Sznyt przedwojennej kolei (GALERIA)

opublikowano: 06-03-2017, 09:08

Przedwojenna polska kolej cieszy się w pamięci rodaków słuszną estymą. Do legendy przeszła jej punktualność, ale na pamięć zasługuje też wysoka jakość obsługi. Co ciekawe z tego właśnie względu Niemcy podróżujący do Paryża, wsiadali w Berlinie do składów PKP, lekceważąc te podstawione przez Deutsche Reichsbahn.

Co ciekawe, swój najdynamiczniejszy rozwój Polskie Koleje Państwowe przeżywały po wybuchu Wielkiego Kryzysu. Wobec spodziewanego spadku ilości podróżnych postanowiono przyciągnąć ich punktualnością, wyposażeniem taboru i jakością obsługi. Wagony osobowe produkowane przez firmę H. Cegielski miały szczelne okna, oświetlenie elektryczne, izolację akustyczną, a oparcia kanap łatwo rozkładały się do spania. Z kolei warszawskie zakłady Lilpopa zaczęły produkować wagony specjalne, m.in. kąpielowe, w których podróżny mógł się odświeżyć, oraz efektownie wykończone wagony dancing-bar, przystosowane do organizowania imprez tanecznych. Oprócz zakupienia luksusowych składów pospiesznych PKP zainwestowały też w pociągi dla turystów.

http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80373/a10b975ef5f91e77f806289c091de166/
Wyświetl galerię [1/11]

Wagon restauracyjny, 1938.

http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80373/a10b975ef5f91e77f806289c091de166/ Narodowe Archiwum Cyfrowe

Składy turystyczne były zradiofonizowane, posiadały wagony-bufety z miejscami do tańca a później nawet stoliki do brydża. Dyrektor PKP odpowiedzialny za ten specjalny projekt po każdym powrocie pociągu musiał na peronie składać raport swemu przełożonemu. W swoich wspomnieniach pełniący ten funkcję Stanisław Niewiadomski pisał, że poza składami regularnie kursującymi na trasach koleje zaoferowały swoim klientom specjalne pociągi turystyczne zabierające ich w najciekawsze regiony kraju. Prawdziwym zaś hitem stały się pod koniec lat 30. pociągi jadące w kierunku, który do końca utrzymywano w tajemnicy. „Na peronie stał skład i dwa parowozy. Trudno było odgadnąć pasażerom, w którym kierunku pojadą – i ta właśnie »niewiadoma« przyciągała duże rzesze turystów”.

Zdjęcia w GALERII udostępniamy dzięki uprzejmości Narodowego Archiwum Cyfrowego.

PRZECZYTAJ O ROZWOJU KOLEI W II RZECZYPOSPOLITEJ

Jednym z najbardziej luksusowych składów były te najszybsze, ciągnięte przez LuxTorpedę. PRZECZYTAJ O POCIĄGU SZYBSZYM NIŻ PENDOLINO

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARCIN DOBROWOLSKI; NARODOWE ARCHIWUM CYFROWE

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy