Telefonia IP sprawdzi się w oddziałach

Marcin Złoch
22-03-2006, 00:00

Na razie polskie firmy dosyć nieufnie podchodzą do telefonii internetowej w kontaktach z klientami. Ale dość chętnie wykorzystują ją do wewnętrznych rozmów.

Tradycyjna telefonia ma internetowego rywala. Upraszczając: rozmowa nie wymaga zarezerwowania łącza, a odbywa się w sieci komputerowej. Głos jest zamieniany w pakiety i transportowany za pomocą powszechnie wykorzystywanego w internecie protokołu transmisyjnego (Internet Protocol, czyli IP). Największe korzyści z telefonii IP odnoszą firmy wielooddziałowe.

— W zamkniętych sieciach komputerowych przy okazji transmisji danych możliwe jest również przesyłanie głosu. Taka sieć może obejmować jeden czy kilka budynków lub nawet oddziały firmy znajdujące się w innych miastach. Przy założeniu, że firma i tak płaci za dzierżawę łączy od operatora telekomunikacyjnego, usługa telefonii IP wewnątrz takiej sieci nie kosztuje nic — wyjaśnia Rafał Nowacki, product manager Crowley Data Poland.

Także w przypadku firm jednodziałowych telefonia IP obniża koszty przedsiębiorstwa.

— Jednak trzeba zaznaczyć, że bardziej korzystne jest jej wdrożenie w obiektach, które dopiero powstają i razem z nimi budowany jest cały system oparty na IP. Dla firmy, która zmienia lub buduje nowe biuro, problem zakupu sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego jest sprawą otwartą — twierdzi Rafał Nowacki.

Zza biurka

Zdaniem Piotra Koźmina, dyrektora ds. usług hostingowych Netii, naturalnym użytkownikiem telefonii internetowej są firmy działające w internecie. Jednak nie każde, nawet wielooddziałowe przedsiębiorstwo powinno korzystać z pakietowej transmisji głosu.

— Telefonia IP zdecydowanie nie jest przeznaczona dla firm, których pracownicy są mobilni, np. jak przedstawiciele handlowi pracujący w terenie, gdyż obecnie i w przewidywalnej przyszłości transmisja IP oferowana przez sieci komórkowe ze względu na takie parametry jak transfer oraz opóźnienie nie będzie nadawała się na potrzeby telefonii internetowej — zauważa Piotr Koźmin.

Rozpoznanie walką

Czy firma może pozwolić sobie na całkowite przejście na pakietową transmisję głosu?

— Owszem, tak. Choć obecnie wiele firm traktuje telefonię internetową jako pole doświadczalne, nie będąc do końca przekonanym o jej walorach. Firmy chętnie uruchamiają telefonię IP wewnątrz korporacji, do komunikacji pomiędzy oddziałami, głównie dla oszczędności, godząc się jednocześnie na potencjalnie niższą jakość rozmów. Z drugiej strony wiele firm twierdzi, że do kontaktów z klientem wolą ciągle jeszcze wykorzystywać telefonię klasyczną, a dopiero ewentualnie w przyszłości, po pozytywnych wewnętrznych doświadczeniach, zamienić ją na platformę IP — informuje Grzegorz Radzikowski, product manager NASK.

Coś, czego nie było

Usługi telefonii internetowej mogą być realizowane za pomocą zwykłego aparatu telefonicznego podłączonego do bramki VoIP (Voice over IP), która podpięta jest z jednej strony do łącza internetowego, udostępnianego przez operatora oraz linii telefonicznej, z drugiej strony do komputera i aparatu telefonicznego abonenta.

— Jeżeli użytkownik zamierza korzystać z telefonii internetowej, posługując się komputerem, to wówczas z reguły nie ponosi żadnych dodatkowych wydatków, ponieważ telefon w postaci aplikacji jest najczęściej oferowany bezpłatnie przez operatora usługi — wyjaśnia Piotr Koźmin.

— Koszt systemu telefonii internetowej oczywiście zależy od skali wdrożenia, a może zaczynać się od kilku tysięcy złotych — informuje Grzegorz Radzikowski.

Jeżeli firma zadecyduje o rozpoczęciu rozmów w technologii VoIP, może liczyć na funkcje niedostępne w tradycyjnej telefonii.

— Najbardziej spektakularną przewagą telefonii internetowej jest obecnie transmisja wideo. Mimo że transmitowany obraz nie jest na łączu o typowych parametrach płynny, to jednak stanowi on bezsprzecznie nową jakość w komunikacji — twierdzi Piotr Koźmin.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Telefonia IP sprawdzi się w oddziałach