Skarbówki prawie wróciły do łask

  • Emil Szweda
opublikowano: 23-08-2020, 22:00

W lipcu resort finansów sprzedał obligacje oszczędnościowe za prawie 2,4 mld zł, nawiązując do świetnych wyników sprzedaży z I kwartału tego roku.

W rzeczywistości to tylko echo wyników sprzedaży z kwietnia. Tamten miesiąc był wyjątkowy, jeśli chodzi o skalę sprzedaży obligacji oszczędnościowych, która przekroczyła 5,4 mld zł. Wynik ten został sprowokowany ogłoszonym na tydzień przed zakończeniem miesiąca zamiarem obniżenia oprocentowania o co najmniej 1 pkt proc. wraz z początkiem maja.

W maju sprzedaż spadła do 0,9 mld zł, w czerwcu wyniosła 1,25 mld zł, a w lipcu skoczyła do 2,4 mld zł. Czyżby inwestorzy indywidualni przeprosili się ze skarbówkami i zaakceptowali obniżone oprocentowanie? Za wcześnie na taki wniosek. Za połowę lipcowej sprzedaży odpowiadają obligacje trzymiesięczne oprocentowane na 0,5 proc. w skali roku (1,5 proc. przed obniżką). W kwietniu ich sprzedaż sięgnęła 1,08 mld zł, a trzy miesiące później 1,2 mld zł — stąd wniosek, że w większości przypadków chodziło nie tyle o nowe zakupy, co zwyczajne przedłużenie inwestycji. Wyniki sprzedaży innych serii potwierdzają ten wniosek, choć np. sprzedaż dwuletnich obligacji rzeczywiście była w lipcu równie wysoka co w I kwartale (okolice 350 mln zł), mimo obniżenia ich oprocentowania do 1 proc. Ale do kwietnia br. motorem sprzedaży obligacji oszczędnościowych były papiery cztero- i dziesięcioletnie, indeksowane inflacją. W tym wypadku o odbudowie popytu do dawnego poziomu nie ma mowy. Sprzedaż 10-latek była w lipcu o połowę niższa niż w marcu i lutym i aż o dwie trzecie niższa niż w styczniu. Z kolei sprzedaż obligacji czteroletnich musiałaby wzrosnąć jeszcze o 50 proc., by zbliżyć się do wyników z I kwartału, zaś wynik z kwietnia (2,85 mld zł) jest w ogóle poza zasięgiem (w lipcu było to 0,7 mld zł).

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Natomiast trzeba przyznać, że czteroi dziesięcioletnie obligacje rzeczywiście przyciągają nowe środki (nie jest to tylko rolowanie zapadających emisji), tyle że nie można porównywać obecnej skali ich napływu do tej z pierwszych miesięcy roku. Nie chodzi tylko o niższe oprocentowanie i niższą marżę ponad inflację, ale także o same perspektywy inflacji (powszechne jest oczekiwanie jej obniżenia) i być może także większy stopień niepewności finansowej nabywców papierów.

Na Catalyst nadal jest drogo i nie zanosi się na korektę. Inwestorzy na rynku obligacji korporacyjnych pogodzili się już z nowymi warunkami — niskim WIBOR i spadkiem oprocentowania lokat bankowych, stąd obligacje firm wydają się bardziej kuszące niż wcześniej mimo coraz niższej rentowności. Co ciekawe, tym warunkom nie ulega rynek pierwotny. Znamy już wyniki wakacyjnych emisji publicznych i wszystkie one sprzedały się świetnie, rozchwytywane przez inwestorów indywidualnych. Ze sprawozdania Benefit Systems, które przymierza się do przeprowadzenia emisji jeszcze w III kwartale, wynika jednak, że również ten ceniony przed pandemią emitent zgodził się na wyższe oprocentowanie. Marża ponad WIBOR wzrośnie o prawie 2,2 pkt proc. względem emisji z 2016 r. dla czteroletnich papierów (emisja z 2016 r. dotyczyła trzyletnich), a Benefit dołoży jeszcze zabezpieczenia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Szweda, Obligacje.pl

Polecane