SK IE Technology, firma wydzielona w 2019 r. z koreańskiej grupy SK Innovation, zbuduje w Polsce fabryki nr 3 i 4. To inwestycja za 1,13 bln KRW (997 mln USD, czyli 3,9 mld zł), największa w historii spółki. Dzięki niej zakład w Dąbrowie Górniczej będzie jej największą fabryką na świecie, a całkowite nakłady SK IE Technology w Polsce przekroczą 1,5 mld EUR (6,9 mld zł).
Polska większa od Azji
Łączne moce fabryk w Dąbrowie Górniczej wyniosą 860 mln m kw. separatorów do baterii litowo-jonowych rocznie. Razem z mocami realizowanych już dwóch faz inwestycji (SK IE Technology nazywa je fabrykami nr 1 i 2), których budowę koncern zapowiedział w 2019 i 2020 r., Koreańczycy będą produkować w Polsce 1,54 mld m kw. separatorów. Będzie to ponad połowa łącznej produkcji na świecie (z fabrykami w Korei i Chinach), która do 2024 r. urośnie do 2,73 mld m kw.
„Dostawy separatorów z fabryki nr 1 w Polsce, która zacznie działać w trzecim kwartale, i fabryki nr 2 w Changzhou w Chinach, która ruszyła w pierwszym kwartale 2021 r., zostały już zakontraktowane” — podała spółka w komunikacie.

Separatory są kluczowym materiałem w litowo-jonowych bateriach do aut elektrycznych i odpowiadają za 15-20 proc. kosztów. Spółka przewiduje, że światowy rynek, który w ubiegłym roku sięgnął 4 mld m kw., urośnie do 2025 r. do 16 mld m kw., a od 2023 r. popyt będzie przewyższał podaż.
Druga inwestycja w Polsce (ogłoszona w ubiegłym roku) ruszy w I kw. 2023 r. Budowa zakładu, którą firma właśnie obwieściła, czyli projekty nr 3 i 4, rozpocznie się w III kw. tego roku.
— Inwestycja składa się z dwóch etapów, ale firma zakłada, że wystartują niemal równocześnie między IV kw. 2023 r. a II kw. 2024 r. Będą to dwie linie produkcyjne. Zatrudnienie przy nich znajdzie 800 osób — mówi Marcin Fabianowicz, zastępca dyrektora centrum inwestycji w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), która obsługuje projekt.
Nowy budynek stanie obok powstającej fabryki, w której znajdą się dwie zapowiedziane linie produkcyjne.
Łatwo nie było
— Nie było oczywiste, że także te projekty zostaną zlokalizowane w Polsce. Firma rozważała różne kraje i różne lokalizacje w naszym kraju. Nie mamy oficjalnych danych dotyczących listy konkurencyjnych lokalizacji, ale możemy się domyślać, że w grę wchodziło zwiększenie mocy w Azji, a wiele wskazuje na to, że także budowa fabryki w innych krajach regionu, w tym na Węgrzech — mówi Marcin Fabianowicz.
Na Węgrzech koreańska spółka ma zakład baterii do samochodów elektrycznych. Ogłosiła jego budowę w 2017 r. Polska również konkurowała o wart 650 mln EUR projekt. W lutym tego roku SK IE Technology ogłosił, że zainwestuje na Węgrzech jeszcze 2,3 mld USD. Zakład ma powstać do 2028 r. i mieć zdolności produkcyjne na poziomie 30 GWh rocznie. Zatrudni 2 tys. osób.
O ile w pierwszej inwestycji w Polsce SK IE Technology otrzymał pomoc publiczną: zwolnienie podatkowe w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i grant rządowy wysokości 80 mln zł, to kolejne fazy inwestycji realizuje bez zachęt finansowych.
— Udało się przekonać inwestora takimi argumentami, jak czas realizacji inwestycji, wykształcone kadry czy kompleksowo zorganizowany proces wsparcia projektów inwestycyjnych na poziomie krajowym i lokalnym. Firma ma gwarancję doprowadzenia na działkę wszystkich mediów, a miasto obiecało spełnić oczekiwania inwestora w krótkim terminie. Inwestor może też liczyć na wsparcie dotyczące przyjazdu koreańskich inżynierów w trudnym czasie pandemii — twierdzi wicedyrektor w PAIH.
Jak to się robi
— Jesteśmy w stanie szybko spełnić oczekiwania inwestorów, a naszym atutem są bardzo dobrze wykształceni pracownicy. Elektromobilność to światowy trend, a Polska stała się w tym biznesie bardzo istotnym ogniwem. SK IE Technology jako pierwszy w Korei i trzeci na świecie opracował kluczowe rozwiązania do produkcji baterii samochodowych. Kwestie związane z innowacyjnością, nowoczesnymi technologiami, w tym w zakresie elektromobilności, są jednymi z najważniejszych elementów opracowywanej Polityki Przemysłowej Polski — komentuje Jarosław Gowin, wicepremier i minister rozwoju, pracy i technologii.
Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wskazuje na niesłychane tempo inwestycji.
— Od zakupu nieruchomości na terenie strefy w Tucznawie nie upłynęły jeszcze dwa lata. Charakter i skala inwestycji, zarówno tych obecnie realizowanych — 2,5 mld zł, 700 miejsc pracy, jak też właśnie ogłoszonych ma znaczenie strategiczne nie tylko dla strefy i Dąbrowy Górniczej, ale również dla województwa śląskiego i Polski — komentuje Janusz Michałek.
PAIH pracował nad projektem od ponad roku.
— Podczas misji do Korei pod koniec 2019 r., do udziału w której zaprosiliśmy również naszych regionalnych partnerów, przekonywaliśmy władze spółki, że to z Polską powinna wiązać swoją przyszłość — mówi Krzysztof Drynda, prezes PAIH.
— Widzieliśmy się z zarządem SK IE Technology i zwiedzaliśmy fabrykę. Wówczas nie była przesądzona lokalizacja drugiego etapu, a już rozmawialiśmy o tym, że nie będzie on ostatnim branym pod uwagę — przyznaje Marcin Fabianowicz.
kliknij grafikę, aby powiększyć
PAIH prowadzi obecnie 17 projektów związanych z elektromobilnością. Kilka dużych udało się zakończyć w ostatnich miesiącach. Szwedzki Northvolt ogłosił w lutym, że buduje w Gdańsku za 200 mln USD fabrykę modułów bateryjnych do maszyn i systemów magazynowania energii. Na początku roku koreański LG Energy Solutions poinformował o kolejnej rozbudowie fabryki baterii w Kobierzycach — za 302,9 mln EUR, co oznacza, że łącznie zainwestuje 3,1 mld EUR (14 mld zł) i zwiększy moce do 100 GWh. Volkswagen zamierza wybudować sześć fabryk baterii do aut elektrycznych, w tym na pewno jedną do 2025 r. w Europie Wschodniej. Może też w Polsce?