Start-up uzbroił premiera w chatbota

opublikowano: 20-03-2020, 18:03

W obecnej sytuacji cyfrowa komunikacja jest na wagę złota. Może być ratunkiem dla społeczeństwa i biznesu.

Kilka dni temu premier Mateusz Morawiecki udzielił wywiadu młodemu youtuberowi – Blowkowi. To pomysł ma dotarcie do młodzieży z informacjami o zagrożeniach wynikających z epidemii COVID-19. Filmik po czterech dniach miał 1,8 mln wyświetleń. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (KPRM) poszła o krok dalej i sięgnęła po… chatbota. 

Premier Mateusz Morawiecki szuka nowych kanałów dotarcia do obywateli - dorosłych i młodzieży. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zainwestowała m.in. w chatbota informującego o sytuacji epidemicznej w kraju.
Zobacz więcej

Przez Messengera:

Premier Mateusz Morawiecki szuka nowych kanałów dotarcia do obywateli - dorosłych i młodzieży. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zainwestowała m.in. w chatbota informującego o sytuacji epidemicznej w kraju. fot. Wojciech Kozioł / Forum

W obecnej sytuacji nie jest to jedyny podmiot, który ratuje się technologią  cyfrowej komunikacji, po części zastępującą pracowników biur obsługi i infolinii, a jej adresatem nie jest też tylko młodzież.  

- W sieci pojawia się wiele nieprawdziwych informacji, które powodują dezorientację w społeczeństwie. Chcemy, aby obywatele mieli możliwość otrzymania rzeczowej odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące koronawirusa. Dzięki nowoczesnej technologii nasz wirtualny asystent automatycznie udziela użytkownikom wiarygodnych informacji – mówi Karol Kotowicz z Centrum Informacyjnego Rządu.  

Od automatyzacji…

Za wdrożeniem zintegrowanego z Messengerem KPRM chatbota stoi spółka technologiczna Chatbotize. 

- Chatbot KPRM dysponuje wiedzą na najbardziej nurtujące obecnie ludzi zagadnienia – jak się chronić przed koronawirusem, jak postępować, gdy podejrzewa się u siebie chorobę, jak postępować w trakcie kwarantanny itd. Baza wiedzy jest aktualizowana na podstawie oficjalnych informacji przekazywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Narzędzie odciąża infolinię, daje obywatelom szybką i wiarygodną informację. Będzie na bieżąco rozwijane – mówi Maja Schaefer, współzałożycielka i prezes Chatbotize.   

Dodaje, że obecnie, gdy duża część firm organizuje pracę zdalną lub została zmuszona zawiesić działalność w dotychczasowej formule, zaczyna interesować się chatbotami. Chatbotize nie odczuwa więc spowolnienia. 

- Nieco inne są natomiast potrzeby. Firmy szukają sposobu na usprawnienie lub w ogóle utrzymanie komunikacji z klientami. Przedsiębiorstwa znacznie częściej zaglądają teraz do kanałów społecznościowych i tam szukają odbiorców. Potrzebują także wirtualnych asystentów, którzy będą częściowo realizować procesy sprzedażowe – podkreśla Maja Schaefer.  

…po sprzedaż 

Chatbotize jest młodą spółką, obecną na rynku od stycznia 2019 r. (współtworzy ją Maciej Ciołek). Zajmuje się automatyzacją komunikacji - głównie w biznesie - i dostarcza cyfrowe narzędzia usprawniające pracę w tym zakresie. Na liście obsługiwanych przez nią firm są m.in.: Aviva, InPost, Maspex, PKO BP, Yves Rocher. 

- Zainteresowanie takimi rozwiązaniami rośnie. W ostatnich latach wpływał na to m.in. wzrost wynagrodzeń, a tym samym kosztów obsługi klienta, ale także nowe przyzwyczajenia konsumentów i chęć organizacji spraw również poza godzinami pracy działów obsługi – mówi prezes Chatbotize.

Okiem praktyka

Wsparcie dla odizolowanego biznesu

Radosław Pidzik, dyrektor pionu doradztwa dla klientów na Europę Centralną, SAS

Chcąc zredukować rozprzestrzenianie się koronawirusa, wiele osób pozostaje w domach, co powoduje, że dużo działań przenosi się ze świata rzeczywistego do przestrzeni cyfrowej. To ogromna szansa dla biznesu, który powinien szukać nowych form kontaktu z klientem w świecie wirtualnym. Jednym ze sposobów na wypełnienie luki w kontaktach międzyludzkich jest wykorzystanie chatbotów. Stanowią one istotne wsparcie działów obsługi klienta, m.in. zawężając problem i sugerując rozwiązanie na podstawie archiwalnych zapisów kontaktów. Konsumenci wręcz oczekują takich form kontaktu. 81 proc. respondentów badania SAS „Customer Experience w 2030 roku: Przyszłość budowania doświadczeń klienta” ma nadzieję, iż w najbliższej dekadzie upowszechnią się interakcje z chatbotem.

Eksperci z firmy McKinsey zwracają natomiast uwagę na fakt, że w obecnej sytuacji ważne jest, by „być blisko swoich klientów”. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, ważna jest szybkość reakcji na zapytania czy umiejętność przygotowania spersonalizowanej oferty. Umiejętność wykorzystania nowych technologii ma więc kluczowe znaczenie w obecnych, trudnych czasach. 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu