Łódzki fundusz zalążkowy prowadzi rekrutację — szuka innowacyjnych pomysłów na biznes, które dokapitalizuje i pomoże rozwinąć.
Ponad 6 mln zł w tym roku trafi do 10-15 autorów najbardziej
innowacyjnych pomysłów na biznes. Taką sumę ma jeszcze do
rozdysponowania fundusz StartMoney, założony przez Centrum Innowacji —
Akcelerator Technologii Fundacja Uniwersytetu Łódzkiego. Pieniądze
pochodzą z Działania 3.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i
mają pomóc wykiełkować nowym, innowacyjnym biznesom. Wciąż prowadzona
jest rekrutacja.
Na realizację jednego pomysłu — w ramach pieniędzy unijnych — można
pozyskać do 200 tys. EUR (poziom dokapitalizowania uzależnia się od
szacowanej rentowności biznesu, fundusz w zamian za kapitał obejmuje
mniejszościowy pakiet udziałów), ale jak zapewniają przedstawiciele
funduszu, istnieje również możliwość zdobycia znacznie większego
wsparcia, nawet do kilku milionów złotych.
— Zespół StartMoney posiada doświadczenie w ocenie pomysłów, rozwoju i
budowaniu biznesów wykorzystujących innowacje. Wiemy, jak współpracować
zarówno z młodymi pomysłodawcami, którzy zakładają pierwszy biznes, jak
i z naukowcami z uczelni, którzy chcą wdrożyć wyniki swoich badań.
Pomożemy przedsiębiorstwom w wypracowaniu strategii biznesowej
dla innowacji i znalezieniu odpowiednich partnerów lub rynków — zapewnia
Piotr Berliński, analityk StartMoney.
W myśl zasad unijnego programu, współpraca z funduszem rozpoczyna się od
tzw. preinkubacji — w tym okresie koncepty są przygotowywane do
wprowadzenia na rynek, opracowuje się dla nich biznesplan, przeprowadza
badania rynkowe i niezbędne ekspertyzy oraz tworzy strategię wdrożenia.
Następnym krokiem jest podpisanie umowy inwestycyjnej i założenie
spółki. Taką drogę przeszła już firma Freeky Games, pierwsza inwestycja
StartMoney. Spółka specjalizuje się w tworzeniu gier na konsole. Dwie
następne inwestycje są w trakcie realizacji, a kolejne projekty
przechodzą wstępną ocenę. — Ale cały czas poszukujemy projektów, z
różnych sektorów gospodarki — ważne, aby pomysł biznesowy miał potencjał
wzrostu — szansę na zwiększenie skali biznesu, wejście na nowe rynki,
wykreowanie nowej potrzeby itp. — zaznacza Piotr Berliński.