Polski Fundusz Rozwoju z zagranicznymi partnerami przejmuje terminale DCT. Zainwestują w ich rozbudowę 2 mld zł, by zwiększyć przeładunki
Polska umacnia pozycję na rynku międzynarodowej żeglugi i przeładunków.
Maersk, duński operator żeglugowy, otwiera nad Wisłą centrum usług.
Rządowi urzędnicy szukają możliwości zacieśnienia współpracy
żeglugowo-przeładunkowej z Brytyjczykami po brexicie. Polski Fundusz
Rozwoju (PFR) natomiast, wraz z zagranicznymi partnerami, przejmuje
spółkę DCT, mającą wieloletnią koncesję na zarządzanie terminalami w
gdańskim porcie, należącym do skarbu państwa.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł5 zł/ miesiąc
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Cały artykuł mogą przeczytać tylko nasi subskrybenci.Tylko teraz dostęp w promocyjnej cenie.
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Od jakiegoś czasu nie masz pełnego dostępu do publikowanych treści na pb.pl. Nie może Cię ominąć żaden kolejny news.Wróć do świata biznesu i czytaj „PB” już dzisiaj.
Polski Fundusz Rozwoju z zagranicznymi partnerami przejmuje terminale DCT. Zainwestują w ich rozbudowę 2 mld zł, by zwiększyć przeładunki
Polska umacnia pozycję na rynku międzynarodowej żeglugi i przeładunków.
Maersk, duński operator żeglugowy, otwiera nad Wisłą centrum usług.
Rządowi urzędnicy szukają możliwości zacieśnienia współpracy
żeglugowo-przeładunkowej z Brytyjczykami po brexicie. Polski Fundusz
Rozwoju (PFR) natomiast, wraz z zagranicznymi partnerami, przejmuje
spółkę DCT, mającą wieloletnią koncesję na zarządzanie terminalami w
gdańskim porcie, należącym do skarbu państwa.
WPŁYW PAŃSTWA:
Udział PFR, którym kieruje Paweł Borys, w transakcji nabycia DCT daje polskiemu rządowi wpływ na rozwój przeładunków w gdańskim porcie, będącym strategicznym aktywem skarbu państwa.
Fot. ARC
— Do PFR będzie należało 30 proc. akcji DCT. Podobną pulę będzie miał
IFM Global Infrastructure Fund, a PSA International — jako partner
branżowy — będzie dysponować 40-procentowym pakietem — mówi Paweł Borys,
prezes PFR.
PSA to międzynarodowa grupa, będąca operatorem 50 terminali nabrzeżnych,
kolejowych i śródlądowych. IFM natomiast jest podmiotem zarządzającym
funduszami instytucjonalnymi o wartości 82 mld USD. Inwestorzy podpisali
już umowę nabycia gdańskich terminali, ale finalizacja transakcji
nastąpi po zaopiniowaniu jej przez instytucje administracyjne. Wówczas
też zostanie określona ostateczna cena nabycia. Obecnie Paweł Borys
informuje jedynie, że wartość całego przedsiębiorstwa przekracza 5 mld
zł. W trakcie negocjacji wartość firmy szacowano nieoficjalnie w
przedziale 15-20 razy EBITDA, która w 2017 r. sięgnęła 70 mln EUR.
Trzeci terminal
Nowi właściciele nie poprzestaną na nabyciu DCT. Przygotowują się też do
inwestycji. Paweł Borys informuje, że w konsorcjum z zagranicznymi
partnerami zainwestuje 2 mld zł w rozwój gdańskiego hubu, m.in. w budowę
trzeciego terminala. Budowa i rozbudowa istniejących pochłonęła podobną
kwotę. Dzięki inwestycjom DCT zwiększy przeładunki z 2 mln kontenerów do
4,5 mln w latach 2024-25. Tan Chong Meng, zarządzający PSA, informuje,
że realizowane będą także inwestycje związane z cyfryzacją przeładunków,
które pozwolą usprawnić pracę i rozwinąć działalność grupy na Bałtyku.
Gwarancja wzrostu
Przygotowaniom do przejęcia nadbałtyckich terminali od początku
przygląda się Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
— Cieszymy się, że zbudowano konsorcjum z udziałem PFR. W jego skład
wchodzą podmioty mające duży potencjał finansowy oraz doświadczenie
rynkowe. Możemy więc być pewni, że przeładunki w gdańskim porcie będą
rosnąć. Bardzo nam na tym zależy, ponieważ działalność portowa
gwarantuje znaczące wpływy budżetowe — mówi Grzegorz Witkowski,
wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Wpływy z portowej akcyzy, VAT, ceł itp. są szacowane nawet na 40 mld zł
rocznie. Grzegorz Witkowski podkreśla, że rządowi zależy na rozbudowie i
budowie bałtyckich terminali zlokalizowanych możliwie najbliżejcieśnin
duńskich. W długoterminowej perspektywie rząd i porty planują również
budowę infrastruktury z dala od brzegu, czyli tzw. hubów zewnętrznych,
które pozwolą znacznie zwiększyć potencjał. W krótszym horyzoncie
czasowym celem jest zachęcenie międzynarodowych operatorów żeglugowych i
przeładunkowych do korzystania z infrastruktury polskich portów. Zabiega
o to m.in. Marek Gróbarczyk, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi
śródlądowej, który kilka ostatnich dni spędził w Londynie, ponieważ do
Wielkiej Brytanii, do Greenwich, zawinął żaglowiec Dar Młodzieży,
odbywający rejs niepodległości.
Rozmawiał z brytyjskimi urzędnikami o dwustronnej współpracy po
brexicie. Jeśli wyspiarze opuszczą Unię bez
nieuzgodnienia warunków z Komisją Europejską, znacznie utrudniony będzie
transport oraz relacje handlowe z Wielką Brytanią. Polscy urzędnicy
zachęcają więc firmy żeglugowe i logistyczne do skierowania ładunków do
naszych portów i rozwoju połączeń między Polską a portami na Wyspach.
Liczą też na to polskie firmy działające na rynku morskiej spedycji i
logistyki. W ubiegłym roku w „PB” przedstawiciele firmy C.Hartwig Gdynia
z grupy OT Logistics oraz Pekaesu prognozowali, że po wyjściu Wielkiej
Brytanii ze wspólnoty zwiększą się dostawy kontenerów realizowane za
pośrednictwem serwisów morskich krótkiego zasięgu. Konkurencją dla
polskich portów mogą być jednak terminale holenderskie i belgijskie.
Na wielu frontach
PFR chętnie angażuje się finansowo w spółki ważne dla polskiej
gospodarki. Niedawno został mniejszościowym udziałowcem w Solarisie,
produkującym autobusy. Kontrolny pakiet nabył hiszpański CAF. PFR
odkupił także Polskie Koleje Linowe oraz bydgoską Pesę, produkującą
tabor szynowy. Nabycie DCT jest pierwszą transakcją PFR na polskim rynku
żeglugowym. Fundusz ma jednak doświadczenie w inwestowaniu w ten segment
działalności za granicą. Współpracował np. z OT Logistics przy
finansowaniu transakcji nabycia akcji operatora chorwackiego portu Luka
Rijeka.