Czytasz dzięki

Rośnie popularność kart kredytowych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 24-09-2005, 15:02

Polski rynek kart kredytowych podąża podobną drogą, jak rynek w krajach UE. Visa poinformowała, że spośród różnych typów kart z logo tej organizacji w Polsce najszybszy wzrost odnotowują karty kredytowe.

Polski rynek kart kredytowych podąża podobną drogą, jak rynek w krajach UE. Visa poinformowała, że spośród różnych typów kart z logo tej organizacji w Polsce najszybszy wzrost odnotowują karty kredytowe.

    Stanowią one już 13,8 proc. wszystkich kart Visa w Polsce. Jeszcze w 1999 r. było to 3,6 proc. wszystkich wydanych kart z logo Visa.

    Jest to udział wyraźnie wyższy niż w pozostałych krajach Europy Środkowej i Wschodniej, które razem z Polską weszły do Unii Europejskiej. Wśród tej grupy krajów najwyższy jest udział kart kredytowych wśród kart Visa w Czechach (8,3 proc.), na Węgrzech (7 proc.) i w Estonii (5,8 proc.) - napisano w komunikacie Visy.

    W krajach UE karty kredytowe stanowią średnio 40 proc. wszystkich kart Visa. W kraju o największej liczbie kart Visa w Europie, tj. w Wielkiej Brytanii, karty kredytowe stanowią ponad 48 proc. wszystkich kart Visa, w Hiszpanii blisko 53 proc. a we Włoszech - ponad 31 proc.

    W ciągu ostatnich 12 miesięcy obrachunkowych, tj. w okresie lipiec 2004 - czerwiec 2005 liczba kredytowych kart Visa w Polsce zwiększyła się o 38,4 proc. (do 1 mln 519 tys.). Wartość obrotów dokonywanych tymi kartami zwiększyła się w stosunku do okresu czerwiec 2003 - czerwiec 2004 o 32,3 proc. (do 1,7 mld euro), zaś liczba transakcji kredytowych zwiększyła się o 35,8 proc. (do 43,2 mln).

    W Polsce ponad 80 proc. wartości obrotów na kredytowe karty Visa to płatności, zaś tylko kilkanaście procent to wypłata gotówki.

    Liczba kart płatniczych ogółem wydanych w Polsce wynosiła w połowie 2005 roku ponad 18,8 mln sztuk (dane NBP). Ponad 3,3 mln stanowiły karty kredytowe różnych wydawców.

    Również konkurencyjna wobec Visy organizacja MasterCard Europe informowała pod koniec czerwca, że w danych za pierwszy kwartał 2005 widoczny był wzrost zainteresowania Polaków kartami z odroczonym terminem płatności, czyli kart kredytowych i obciążeniowych.

    Według danych za pierwsze półrocze MasterCard, Polacy używający kart kredytowych i obciążeniowych z logo tej organizacji przeprowadzili ponad 10 milionów transakcji. W porównaniu z analogicznym okresem w 2004 r. stanowi to wzrost o 46,7 proc. Według danych na koniec pierwszego półrocza, liczba tego typu kart w Polsce wzrosła o 56 proc., przekraczając milion.

    W okresie od stycznia do końca czerwca tego roku Polacy dokonali, przy użyciu kart kredytowych i obciążeniowych systemu MasterCard, transakcji o wartości 760 mln dolarów, co oznacza wzrost o 32,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.

    Według badań IQS and Quant Group, przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, kartę płatniczą posiada 67 proc. Polaków mających konto w banku. Najczęściej mają oni tylko jedną kartę (87 proc.).

    Prawie jedna czwarta badanych (24 proc.) płaci kartą zawsze, gdy jest to możliwe, 18 proc. wówczas, gdy dokonuje dużych zakupów. 30 proc. używa karty tylko wtedy, gdy nie ma przy sobie gotówki, a 19 proc. używa karty wyłącznie w sytuacjach awaryjnych.

    Łączna liczba urządzeń akceptujących płatności kartami wynosiła w połowie roku w Polsce prawie 160 tys., zaś liczba punktów handlowo-usługowych akceptujących karty (razem ze sklepami internetowymi) wynosiła ponad 129,5 tys.

    Łączna liczba operacji, w których płacono kartą, wyniosła w pierwszym i drugim kwartale prawie 120 mln, a ich wartość to prawie 14,4 mld zł.

    W większości krajów Europy, największy obrót kartami płatniczymi przypada na okres letni - wynika z raportu "MasterInsights Europe - europejska gospodarka bez granic". Raport powstał na podstawie danych o transakcjach dokonanych w 2004 r. kartami MasterCard - 350 mln kart tego systemu płatniczego, w 24 krajach Europy.

    Od lipca do września przypada szczyt obrotów na kartach płatniczych, osiągając w przypadkach niektórych państw poziom blisko 40 proc. rocznych wpływów. Wyjątkiem od reguły są tylko trzy kraje: Rumunia, gdzie "boom zakupowy" przypada na jesień, Szwajcaria - gdzie szczytowym okresem wpływów z kart jest zima i Rosja, w której gorączka zakupów przypada wiosną.

    Dostępność możliwości płacenia kartą sprawia, że rosną też wydatki turystów europejskich dokonywane w Polsce. Odwiedzając nasz kraj, wydali oni latem zeszłego roku 73 miliony euro, co stanowi odpowiednio 31 proc. całkowitej sumy płatności kartami płatniczymi systemu MasterCard w Polsce, dokonanych w 2004 r. Płacąc kartami tego systemu, Europejczycy najwięcej wydali w minionym roku na stacjach benzynowych - 98,1 mln euro. Na drugim miejscu w rankingu przychodów uplasowały się hotele z kwotą równą 43,1 mln euro, a na trzecim - sklepy spożywcze z wpływami na poziomie 32,6 mln euro.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane