Polskie hotele na celowniku

  • Marta Sieliwierstow
opublikowano: 09-11-2015, 22:00

Zagraniczne sieci chętnie budują hotele w Polsce, a międzynarodowi inwestorzy nie mniej chętnie je kupują

Hotelarzom sprzyjają dobra sytuacja gospodarcza, a co za tym idzie — rosnące zainteresowanie klientów biznesowych, a także coraz większa popularność Polski wśród zagranicznych turystów.

Polska jest jednym z najczęściej wybieranych pod inwestycje w bazę hotelową krajów w   Europie Środkowo-Wschodniej — twiedzi Sarka Chapman, starszy konsultant CEE, dział   nieruchomości hotelowych Cushman&Wakefield.
Zobacz więcej

MAMY POTENCJAŁ:

Polska jest jednym z najczęściej wybieranych pod inwestycje w bazę hotelową krajów w Europie Środkowo-Wschodniej — twiedzi Sarka Chapman, starszy konsultant CEE, dział nieruchomości hotelowych Cushman&Wakefield. ARC

Sieci szukają miejsca

Zarówno inwestorzy, jak i międzynarodowi operatorzy coraz uważniej przyglądają się polskiemu rynkowi hotelowemu. Rozwijaniem swoich sieci w Polsce zainteresowane są nie tylko firmy już działające na krajowym rynku, ale także jeszcze nieobecne, np. Choice Hotels, Motel One, Meininger, Wyndham czy Leonardo.

— Według danych firmy STR Global Polska ma najwyższy w Europie Środkowo- -Wschodniej odsetek hoteli sieciowych — aż 42 proc. Zagraniczni operatorzy wprowadzają na rynek po kilka marek, oferując hotele różnych typów i kategorii — mówi Sarka Chapman, starszy konsultantCEE, dział nieruchomości hotelowych Cushman&Wakefield.Przez ostatnie lata dynamicznie rozwijały się m.in. sieci Orbis i Hilton. Orbis prowadzi ekspansję przez własne inwestycje i umowy franczyzy z partnerami zewnętrznymi, skupiając się na markach Ibis, Ibis Styles i Mercure.

Hilton stawia na współpracę z partnerami zewnętrznymi (umowy franczyzy lub zarządzania). Priorytetem dla sieci jest rozwój marek ze średniego segmentu: Hampton by Hilton i Hilton Garden Inn. Ale powstają również hotele wyższej klasy, np. Double Tree by Hilton — w 2014 r. otworzono takie w Warszawie i trwają budowy w Krakowie i we Wrocławiu.

— Ciekawym zjawiskiem jest wzmożone zainteresowanie inwestorów i operatorów azjatyckich. Są zainteresowani projektami na dużą skalę, gotowi są realizować inwestycje wielofunkcyjne, w których oprócz hotelu mieszczą się np. mieszkania lub biura — zauważa Adam Konieczny, dyrektor zarządzający Christie + Co na Polskę.

Wartościowe inwestycje

Od początku roku w Europie Środkowo- -Wschodniej zawarto 17 dużych transakcji sprzedaży hoteli o łącznej liczbie ponad 4 tys. pokoi. Najwięcej umów zawarto w Czechach — siedem, a w dalszej kolejności: trzy w Polsce, po dwie w Słowenii i Chorwacji oraz po jednej na Węgrzech, Słowacji i w Czarnogórze.

— Inwestorzy najbardziej interesują się Warszawą i Krakowem, w których jest największy popyt, a w drugiej kolejności stawiają na Wrocław, Poznań, Trójmiasto, Katowice i Łódź. Rozwojowi bazy hotelowej w Polsce sprzyja coraz lepsza sytuacja na rynku inwestycyjnym, o czym świadczy wzrost inwestowanego kapitału prywatnego i instytucjonalnego. Banki chętniej udzielają pożyczek sektorowi hotelowemu, widząc poprawiające się najważniejsze wskaźniki rynkowe — informuje Sarka Chapman. W ostatnich miesiącach doszło do tak spektakularnych transakcji jak sprzedaż hotelu Hampton by Hilton w Warszawie czy Radisson Blu we Wrocławiu.

— W najbliższym czasie będzie coraz więcej transakcji, a źródłem kapitału jest nie tylko Europa, ale również Ameryka Północna i Azja — zapowiada Adam Konieczny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Polskie hotele na celowniku