Rynek motoryzacyjny cofnął się o trzy lata

opublikowano: 06-12-2020, 22:00

Po 11 miesiącach 2020 r. rynek nowych aut traci 24 proc. Importerzy zakładają, że 2021 r. będzie lepszy, żaden jednak nie prognozuje powrotu na ścieżkę wzrostu.

Między styczniem a końcem listopada zarejestrowano w Polsce niespełna 428,6 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych o dmc. do 3,5 t. To aż o 24,2 proc. (136,8 tys. aut) mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia - o ponad 36 proc.

Niestety nic nie wskazuje na to, że polski rynek szybko zacznie rosnąć. Pod koniec rekordowego 2019 r. kiedy zarejestrowano 625,5 tys., czyli ponad 4 proc. więcej niż rok wcześniej, prognozowano co prawda spadek liczby rejestracji, ale nie tak drastyczny.

– Wówczas zakładaliśmy, że w 2020 r. zarejestrowanych zostanie około 590 tys. nowych aut. Zakładany spadek wynikał z ogólnoeuropejskiej tendencji spadkowej. Pierwsze miesiące tego roku wydawały się potwierdzać nasze przypuszczenia, ale potem nastąpił lockdown - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Rynek nowych aut rósł w Polsce nieustannie od 2013 r. Po styczniu i lutym tego roku odnotowano pierwsze spowolnienie. Rynek stopniał o 13 proc. Kolejne cztery miesiące przyniosły nieoczekiwane załamanie i spadki, sięgające w kwietniu rekordowych 67 proc. Od połowy roku sytuacja zaczęła się jednak stabilizować , ale na poziomie danych z 2017 r.

Odrabianie strat
Odrabianie strat
Analitycy i importerzy zakładają, że w przyszłym roku rynek motoryzacyjny powoli zacznie odrabiać straty. W 2021 r. sprzedaż aut ma wzrosnąć o ok. 10 proc.
Angel Garcia

Jak szybko negatywna tendencja się odwróci? Samar zakłada, że ostatni miesiąc tego roku przyniesie wzrosty, ale raczej w ujęciu miesięcznym niż rocznym.

– Ostatnie miesiące roku to okres tradycyjnych wyprzedaży samochodów z kończącego się roku. Obecne wyprzedaże te wiążą się również z faktem, iż  z początkiem przyszłego roku wchodzi w życie nowa norma [ Euro 6d FCM - przyp. red] , zobowiązująca  producentów do wyposażania samochodów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Pojazdy, które nie są w nie wyposażone, nie będą mogły być już rejestrowane. Mając to na uwadze szacujemy, że 2020 r. zakończymy z wynikiem około 425 tys. zarejestrowanych nowych aut osobowych i 58 tys. dostawczych - mówi Wojciech Drzewiecki.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dodaje, że aktualne szacunki dotyczące przyszłego roku zakładają, że rynek zacznie odrabiać straty. Samar szacuje liczbę rejestracji nowych aut osobowych w 2021 r. na około 467 tys., a dostawczych na 63 tys. Łącznie to 530 tys. zarejestrowanych aut. Jeśli prognoza się sprawdzi, przyszły rok będzie o ok. 10 proc. lepszy niż 2020 r. ale i o ponad 15 proc. słabszy niż rekordowy 2019 r.

Jak 2021 r. postrzegają importerzy? Bardzo podobnie. Większość z 14 zapytanych przez Samar firm zajmujących się dystrybucją nowych aut zakłada wzrost między 8,2 a 12,9 proc. w porównaniu do 2020 r. Tą odpowiedź wskazało dziewięciu importerów. Wzrost przekraczający 12,9 proc. jest realny zdaniem przedstawicieli dwóch firm, a wzrost mniejszy niż 8,2 proc. zakłada trzech importerów.

– Dla wzbogacenia naszej wiedzy, postanowiliśmy także zasięgnąć opinii społeczności IBRM SAMAR na serwisie Linkedin, którą w zdecydowanej większości stanowią przedstawiciele branży motoryzacyjnej - mówi Wojciech Drzewiecki.

Na pytanie “Jak zmieni się rynek samochodów osobowych w 2021 r.” odpowiedzi udzieliło 230 osób. Blisko 1/3 z nich uważa, że rynek wzrośnie od 5 do 10 proc., a tylko 14 proc. wierzy w jeszcze wyższy wzrost. Najciekawsze jest jednak to, że 27 proc. osób uważa, że rynek skurczy jeszcze bardziej.

– Te dane pokazują, jak trudno jest oszacować rynek w czasach pandemii. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że bardziej optymistyczne są osoby zajmujące menedżerskie stanowiska, a większy pesymizm wykazują osoby odpowiadające bezpośrednio za kontakt z klientem, np. sprzedawcy aut. - mówi Wojciech Drzewiecki.

Dodaje, że przyszłoroczny wynik polskiego rynku motoryzacyjnego zależy przede wszystkim od nastrojów przedsiębiorców. To oni odpowiadają za 80 proc. rejestracji nowych aut w Polsce.

Liderem kończącego się 2020 r. jest jak na razie Toyota. W ciągu 11 miesięcy tego roku zarejestrowano 54,3 tys. aut tej marki.

Najczęściej rejestrowane auta w Polsce*

MarkaLiczba rejestracjizmiana r/r (w proc.)
Toyota54311–3,8
Skoda51001–18,1
Volkswagen32150–34,9
Kia21574– 19,2
Renault18508–25,8

* w okresie styczeń-listopad 2020 r.

Źródło: Samar

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane