Czytasz dzięki

Polskie firmy jadą pod prąd

opublikowano: 21-09-2020, 22:00

O ile Kowalski interesuje się elektrykami, o tyle właściciele małych i średnich firm raczej nie myślą o przesiadce do auta na baterie

— Mikro, małe i średnie firmy podchodzą do elektrombilności z dużo większym dystansem niż indywidualni Polacy. Z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) „Zielona energia w MŚP. Pod lupą” wynika, że tylko 1 proc. flot firmowych to samochody hybrydowe, a napęd elektryczny jeszcze musi poczekać na swoje „pięć minut”.

Ekoświadomość firm

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że na koniec czerwca 2020 r. po polskich drogach jeździło niespełna 12,3 tys, aut elektrycznych (o napędzie elektrycznym i hybryd typu plug-in). W pierwszym półroczu przybyło ich prawie 3,3 tys., o 65 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Mimo pandemii COVID-19 liczba rejestracji samochodów elektrycznych wzrosła, podczas gdy aut osobowych z tradycyjnymi napędami odnotowała dwucyfrowy spadek. Daleko nam jednak do europejskich liderów. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) w 2019 r. w Niemczech zarejestrowano 63,5 tys. nowych pojazdów napędzanych prądem, w Holandii ponad 62 tys., a we Francji niemal 43 tys.

— Rozwój elektromobilności jest priorytetem praktycznie w każdym punkcie na mapie świata. Zmiany obserwowane w różnych gałęziach transportu skoncentrowane są przede wszystkim na rozszerzaniu mobilności ludzi, przy jednoczesnej poprawie efektywności, bezpieczeństwa oraz ekologii projektowanych rozwiązań. Z badań wynika, że i Polacy, i firmy mają coraz większą świadomość ekologiczną i ekonomiczną, w praktyce jednak firmy z segmentu MŚP ciągle jeżdżą pod prąd, podczas gdy większy krok w stronę ekomobilności wykonali Polacy. Zapewne wynika to z faktu, że firmy z małymi flotami boją się eksperymentów z autami elektrycznymi — jest to bowiem narzędzie pracy, które nie może zawieść. Ich szefowie oczekują też większych dopłat i benefitów, bo ich decyzje zakupowe determinują pragmatyzm i rachunek ekonomiczny. Bardziej otwarte są podmioty z większymi flotami — widzą korzyści związane z oszczędnościami oraz wykorzystują je w budowaniu wizerunku — mówi Radosław Woźniak, prezes Europejskiego EFL.

Z badania EFL wynika, że firmy z segmentu MŚP najczęściej posiadają samochody z silnikiem benzynowym (68 proc.) i zasilane gazem LPG (62 proc.). Rzadziej są to auta z silnikiem diesla (30 proc.), ale hybrydy i elektryki to rzadki widok. Wraz ze wzrostem firmy i floty rośnie zróżnicowanie wybieranych napędów oraz zainteresowanie ekopojazdami. 5 proc. małych firm posiada auta elektryczne, a 11 proc. średnich hybrydowe. Według raportu PSPA Polacy częściej niż firmy jeżdżą dieslami (36 proc.), rzadziej autami z silnikami benzynowymi (45 proc.) i instalacją LPG (11 proc.). W większym stopniu niż MŚP interesują się jednak ekomobilnością — 7 proc. jeździ hybrydami, a 1 proc. elektrykami. Planując kolejne zakupy firmy rzadziej również rozważają uzupełnienie floty o ekopojazdy. Tylko 6 proc. rozważa hybrydę, a 0 proc. — elektryka. Nieco lepiej wygląda to wśród największych firm z sektora MŚP — 16 proc. średnich firm myśli o zakupie hybrydy, a 1 proc. elektryka. Z większą ekoświadomością mamy do czynienia wśród klientów indywidualnych — co trzeci Polak zastanawia się nad zakupem samochodu z napędem hybrydowym, a co czwarty z elektrycznym.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Bariera wejścia

Na polskim rynku jest już dostępnych kilka modeli aut elektrycznych, jednak ich ceny są znacznie wyższe niż ich odpowiedniki z tradycyjnymi napędami. Dla przykładu: katalogowa cena jednego z modeli z segmentu B wynosi około 120 tys. zł brutto, podczas gdy zbliżony model z silnikiem benzynowym to koszt rzędu 70 tys. zł. Oznacza to, że model elektryczny jest droższy aż o 75 proc. Z badania EFL wynika, że właściciele MŚP oczekują znacznie mniejszej różnicy cenowej — najczęściej byliby w stanie zaakceptować cenę o 25-30 proc. wyższą (82 proc. odpowiedzi).

Wśród indywidualnych klientów co trzeci byłby w stanie zapłacić cenę wyższą o 20 proc. w porównaniu z ceną auta z tradycyjnym napędem, od 21 do 40 proc. — 36 proc. respondentów, a od 41 do 60 proc. — 14 proc. Widać zatem, że Kowalscy są skłonni zapłacić nieco więcej za elektromobilność niż przedsiębiorcy.

Zarządzającym mikro, małymi i średnimi firmami bardziej niż indywidualnym osobom zależy na czasie. Widać w ich podejściu do czasu ładowania. Minimalny akceptowany czas całkowitego ładowania baterii auta elektrycznego waha się wśród nich najczęściej w przedziale 30-49 minut (89 proc. odpowiedzi). Dla porównania: co czwarty Polak zaakceptowałby 30-minutowy czas ładowania, co trzeci — 1 godzinę i co czwarty — nawet 2 godziny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane