Zarówno globalnie, jak i w naszym kraju od dłuższego czasu możemy zaobserwować niedobór odpowiednich kandydatów do pracy — wynika z niedawnych badań przeprowadzonych przez Hays. Z drugiej strony przedsiębiorstwa coraz prężniej rozbudowują struktury i zwiększają zatrudnienie. To oznacza, że zbliżający się rok będzie bardzo intensywnym czasem, jeśli chodzi o działania rekrutacyjne, jak i walkę o najlepszych pracowników.
Nowoczesna rekrutacja
Umacniająca się pozycja kandydata obecnie najbardziej widoczna jest w branżach nowych technologii, usług biznesowych oraz stanowisk inżynieryjnych i technicznych. W tych sektorach pracownicy rozważający zmianę pracy będą otrzymywać kontroferty od obecnych pracodawców. Aż 64 proc. firm deklaruje, że składało w 2016 r. taką propozycję przynajmniej niektórym pracownikom. Co zrobić, aby zatrudniony zgodził się na przyjęcie nowych warunków? Firmy muszą postawić przede wszystkim na niestandardowe metody rekrutacyjne i krótki proces decyzyjny. Warto zwrócić również uwagę na młodsze pokolenia kandydatów, którzy oczekują innych form komunikacji z pracodawcami.
— Wykorzystywanie mediów społecznościowych, poszukiwanieinformacji oraz ofert pracy jest dla nich standardem, a od pracodawców wymagają większej aktywności online. Dlatego też firmy powinny poświęcać więcej uwagi swoim działaniom w internecie — zauważa Paweł Aniołkowski, doradca HR w Hays Poland. Trudność związana z rekrutacją pracowników sprawia, że pracodawcy zaczynają otwierać się na zatrudnianie obcokrajowców, głównie w sprzedaży i hotelarstwie. Wyzwaniem dla nich będzie zatem skuteczne zarządzanie zróżnicowanymi kulturowo zespołami. W związku z digitalizacją warto również, aby zarządzający zmienili sposób myślenia i położyli większy nacisk na aspekty związane z cyfrowymi kompetencjami swoich pracowników.
Test zamiast CV
Wraz ze zmieniającymi się trendami na rynku pracy zmieniają się wymagania wobec procesu rekrutacji, a lepsze wyniki osiągną te firmy, które się do nich dostosują. Jednym z najsilniejszych kierunków w 2017 r. będzie wykorzystanie technologii i rozwiązań mobilnych. Rośnie również popularność grywalizacji — rozwiązań wprowadzających do rekrutacji elementy gier.
— Aby zmniejszyć ryzyko nietrafionych decyzji rekrutacyjnych, pracodawcy coraz częściejbędą sięgać po kwestionariusze psychometryczne oraz testy online sprawdzające konkretne zdolności pracowników — np. analityczne lub werbalne — oraz ich dopasowanie zarówno do kultury organizacyjnej, jak i do zespołów, w których potencjalnie będą pracować — twierdzi Paweł Aniołkowski. Co więcej, zwiększy się zaawansowanie procesów outsourcingowych i popularność rozwiązań szytych na miarę. Z drugiej strony pracodawcy stają się coraz bardziej wymagający względem kompetencji kandydatów.
— Przewidujemy, że zatrudniające firmy coraz chętniej będą korzystać z narzędzi, testów i metod sprawdzania ich na etapie rekrutacji — dodaje Paweł Aniołkowski.
Pracownik z zagranicy
Rok 2017 na polskiej scenie rekrutacyjnej będzie mijać pod znakiem digitalizacji i zaciekłej konkurencji pracodawców w walce o pracowników. Liczba wakatów rośnie — przy jednoczesnej niewystarczającej podaży wykwalifikowanych specjalistów i menedżerów na rynku. Rozwiązaniem tej sytuacji może być uelastycznienie polityki migracyjnej i ułatwienie obcokrajowcom pracy w Polsce. © Ⓟ