Sprzedawaj dzięki zapachowi

21-07-2016, 22:00

Aromamarketing nie tylko wydłuża pobyt klienta w sklepie, buduje także jego lojalność i podnosi prestiż marki.

Czy zapach może zwiększyć sprzedaż? Okazuje się, że tak, i to bardzo. Aż 74 proc. klientów decyduje się na wizytę w konkretnym sklepie danej kategorii właśnie ze względu na woń. Zaledwie 1 proc. osób nie zwraca na niego uwagi, dowiadujemy się z raportu zrealizowanego na zlecenia firmy Rentokil Initial przez IMC.

Zobacz więcej

[FOT. ARC]

— Jeszcze do niedawna wszelkie przekazy reklamowe przygotowywane były z myślą głównie o zmysłach wzroku i słuchu. Zapach jednak trwale zapisuje się w umysłach klientów, dlatego jest integralną i niezwykle ważną częścią skutecznych, wielozmysłowych strategii marketingowych — mówi Maciej Kmieciak, kierownik działu AromaCorp.

Zapachy działają silniej niż jakiekolwiek inne bodźce zmysłowe, u 73 proc. respondentów wywołują określone wspomnienia bądź emocje. Według prof. Charlesa Spence’a, psychologa eksperymentalnego z Uniwersytetu Oksfordzkiego, węch jest kluczem do naszych emocji i wspomnień, a zapach wywiera bardzo silny wpływ na nastroje oraz samopoczucie gości lokali handlowych i hoteli — podkreśla Charles Spence w raporcie Rentokil Initial.

Co ciekawe, badania naukowe potwierdzają, że zmysł zapachu jest zmysłem najsilniej powiązanym z ludzką pamięcią i nie ogranicza się jedynie do nosa. Jego receptory są m.in. w skórze, wątrobie, sercu czy nerkach. Jak aromat wpływa na zachowania konsumentów? 55 proc. respondentów deklaruje, że spędza mniej czasu w sklepie, w którym jest zniechęcający zapach. Odwiedzającym hotele przyjemny zapach w holu pomaga się zrelaksować i... uzbroić w cierpliwość — odpowiedziało tak aż 67 proc. badanych.

Na zapach w hotelowym lobby zwraca też uwagę ponad 91 proc. gości łaknących wypoczynku, 48 proc. twierdzi, że przyjemny zapach mógłby skłonić ich do ponownego odwiedzenia hotelu, natomiast 53 proc. uważa, że nieprzyjemny zapach w hotelu jest bardziej zniechęcający niż nieestetyczny wystrój czy dokuczliwy hałas.

— Ważne w doborze zapachu jest dopasowanie go do tzw. osobowości marki i preferencji klienta. Aromat spójny z wizerunkiem produktu czy usługi przyciąga większą liczbę kupujących, zachęca do dłuższego pobytu w salonie czy hotelu i wzmacnia więź z klientem, co przekłada się na jego lojalność — mówi Maciej Kmieciak. Zapach podnosi prestiż marki i sprawia, że staje się ona bardziej rozpoznawalna.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Sprzedawaj dzięki zapachowi