Start-upy dają inwestorom 3+

opublikowano: 15-05-2018, 22:00

Złota księga venture capital w Polsce nie pozostawia złudzeń. Sektor dopiero raczkuje i uczy się, jak obsługiwać technologicznych nowicjuszy.

Pod względem liczby graczy polski rynek venture capital (vc) stanowi jedynie 3 proc. całego europejskiego ekosystemu inwestycji w młody biznes — policzyli przedstawiciele fundacji Startup Poland. Z przygotowanego przez nich raportu, prezentowanego podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, wynika, że krajowi inwestorzy posługują się głównie pieniędzmi publicznymi. Do wzięcia jest ich sporo, niechętnie więc wykładają własny kapitał.

— Gdyby nie pieniądze publiczne, funduszy vc w Polsce właściwie by nie było — zaznacza Julia Krysztofiak-Szopa, prezes Startup Poland.

W technologiczne biznesy rodzimi inwestorzy wkładają zwykle niewielkie kwoty — najwięcej zadeklarowanych przez start-upy transakcji nie przekroczyło 500 tys. zł. Pieniądze otrzymują głównie firmy w bardzo wczesnej fazie rozwoju, tzw. seed. Dla bardziej zaawansowanych projektów finansowania na rynku już brakuje.

— Dla porównania, w Europie Zachodniej rundy typu seed przynoszą start-upom przeciętnie 700 tys. EUR, a za oceanem — ponad 1,5 mln USD. Na amerykańskim rynku jest przy tym znacznie więcej kapitału prywatnego — dodaje Julia Krysztofiak-Szopa.

Z raportu Startup Poland wynika, że młode firmy oceniają inwestorów na mocne 3+ — za uczciwość, partnerskie traktowanie i profesjonalizm dają im odpowiednio: 3,85 3,68 i 3,32 pkt w pięciopunktowej skali. Odpowiadając na pytanie, czy ponownie zdecydowaliby się na wybór tego samego funduszu, krańcowe odpowiedzi — „zdecydowanie tak” lub „zdecydowanie nie” — wybrało odpowiednio 33 i 15 proc. przedsiębiorców. Najlepiej ocenionym przez start-upy funduszem okazał się Inovo VC.

— Każdy przedsiębiorca na pytanie, czy chce stworzyć dużą firmę, odpowie „tak”. Nie każdy jest jednak gotowy na koszty i trudności, które z tego wynikają, takie jak bardzo ciężka praca, stały rozwój siebie i zespołu — zaznacza cytowany w raporcie Tomasz Swieboda, partner zarządzający Inovo VC.

 

OKIEM EKSPERTA - Rafał Szafraniec, partner KPMG w Polsce

Kapitał na start

Wokół start-upów funkcjonuje bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura otoczenia biznesu — parki technologiczne, inkubatory przedsiębiorczości czy programy akceleracyjne. Pojawiają się jednak pytania, czy jednostki te dobrze spełniają swoje zadania edukacyjne i doradcze oraz czy start-upy często spotykają się z barierami instytucjonalnymi, formalno-prawnymi, które utrudniają prowadzenie biznesu. Młodzi ludzie, myślący o założeniu start-upu, najczęściej mają pomysł, ale potrzebują zewnętrznego wsparcia w jego realizacji. Sektor venture capital w Polsce jest mocno uzależniony od publicznych pieniędzy. Z drugiej strony, na początkowym etapie rozwoju projektów technologicznych aniołowie biznesu czy fundusze vc niechętnie sami inwestują w start-upy, ponieważ stopa zwrotu jest za niska, a ryzyko zbyt duże. Jest więc potrzeba wypełnienia tej luki finansowej.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane