Ruda Śląska wybrała wykonawcę dokończenia trasy do autostrady A4

PAP
opublikowano: 2025-08-06 18:57

Samorząd Rudy Śląskiej wybrał wykonawcę dokończenia budowy trasy N-S w Rudzie Śląskiej na południe, do autostrady A4. Zostanie nim firma Primost Południe, która zaoferowała cenę 194,9 mln zł brutto.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

„To ważny moment, ponieważ budowa tego odcinka zakończy budowę trasy N-S w jej pierwotnym kształcie, czyli połączenia dwóch kluczowych arterii przebiegających przez Rudę Śląską” – powiedział cytowany w środowej informacji miasta jego prezydent Michał Pierończyk.

„Z czasem zdecydowaliśmy o przedłużeniu trasy na północ, w kierunku granicy z Bytomiem. Te plany realizujemy równolegle, pierwszy północny odcinek oddaliśmy do użytku w tym roku” – przypomniał Pierończyk.

Dwujezdniowa, w większości bezkolizyjna trasa N-S, która ma dać nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku od Drogowej Trasy Średnicowej (DW902) do węzła z autostradą A4, powstaje w Rudzie Śląskiej od ponad dekady. Dotąd brakuje odcinka od ul. Bielszowickiej do autostradowego węzła. Przetarg na budowę tej części trasy, na której powstanie m.in. długi wiadukt, miasto ogłosiło w październiku ub. roku. W maju br. otwarto 12 złożonych ofert, złożona przez Primost Południe okazała się najtańsza. Kolejne ceny: 203,5 mln ł, 205,9 mln zł i 206,4 mln zł, zaproponowały Drogopol, NDI i Nowak Mosty. Miasto zadeklarowało przeznaczenie na realizację zamówienia 271 mln zł brutto.

W środę miasto poinformowało, że odwołania od wyboru wykonawcy nie wpłynęły w terminie, a przed podpisaniem umowy zostanie jeszcze przeprowadzona kontrola uprzednia przez Urząd Zamówień Publicznych.

Miasto ma finansowanie inwestycji. Na początku 2024 r. lokalny samorząd do projekt „Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej od ul. Bielszowickiej do autostrady A4” o szacunkowej wartości 266,7 mln zł dostał 203,6 mln zł dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27 (FE SL). Był to efekt rozstrzygnięcia konkursu z działania FESL.4.1.

Docelowe dofinansowanie wyniesie 85 proc. wartości robót kwalifikowalnych. Wykonawca będzie miał na realizację prac 28 miesięcy, nie licząc okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca).

Planowany odcinek trasy N-S połączy ul. Bielszowicką z węzłem autostradowym i obejmie przebudowę fragmentu ul. 1 Maja. Inwestycja zakłada budowę dwujezdniowej trasy, wiaduktu nad linią kolejową i cmentarzem (o długości ponad 150 m), kładki pieszo-rowerowej w rejonie ul. Mostowej oraz parkingu w sąsiedztwie szkoły i cmentarza.

Oddany do użytku w styczniu 2013 r. pierwszy odcinek N-S liczył ok. 1 km. Wiedzie on od węzła trasy DTŚ do węzła z rudzką ul. 1 Maja. W II etapie prac w sierpniu 2016 r. otwarto ponadkilometrowy odcinek od ul. 1 Maja do ul. Bukowej wraz z węzłem z tą ulicą i jej przedłużeniem do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice. W III etapie, we wrześniu 2018 r., otwarto liczący 1,4 km fragment od ul. Bukowej do ul. Kokota. W IV etapie zaplanowano odcinek od ul. Kokota do węzła autostrady A4.

W lipcu 2021 r. podpisano jednak wartą 95 mln zł brutto umowę na pierwszy fragment etapu IV. Wcześniej, w październiku 2018 r., unieważniono przetarg na budowę całego czwartego etapu po otrzymaniu zbyt drogich ofert. Wydzielono wówczas z niego liczącą 1 km część drogi między ul. Kokota i ul. Bielszowicką z jej węzłem, która została zrealizowana przez firmę Drogopol-ZW za 95 mln zł – podobnie jak wszystkie wcześniejsze odcinki, przy wsparciu unijnym na poziomie 85 proc. Ta inwestycja została otwarta we wrześniu 2023 r.

Miasto zaczęło też już budować trasę N-S w kierunku północnym - od DTŚ do granicy z Bytomiem. Od marca br. kierowcy mogą już jeździć zbudowanym przez Drogopol za 60,5 mln zł odcinkiem 600 m trasy do ul. Magazynowej (powstało też rondo turbinowe przy ul. Magazynowej, a sama ta ulica została przebudowana na odcinku 400 m). Do tego fragmentu N-S rudzki samorząd dostał 57,4 mln zł dotacji z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.

Docelowy projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Teraz gotowy jest pierwszy z nich, a ruszyła budowa dwóch kolejnych, od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej, z podziałem na odcinki do i od Orzegowskiej. Ta część trasy powinna być gotowa w 30 miesięcy od rozpoczęcia robót.

Pod kątem realizacji tego zamówienia wybrano ofertę firmy Eurovia Polska za 143,4 mln zł brutto. Umowę podpisano na początku lutego br. Prawie cały koszt zostanie sfinansowany ze źródła zewnętrznego: miasto dostało na ten cel 140,1 mln zł, w siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych.

Pod kątem przedłużenia trasy N-S na północ miasto otrzymało też pod koniec 2021 r. 100 mln zł z puli Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) na projekty zakładające budowę obwodnic miast w ciągu dróg wojewódzkich. Rudzki samorząd, przedłużając trasę N-S na północ, chce m.in. odciążyć ul. Karola Goduli - część drogi wojewódzkiej nr 925.

Budowa zasadniczego przebiegu trasy N-S, zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h, pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka rudzkiej ul. 1 Maja (inna część DW925), pomiędzy A4 i DTŚ przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie.

Jeszcze w tym roku Ruda Śląska zamierza ponadto ogłosić przetarg na wykonanie dokumentacji przedłużenia trasy N-S od węzła autostradowego do granicy z Mikołowem.