Suplementy chcą być etyczne

Producenci suplementów diety, obawiający się ustawowego zakazu reklamy, wolą uregulować się sami.

Aktorzy w białych kitlach, udający lekarzy lub farmaceutów, nie będą już zachwalać leczniczych właściwości suplementów diety. Zapowiedziały to we wtorek cztery organizacje, zrzeszające firmy produkujące suplementy. — Reklam suplementów diety jest coraz więcej i branża sama dostrzega konieczność autoregulacji. Chodzi o ustalenie spójnych, wysokich standardów, tak by w sposób wyraźny wyróżnić kategorię suplementów diety, nie sugerować ich właściwości leczniczych i nie wprowadzać konsumentów w błąd — mówi dr Katarzyna Suchoszek- -Łukaniuk, prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek. Kodeks dobrych praktyk reklamy branży wprowadza m.in. zakaz wykorzystania wizerunku lub rekomendacji lekarza czy farmaceuty, a także obowiązek umieszczania nazwy „suplement diety” w reklamie w prawym dolnym rogu (lub dwukrotnego powtórzenia tej nazwy w reklamach radiowych). Reklamy mają też nie odnosić się do konkretnych chorób, co mogłoby wskazywać na właściwości lecznicze suplementów. Przypomnijmy, że w raporcie sprzed roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zgłosiła wiele zastrzeżeń do sposobu reklamowania suplementów diety. Wskazywała m.in., że „ukrywane jest prawdziwe pochodzenie tych wyrobów”. „Tylko 4 z 32 preparatów zawierało informację słowną, że mamy do czynienia z suplementem diety. W pozostałych przypadkach informacja ta, jeśli się pojawia, zwykle nie jest czytelna (używana jest mała czcionka często niezbyt wyróżniająca się z tła, napis często jest elementem pokazywanego opakowania lub umieszczony jest równolegle do krótszego boku ekranu” — głosi raport. Wkrótce potem minister zdrowia Konstanty Radziwiłł powołał specjalny zespół ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. W toku jego prac Naczelna Rada Lekarska postulowała wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy leków OTC (bez recepty) i właśnie suplementów diety.

book icon
Artykuł dostępny tylko dla naszych subskrybentów

Zyskaj wiedzę, oszczędź czas

Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie Subskrypcja PB
Premium Offer
Poznaj „PB”
79 zł 7,90 zł / miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać? Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
WYBIERZ
Rabat 30%
Premium Offer
„PB" NA 12 MIESIĘCY
663 zł / rok
Skorzystaj z 30% rabatu
Zapłać raz i czytaj nasze treści bez ograniczeń przez cały rok. Zaoszczędzisz 285 zł.
WYBIERZ