Rejestracja w KRS już tylko online

opublikowano: 29-06-2021, 20:00

To już ostatnie chwile na składanie „w papierze” wniosków o wpis do rejestru przedsiębiorców. Od następnego miesiąca takie pismo wróci do nadawcy.

Od 1 lipca ok. 85 proc. wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) będzie dokonywanych przez internet – szacuje resort sprawiedliwości. Tego dnia zaczną obowiązywać przepisy, które zobowiązują przedsiębiorców do postępowania rejestrowego wyłącznie drogą elektroniczną. Ministerstwo Sprawiedliwości podkreśla, że elektroniczny KRS będzie usprawnieniem.

– Trudno się z tym nie zgodzić. System pomoże wypełnić poszczególne pola formularza, a wiele z nich uzupełni automatycznie. Drukowanie dokumentów będzie niepotrzebne. Pracownicy sądów też zostaną uwolnieni od papierkowej roboty. Nie będą już przepisywać danych z jednego pisma do drugiego, czy wysyłać orzeczeń listownie – przyznaje Maciej Oniszczuk, prezes kancelarii Oniszczuk & Associates

Sądy będą wydawały decyzje o zarejestrowaniu przedsiębiorców w formie elektronicznej. Dokumenty te zostaną podpisane w sposób kwalifikowany i doręczone na konta użytkowników w Portalu Rejestrów Sądowych. Przedsiębiorca w każdej chwili będzie mógł sprawdzić, czy jego sprawa już została sfinalizowana.

Trzeba jednak wiedzieć, że sądy nie będą odsyłały wniosków o wpis czy jego zmianę, gdy nie wpłynie należna opłata. Zwrócą je natomiast, gdy zostaną przesłane „w papierze”.

– Opłatę trzeba będzie wnieść od razu poprzez bankowość internetową. Bez tego wniosek do sądu rejestrowego nie będzie skuteczny – przestrzega Maciej Oniszczuk.

Zwraca uwagę, aby do wniosku dołączać tylko to, czego wymaga system. Załączniki do wpisu do KRS będą później jawne. Trzeba mieć się na baczności, aby nie upublicznić tajemnicy przedsiębiorstwa.

Cyfryzacja systemu KRS nie wyklucza całkowicie korzystania z papieru. Nowe przepisy dopuszczają wydawanie odpisów czy kopii także w tradycyjny sposób. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na formę drukowaną, najpierw będzie musiał sporządzić wniosek online, opłacić go i dopiero udać się do sądu po dokument.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane