Wywodzący się ze Szwecji operator promów chce zmniejszyć zużycia paliwa. W tym celu zainicjował pilotażowy program AI. We współpracy z japońskim koncernem Hitachi pracuje nad modelem sztucznej inteligencji, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie. Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5 proc. rocznie.
— Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę i konfigurację urządzeń statkowych. Za pomocą sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie, czego nie dałoby się wykonać ręcznie — mówi Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w firmie Stena Line.