Dziś startuje kampania Ministerstwa Rozwoju (MR), Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) oraz ZIPSEE Cyfrowa Polska, czyli organizacji zrzeszającej producentów sprzętu elektronicznego.
— Razem z MR oraz UZP będziemy prowadzić kampanię, której elementem są szkolenia zamawiających, by wprowadzali kryteria pozacenowe, dzięki którym realizacja kontraktu będzie bardziej efektywna. W naszej branży w przetargach, oprócz ceny, zazwyczaj punktowany jest termin dostawy, gwarancja i szybkość serwisu, a można przecież znacznie zwiększyć katalog, wprowadzając kryteria ekologiczne, dotyczące oszczędności energii, recyklingu zużytego sprzętu itp. — mówi Michał Kanownik, prezes ZIPSEE Cyfrowa Polska.
Z przeprowadzonych dla Cyfrowej Polski badań wynika, że 14 proc. urzędników samorządowych i 12 proc. z instytucji centralnych chce stosować kryteria pozacenowe. Równocześnie odpowiednio 13 i 6 proc. respondentów nie widzi potrzeby ich używania. Ponad połowa przyznaje jednak, że urzędnicy powinni poszerzyć wiedzę na temat stosowania kryteriów pozacenowych, choć skłonność do szkoleń deklaruje już znacznie mniej respondentów — 44 i 37 proc.
Wielu zamawiających obawia się używania kryteriów innych niż cena, bo trudniej je mierzyć i weryfikować. Celem kampanii jest więc opracowanie katalogu przykładowych kryteriów i zasad ich stosowania, dzięki czemu zamawiającym będzie łatwiej je wdrażać.