Taryfikator pod sąd

Marcin Bołtryk
04-02-2010, 07:48

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych wytoczył ciężkie działa w walce z polskim rządem. Składa skargę do Komisji Europejskiej.

Zdaniem prywatnych przewoźników kolejowych, skupionych w Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK), rząd udzielił PKP Cargo zabronionej pomocy publicznej, zmieniając opłaty za korzystanie z torów na preferencyjne dla państwowego przewoźnika.

Nowy taryfikator stawek dostępu do infrastruktury wszedł w życie w grudniu 2009 r. Wywołał protesty przewoźników, więc ZNPK szuka pomocy w Komisji Europejskiej.

Zdaniem prywatnych przewoźników nowe stawki są także niezgodne z polityką unijną, w tym z I Pakietem kolejowym, zgodnie z którym mają respektować zwiększanie efektywności przewozów. A, zdaniem ZNPK, jest odwrotnie.

— Nowe stawki preferują tzw. przewozy rozproszone — pojedynczych wagonów i grup wagonowych. Takie przewozy, w związku z niewłaściwym podziałem infrastruktury punktowej PKP SA, realizuje w zasadzie tylko PKP Cargo, które uniemożliwia innym świadczenie tych usług, odcinając ich, dzięki powiązaniom kapitałowym z PKP PLK, od infrastruktury, którą dysponu-je. Biorąc pod uwagę liczne wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, w których wskazywali na konieczność wsparcia PKP Cargo i otwarcie przyznawali, że nowy system stawek ma preferować lekkie pociągi, uważamy, że to ewidentna próba udzielenia państwowej firmie zakazanej pomocy publicznej — przekonuje Krzysztof Sędzikowski, członek zarządu ZNPK, prezes CTL Logistics.

Lokomotywa PKP Cargo
Zobacz więcej

Lokomotywa PKP Cargo

A co na to PKP Cargo? Czytaj w czwartkowym Pulsie Biznesu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Taryfikator pod sąd