Sztuczna inteligencja w żegludze

Marcin Bołtryk
opublikowano: 24-10-2018, 22:00

Firma Stena Line wprowadziła na pokłady swoich jednostek sztuczną inteligencję (AI).

Wywodzący się ze Szwecji operator promów chce zmniejszyć zużycia paliwa. W tym celu zainicjował pilotażowy program AI. We współpracy z japońskim koncernem Hitachi pracuje nad modelem sztucznej inteligencji, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie. Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5 proc. rocznie.

— Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę i konfigurację urządzeń statkowych. Za pomocą sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie, czego nie dałoby się wykonać ręcznie — mówi Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w firmie Stena Line.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Sztuczna inteligencja w żegludze