Poparcie idzie w górę

MK
opublikowano: 20-03-2009, 00:00

Jesteśmy coraz bardziej entuzjastycznie nastawieni do wspólnego europejskiego pieniądza.

Jesteśmy coraz bardziej entuzjastycznie nastawieni do wspólnego europejskiego pieniądza.

Ponad połowa Polaków uważa, że wprowadzenie euro miało pozytywne lub bardzo pozytywne konsekwencje w państwach, które zdecydowały się na ten krok (odpowiednio 38 i 13 proc.). Taki wniosek przynosi badanie Eurobarometr z maja zeszłego roku. Z ponad 50-proc. wynikiem plasujemy się wśród największych zwolenników wspólnej waluty — obok Rumunów (62 proc.), Węgrów (50 proc.), Słowaków (48 proc.) i Czechów (46 proc.). Tylko niespełna jedna trzecia naszych rodaków twierdzi, że skutki monetarnej integracji są w małym lub w znacznym stopniu negatywne (23 i 6 proc.).

Nasz entuzjazm wobec euro potwierdza także ankieta Gfk Polonia, przeprowadzona ostatnio na zlecenie dziennika "Rzeczpospolita". Wstąpienie do strefy euro popiera 65 proc. uczestników sondażu (wobec 54 proc. w czerwcu 2008 r.).

Na wejściu do Eurlolandu szczególnie zależy polskim przedsiębiorcom. Bo świetnie zdają sobie sprawę z korzyści, jakie unia monetarna im zapewni.

— Euro przyniesie wyeliminowanie ryzyka kursu walutowego, redukcję kosztów transakcyjnych, rozwój handlu zagranicznego i napływ inwestycji — przewiduje Ludwik Kotecki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Według badania BCC, za wspólną walutą opowiada się aż 98 proc. ludzi biznesu, w tym 83 proc. zdecydowanie. Zdaniem 65 proc. pytanych, najwięcej na euro zyskają firmy prowadzące wymianę gospodarczą z partnerami z UE.

Zwolennikiem euro jest m.in. Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, odzieżowego giganta. Jak mówi, najlepiej, żeby unijna waluta została wprowadzona we wszystkich krajach UE.

— Wówczas mielibyśmy o wiele prostsze rozliczenia z naszymi spółkami prowadzącymi sieci sklepów w innych krajach oraz z dostawcami z obszaru Unii — podkreśla menedżer.

Dodaje, że po naszym dołączeniu do obszaru zunifikowanego pieniądza łatwiej będzie można planować ceny produktów i koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu