Z badania wynika, że 35 proc. badanych Polaków w przedziale wiekowym 18-29 lat „rzadko lub praktycznie nigdy” nie nosi przy sobie gotówki. Najczęściej wskazywanym przez ankietowanych powodem, dla którego wybierają płatności bezgotówkowe, jest brak konieczności stania w kolejce do tradycyjnej kasy – zadeklarowało tak 44 proc. badanych w wieku 18-29 lat. Respondenci podkreślili też prostotę obsługi (41 proc.) oraz szybkość realizacji transakcji (38 proc.).
Zdaniem badanych największy wpływ na decyzję o powrocie do danego sklepu ma jego lokalizacja - 93 proc. ankietowanych w przedziale wiekowym 18-29 lat kupuje najbliżej miejsca zamieszkania lub pracy - to też najwyższy odsetek wskazań spośród wszystkich grup wiekowych. Ponadto 81,5 proc. badanych podkreśliło, że czas obsługi w sklepie jest dla nich istotnym czynnikiem.
„70 proc. młodych konsumentów chętniej wraca do punktów handlowo-usługowych, które oferują im możliwość zrobienia zakupów w systemie click & collect, który łączy zakupy online z odbiorem w sklepie stacjonarnym. Z kolei usługa scan & go polegająca na samodzielnym skanowaniu produktów przy pomocy aplikacji mobilnej lub specjalnego skanera, a następnie opłaceniu ich w kasie lub bezpośrednio w aplikacji wpływa na lojalność 65 proc. ankietowanych” - podano w informacji.
Cytowany w informacji prezes Fiserv Polska Krzysztof Polończyk podkreślił, że młodzi Polacy stawiają na wygodę, szybkość i innowacyjność. „To właśnie to pokolenie w największym stopniu zrezygnowało z gotówki na rzecz nowoczesnych rozwiązań płatniczych. Co ciekawe, choć nadal sięgają oni po karty płatnicze, to jest to grupa, która wybiera je najrzadziej. Fizyczną kartą płaci 39 proc. ankietowanych w wieku 18-29 lat. Dla porównania średnia ogólna to 71,5 proc. Prawie tyle samo osób co kartę, wybiera BLIKA – korzystanie z tej formy płatności deklaruje 38 proc. respondentów” - podsumował.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.