Polska pociągowym koniem Europy

opublikowano: 30-03-2021, 20:00

Jeśli nastroje przedsiębiorców UE mierzyć wielkością inwestycji w auta do pracy, to... im dalej na Wschód tym lepsze humory. Na tle Unii nasz kraj wypadł świetnie.

W styczniu i lutym 2021 r. w krajach UE zarejestrowano ponad 297,65 tys. nowych aut użytkowych - wynika z raportu przygotowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA). To co prawda mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale tylko o nieco ponad 3 proc. „Tylko”, ponieważ segment aut osobowych zaliczył w tym czasie spadek o ponad jedną piątą (21,7 proc.). Spośród czterech głównych rynków motoryzacyjnych w UE największy spadek popytu na auta „pociągowe” odnotowano w Hiszpanii (o 22 proc.) i Niemczech (o 9,6 proc.). We Francji sprzedaż praktycznie się nie zmieniła w porównaniu do sytuacji sprzed roku (spadek o 0,2 proc,), natomiast we Włoszech wzrosła o niespełna 2 proc. Na tym tle Polska wypada doskonale. Wzrost zanotowano wprawdzie „aż” na 10 z 26 unijnych rynków, jednak w większości przypadków nie przekraczał on 5 proc. Tymczasem nad Wisłą popyt na samochody użytkowe wzrósł w analizowanym okresie o... 18,5 proc. Pod tym względem wyprzedziły nas jedynie nieliczne mniejsze kraje, jak Litwa (plus 21,1 proc.) i będąca fenomenem Szwecja, w której sprzedaż takich aut zwiększyła się aż o 47,8 proc., co jednak oznaczało sprzedaż na poziomie zaledwie 6 tys., podczas gdy w Polsce sprzedało się blisko 15 tys.

W ciągu dwóch miesięcy 2021 r. nad Wisłą rosło zapotrzebowanie w niemal każdym segmencie rynku aut użytkowych. Zarejestrowano blisko 10,4 tys. dostawczaków (o dmc do 3,5 t.), czyli prawie o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Dla porównania: Hiszpania zanotowała spadek na poziomie 24 proc, a w Niemczech popyt stopniał o ponad 10 proc. Na plusie były natomiast Włochy (o 1,4 proc.) i Francja (o 0,6 proc.).

Podobnie było w innych segmentach rynku samochodów użytkowych. Średnich aut (dmc od 3,5 do 16 t) przybyło w Polsce ponad 4,2 tys., co oznacza, że liczba rejestracji zwiększyła się o 33 proc. Popyt skurczył się we Francji (o 6,5 proc.), Niemczech (o 5,4 proc.) i Hiszpanii (o 4,1 proc.). Natomiast we Włoszech odnotowano wzrost o 9,9 proc.

W ciągu dwóch miesięcy tego roku w Polsce zarejestrowano też ponad 3,9 tys. aut z segmentu najcięższego (dmc pow. 16t). To o 34 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost w tym segmencie we Włoszech wyniósł 11,7 proc. Natomiast sprzedaż na pozostałych trzech głównych rynkach była mniejsza niż przed rokiem: we Francji o 9 proc.), w Hiszpanii o 0,4 proc., a w Niemczech o 0,8 proc.

Nie najlepiej natomiast sytuacja wygląda w segmencie autobusów i autokarów. Od stycznia do lutego popyt na tego typu pojazdy spadł o 18,4 proc., a w całej UE zarejestrowano ich łącznie niespełna 4,6 tys. Spadek nastąpił m.in. na czterech głównych rynkach: w Hiszpanii (o 46,5 proc.), Niemczech (o 24,2 proc.), we Włoszech (o 20,9 proc.) i Francj (o 8,5 proc.). W Polsce zarejestrowano tylko 207 nowych autobusów i autokarów, o jedną czwartą mniej niż rok temu.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane