To może być gorąca jesień dla dystrybutorów sprzętu RTV AGD. W branży mówi się, że właściciela zmieni dwóch.
Producenci sprzętu RTV AGD mają powody do zadowolenia, bo jego sprzedaż w tym roku znacznie się ożywiła, m.in. dzięki boomowi na rynku mieszkaniowym. Wraz ze wzrostem sprzedaży rośnie jednak także konkurencja, o czym świadczą kłopoty finansowe sieci Mars czy Mega Avans. Wiele wskazuje, że to jeszcze nie koniec dynamicznych przemian na tym rynku.
Tajne przez poufne
Jak nieoficjalnie dowiedział się „PB”, na sprzedaż wkrótce będzie wystawiona znana sieć RTV Euro AGD, która liczy ponad 120 sklepów. Z naszych informacji wynika, że rozwijająca tę sieć spółka Euro Net, należąca do trzech osób fizycznych, najęła doradcę, który ma pomóc w jej sprzedaży.
To nie koniec. Nieoficjalnie mówi się też, że przejmowana jest borykająca się z kłopotami sieć Mars. Jej nabywcą ma być Mix Electronics, firma rozwijająca sieć sklepów ze sprzętem RTV AGD pod szyldem Mix. Niestety, w sprawie Marsa nie udało się nam wczoraj uzyskać komentarza od żadnej ze stron.
Wypowiedzieli się przedstawiciele sieci Euro. Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu Euro Net, zaprzeczył, że sieć Euro ma być wkrótce sprzedana. Według niego, jest to zwykła plotka.
Wśród pytanych przez „PB” przedstawicieli branży nie brak jednak głosów, że coś w tym jest.
— Do Polski niedawno weszła grupa Dixons z siecią Electro World. Brytyjczycy spóźnili się z wejściem na nasz rynek o wiele lat, dlatego z pewnością są zainteresowani przejęciami. Gdyby kupili Euro, jednym ruchem weszliby do pierwszej trójki — mówi szef jednej z firm działających w branży.
— W tej chwili nie komentujemy spraw związanych z przejęciami na polskim rynku. Nie mogę więc ani potwierdzić, ani zaprzeczyć rynkowym plotkom. Mogę zapewnić, że obserwujemy rynek, wszystkie zachodzące na nim zmiany własnościowe i nie jesteśmy tylko biernym obserwatorem — mówi tajemniczo Jacek Gruchalski, dyrektor generalny Electro World Polska.
Pojedynek gigantów
Dodaje, że choć jego firma skupia się na rozwoju sieci marketów Electro World w nowych lokalizacjach, nie wyklucza żadnej możliwości rozwoju na polskim rynku, który należy do najważniejszych w regionie. W grę wchodzi także budowa sieci franczyzowej.
Jacek Gruchalski nie kryje, że docelowo jego firma w ciągu kilku lat ma stać się jednym z czołowych graczy na polskim rynku.
Tym samym rzuci rękawicę obchodzącej dziś ośmą rocznicę działalności w Polsce niemieckiej sieci Media Markt, należącej do koncernu Metro, która wkrótce uruchomi swój 29. market.
— W kolejnych latach zamierzamy otwierać po 4-5 marketów rocznie, by osiągnąć liczbę 50. Zaczynamy teraz wchodzić do mniejszych miast poniżej 100 tys. mieszkańców — mówi Wioletta Batóg, rzecznik Media Saturn Holding Polska (MSHP), który od niedawna rozwija też sieć Saturn.
Dodaje, że RTV Euro AGD jest dziś największą konkurencją dla Media Markt i Saturna, a informacja o jej sprzedaży jest dla firmy nowa. Podkreśla jednak, że jej przejęcie nie wpisuje się w strategię MSHP, bo sklepy Euro mają za małą powierzchnię.