze miejsce wśród wszystkich europejskich przedstawicielstw narodowych marki. Toyota Northern Europe (TNE) będzie mieć dostęp do szerokiej bazy rozwiązań i procedur sprawdzonych w 10-letniej historii funkcjonowania TCE.

Na czele TCE stoi Jacek Pawlak, wieloletni szef Toyoty w Polsce, a także ojciec Piotra Pawlaka. Z nieoficjalnych informacji wynika, że nowy klaster będzie miał zadanie stać się największym dla Toyoty rynkiem w Europie w segmencie elektrycznych samochodów bateryjnych.

Do podobnej konsolidacji może też dojść wkrótce w niemieckojęzycznej części europejskiego obszaru dzielności Toyoty. Dziś w zbliżony sposób współpracują już Niemcy i Austria. Wiele wskazuje na to, że do tej dwójki dołączy Szwajcaria.