Przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) projekt tzw. specustawy funduszowej ma pomóc beneficjentom sfinalizować rozpoczęte przedsięwzięcia bez strat finansowych. Resort podkreśla, że w obecnej sytuacji problemy mogą dotyczyć kilkudziesięciu tysięcy projektów z dofinansowaniem unijnym. Rozwiązania przyjęte w tym tygodniu przez rząd mają ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie i rozliczanie wspomnianych przedsięwzięć.

— Projekt przewiduje możliwość m.in. uznania wydatków za kwalifikowane, jeżeli z powodu pandemii przedsiębiorca nie zrealizuje wcześniej ustalonych celów projektu. Ponadto przyszła ustawa umożliwi wydłużanie konkursów dotacyjnych i da przedsiębiorcom więcej czasu na wprowadzanie poprawek we wnioskach o dofinansowanie — mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
Inne ułatwienia uwzględnione w projekcie to m.in. wydłużenie terminu przekazywania wniosków o płatność, wprowadzenie nadzwyczajnego trybu wyboru przedsięwzięć i ulgi w spłacie należności. W uzasadnionych przypadkach niedotrzymanie warunków umowy o dofinansowanie nie będzie skutkować wykluczeniem z możliwości otrzymania funduszy UE w kolejnych konkursach.
Oczekiwane zmiany
Szymon Żółciński, partner w Crido, podkreśla, że proponowane przez MFiPR rozwiązania idą we właściwym kierunku.
— Na szczególną uwagę zasługuje np. zapis dotyczący możliwości wprowadzania daleko idących zmian w umowie o dofinanniemożliwa.Oczywiście przedsiębiorca musi wykazać, że trudności w wywiązaniu się z tej umowy są wynikiem pandemii — zaznacza Szymon Żółciński.
Pozytywnie ocenia też rozwiązanie, zgodnie z którym skutki finansowe związane z nieprawidłowościami, jakie pojawią się w trakcie realizacji projektów, będą ponoszone przez budżet państwa, a nie przez przedsiębiorców.
— Ministerstwo stworzyło mechanizm, który będzie eliminował ewentualne nadużycia. Beneficjenci mogą liczyć na pomoc tylko wtedy, gdy udowodnią, że nieprawidłowości wystąpiły z powodu pandemii i mimo dochowania tzw. należytej staranności nie mogli temu zapobiec — wyjaśnia partner w Crido.
Podkreśla, że pakiet rozwiązań w projektowanej regulacji wesprze firmy, samorządy i inne podmioty korzystające z dofinansowania unijnego, a także jest niezbędny z punktu widzenia instytucji udzielających wsparcia.
— Przedsiębiorcy mogą liczyć na ich elastyczne podejście zarówno na etapie projektu. Przyszła specustawa daje nadzieję że negatywny wpływ pandemii na sytuację beneficjentów zostanie w dużym stopniu ograniczony — podkreśla Szymon Żółciński
Szlachetny cel
Krzysztof Brysiewicz, radca prawny, part ner zarządzający w kancelarii Brysiewic i Wspólnicy, zauważa, że projekt MFiPR wprowadza specjalne zasady rozliczani i wyboru projektów z dofinansowaniem unijnym.
— Proponowane przez resort rozwiązania mają zapewnić beneficjentom i instytucjom udzielającym wsparcia w miarę bezbolesne przebrnięcie przez pandemię. Cel przyświe cający twórcom projektu jest szlachetny Niestety, duża część proponowanych przepi sów projektu specustawy funduszowej zna cząco odbiega od standardów wynikających z tzw. zasady pewności prawnej i przejrzy stości — ocenia Krzysztof Brysiewicz.
Case by case
Pozytywnie ocenia jednak m.in. zapisy które dają przedsiębiorcom więcej czasu na uzupełnienie wniosków o dofinansowa nie i uelastyczniają zasady pracy komisji ds wyboru projektów i komitetów monitoru jących.
— Zastosowanie postanowień projektu specustawy związanych m.in. z wydłu żaniem terminów na złożenie wniosków o dofinansowanie, aneksowaniem umów o wsparcie, składaniem wniosków o ulg w spłacie należności lub zawieszaniem po stępowań administracyjnych i tak będzie wy magało analizy jednostkowych przypadków Dokładnie taką możliwość beneficjenci maj na gruncie obecnie obowiązujących prze pisów — przekonuje Krzysztof Brysiewicz.
Najpewniej jeszcze w tym tygodniu Sejm zajmie się projektem. Ustawa wejdzie w życie następnego dnia po ogłoszeniu Natomiast szczegółowe rozwiązania będą obowiązywać z tzw. mocą wsteczną od 1 lu