Producenci gotowi do finansowania innowacji (RAPORT)

  • Marek Mejssner
opublikowano: 12-08-2015, 23:28

Niemal 1/3 firm produkcyjnych uważa wprowadzenie innowacji w najbliższych latach za swój priorytet, a dla 48 proc. firm wdrażanie nowych technologii produkcji jest najważniejszym czynnikiem napędzającym rozwój przedsiębiorstw i ich innowacyjności - takie są wnioski wynikające z najnowszego raportu KPMG.

Według badania KPMG International pt. „Global Manufacturing Outlook 2015”  firmy producenckie są "boleśnie świadome" krótkoterminowych wyzwań, jakie na nie czekają. Są to m.in. ulotne koszty wejścia na rynek i energii, rosnąca konkurencyjność, nowe technologie i konieczność rozpoznania całego łańcucha dostaw. Tworzą one bardzo szybkie zmiany rynkowe i konieczność rozpoczęcia nowej fali innowacji.

 Jak stwierdza raport, producenci są coraz częściej nastawieni na innowacje i pozyskanie poprzez badania i rozwój nowych wartości dla firmy oraz zwiększenie wydajności. Dla 50 proc. firm produkcyjnych na świecie innowacyjność jest strategicznym celem. Z kolei 32 proc. uznaje za najwyższy priorytet strategiczny rozwój nowych produktów i prace badawczo-rozwojowe. Dla 30 proc. z producentów niska skuteczność prac badawczo-rozwojowych jest największym wyzwaniem.

Dla producentów szykujących się do zwiększonej konkurencji na rynku redukcja kosztów i wzrost sprzedaży są bardzo istotne. Tak więc 55 proc. ankietowanych przez KPMG postrzega wzrost sprzedaży jako najważniejszy, zaś 41 proc. zorientowanych jest na zmniejszenie kosztów. Około 40 proc. stwierdza iż największe wyzwania dla nich biorą sie ze zwiększenia  konkurencyjności i nacisku na ceny.

Producenci coraz częściej poszukują przełomowych innowacji oraz zwiększają nakłady na badania i rozwój. Około 41 proc. ankietowanych stwierdza iż ich podstawową strategią w przypadku innowacji jest poszukiwanie takich, które byłyby przełomowe. Z kolei 74 proc. przedstawicieli firm produkcyjnych zadeklarowało, że w ciągu najbliższych dwóch lat planuje przeznaczyć co najmniej 4 proc. rocznych przychodów firmy na badania i rozwój oraz pracę nad innowacjami. W porównaniu z ostatnimi dwoma latami jest to wzrost aż o 15 punktów procentowych.

Producenci bardzo często wybierają partnerstwo, jako sposób poszukiwania i finansowania innowacji, zwłaszcza jeśli ma to zmniejszyć ich koszt i skrócić czas wdrożenia. Według raportu KPMG, dla więcej niż 75 proc. firm produkcyjnych współpraca jest podstawowym sposobem prac nad innowacjami. Z kolei połowa firm wdraża nowe technologie produkcji dla ułatwienia wzrostu innowacyjności. '

Istotna w tym momencie staje się redukcja kosztów oraz przygotowywanie nowych produktów na rynek, zwłaszcza w firmowym łańcuchu dostaw. W przypadku łańcucha dostaw, 46 proc. producentów postrzega jako priorytetowe zmniejszenie kosztów, 27 proc.chce go restrukturyzować, a 32 proc.chce zbadać jego rzeczywisty przebieg.

Według 48 proc. ankietowanych firm wdrażanie nowych technologii produkcji  jest najważniejszym czynnikiem napędzającym rozwój przedsiębiorstw i ich innowacyjności. Innymi istotnymi czynnikami są zwiększenie nakładów na badania i rozwój wymieniane przez 44 proc. firm oraz współpraca z innymi firmami w celu zwiększenia innowacyjności (36 proc.). "Klasyczne" strategie uzyskiwania przewagi konkurencyjnej i wzrostu jak wejście na nowe rynki zagraniczne czy też rozwój kanałów dystrybucji wymieniło odpowiednio 34 proc. i 33 proc. producentów.

 Jak stwierdza Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradczego dla sektora zróżnicowanej produkcji przemysłowej w KPMG w Polsce, podobny stosunek do innowacji można zaobserwować wśród firm produkcyjnych w Polsce, nastawionych dotąd na konkurowanie przede wszystkim niskimi kosztami produkcji. "W przyszłości źródłem wzrostu będą właśnie innowacyjne produkty i usługi, ale tylko dla tych firm, które odpowiednio wcześnie podejmą niezbędne działania. Z badania KPMG w Polsce przeprowadzonego w ubiegłym roku wynika, że połowa średnich i dużych przedsiębiorstw przemysłowych uznaje innowacyjność za swój cel strategiczny" - dodaje.

Co ciekawe producenci zaczynają postrzegać, że innowacyjność i wdrażanie przełomowych technologii nie są rzeczami krótkoterminowymi. Więcej niż 2/3 ankietowanych firm nastawia się na 5-10 letni okres budowania strategii innowacyjności. Spośród tych, które są nastawione na innowacje przełomowe 82 proc. przyznaje, ze ich strategie są długoterminowe. Jednak strategie długoterminowe cięgle nie są oparte na długim horyzoncie projektowania innowacji i ich wdrażania: tylko 20 proc. ankietowanych przedstawicieli firm jest gotowych czekać więcej niż 5 lat aż wdrożona innowacja zacznie procentować, jedynie 5 proc. poczeka 7 lub więcej lat na zyski z wdrożonych innowacji

"The Global Manufacturing Outlook 2015" firmy analityczno konsultingowej KPMG było badaniem przeprowadzonym na początku 2015 roku przez Forbes na zlecenie KPMG International. Próba wynosiła 386 przedstawicieli kadry zarządzającej firm produkcyjnych z 18 krajów z całego świata. Aż 63 proc. respondentów reprezentowało organizacje globalne o przychodach ponad 5 mld USD rocznie. Największa część badanych firm, bo 31 proc. zajmuje się produkcją dla przemysłu (w tym także produkcją elektroniki przemysłowej), nieco ponad jedna piąta (22 proc.) to przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej. Firmy z sektora lotniczego i obronnego stanowiły 18 proc. respondentów. Inne branże wykazane w raporcie to: produkcja urządzeń medycznych (14 proc.) oraz przemysł metalowy (12 proc.). Koncerny i konglomeraty zrzeszające przedsiębiorstwa o różnym profilu działalności stanowiły 3 proc. respondentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Mejssner

Polecane