Rośnie wartość światowych gigantów

opublikowano: 21-10-2019, 22:00

Najcenniejsze marki na świecie są dziś warte 2,13 bln USD, niemal 6 proc. więcej niż rok temu

USA  i długo, długo nic — tak od lat wygląda przygotowywany przez firmę Interbrand ranking Best Global Brands 2019. Na 100 ujętych w nim najlepszych marek świata aż 52 to marki firm „made in USA”. Na drugim miejscu są Francja i Niemcy (po dziewięć). Następne miejsca zajmują: Japonia (siedem), Wielka Brytania (cztery) oraz Włochy i Korea (po trzy). Podobnie jak cały ranking wygląda jego pierwsza dziesiątka. W TOP 10 tylko trzy firmy (Samsung, Toyota i Mercedes-Benz) pochodzą spoza USA. Najdroższą marką w tegorocznej edycji jest — i tu bez zaskoczeń — Apple.

Apple, Google i Amazon to najcenniejsze marki na świecie — wynika z
najnowszego raportu firmy Interbrand. I choć na podium nie ma zmian, a w
pierwszej dziesiątce przeważają firmy technologiczne, to z elity wypadł
Facebook.
Wyświetl galerię [1/2]

PRAWIE BEZ ZMIAN:

Apple, Google i Amazon to najcenniejsze marki na świecie — wynika z najnowszego raportu firmy Interbrand. I choć na podium nie ma zmian, a w pierwszej dziesiątce przeważają firmy technologiczne, to z elity wypadł Facebook. Fot. Bloomberg

Giganta z Cupertino wyceniono na 234,24 mld USD. Na drugim miejscu jest Google z wartością oszacowaną na 167,71 mld USD, a na trzecim Amazon ze 125,26 mld USD. Pierwszą nietechnologiczną firmą w rankingu jest Coca-Cola. Wartość tej marki ustalono na 63,36 mld USD, co pozwoliło jej na zajęcie piątego miejsca. Na szóstym z 61,6 mld USD uplasowała się pierwsza marka niepochodząca z USA — południowokoreański Samsung. Tuż za nim jest Toyota z 56,25 mld USD, a na ósmym miejscu jedyna marka z Europy — Mercedes-Benz z wartością oszacowaną na 50,8 mld. USD. Pierwszą dziesiątkę z wynikiem 44,35 mld USD zamyka Disney. Warto zauważyć, że wartość Facebooka oszacowano w tym roku na 39,86 mld USD, czyli o 12 proc. niżej niż rok wcześniej, czego skutkiem jest spadek giganta mediów społecznościowych z 9. na 14. pozycję.

Z rankingu marek wynika również, że wciąż najszybciej rozwijającymi się na świecie są branże luksusowa i detaliczna. Ciekawie wygląda zestawienie liderów poszczególnych branż. W technologicznej prym wiedzie lider całego zestawienia — Apple przed Google’em, Amazonem, Microsoftem i Samsungiem. W motoryzacji króluje Toyota, która wyprzedziła Mercedesa oraz BMW (44,4 mld USD, 11. miejsce w rankingu). Do setki załapały się też Honda (21. miejsce), Ford (35.), Hyundai (36.), Volkswagen (40.), Audi (42.), Porsche (50.), Nissan (52.), Ferrari (77.), KIA (78.), Land Rover (85.), MINI (90.) oraz Harley Davidson (99.).

Dzięki temu motoryzacja stała się najczęściej, po technologicznej, reprezentowaną branżą w tegorocznym zestawieniu. Najcenniejszą marką FMCG został Pampers (15,8 mld USD, 34. miejsce) przed Gillette (13,8 mld USD, 37. miejsce) oraz L’Oreal (11,6 mld USD, 51. miejsce). Wśród producentów elektroniki najwyżej wyceniono Philipsa (11,7 mld USD, 49. miejsce), HP (10,9 mld USD, 54. miejsce) oraz Sony (10,5 mld USD, 56. miejsce ). Wśród kurierów za najcenniejszą markę uznano UPS (18 mld USD, 27. miejsce) oraz FedEx (7 mld USD, 73. miejsce) i DHL (6 mld USD, 83 miejsce). Tegoroczny ranking zamyka wyceniona na niespełna 4,8 mld USD marka włoskiego producenta dóbr luksusowych — Prada. Best Global Brands tworzony jest na podstawie wyników finansowych produktów lub usług marki, badania roli marki w procesie podjęcia decyzji o zakupie oraz siły marki w perspektywie zabezpieczenia przyszłych przychodów firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy