Rodzimy rynek venture capital ma za sobą rekordowy kwartał — 98 spółek technologicznych otrzymało od inwestorów 1,16 mld zł. W kolejce po finansowanie ustawiają się następne start-upy, a jeden zdobył zaufanie kolejnego funduszu. Rozpędzony po inwestycji w Selmo Tar Heel Capital Pathfinder (THC) zadeklarował, że docelowo zainwestuje 1 mln zł w firmę Rating Captain, która pomaga przedsiębiorcom zarządzać otrzymywanymi przez nich opiniami.
— 2021 rok poświęciliśmy na prace nad produktem i organiczne pozyskiwanie klientów, zamykając go sześciocyfrowymi przychodami. Dzięki otrzymanemu finansowaniu planujemy kontynuować rozwój i zwiększać sprzedaż przynajmniej cztero- lub pięciokrotnie rok do roku – mówi Mateusz Piwnicki, współzałożyciel i prezes Rating Captain, zaangażowany też w start-up Buylando.
— Rating Captain bardzo dobrze wpisuje się w naszą strategię zakładającą m.in. inwestycje w innowacyjne rozwiązania cyfrowe. Mamy duże doświadczenie w budowaniu od zera spółek technologicznych działających w modelu SaaS [software-as-a-service – red.] i B2B –przykładami są m.in. Woodpecker.co, Primetric oraz Sentryc. Dotychczasowe wyniki Rating Captain wskazują, że już wkrótce dołączy on do grona biznesowych liderów w swoim segmencie rynkowym – dodaje Kamil Moczulski, dyrektor inwestycyjny THC Pathfinder.

Wiarygodne opinie wymagane prawem
Spółka rozpoczęła działalność w kwietniu 2020 r., gdy otrzymała od funduszu Czysta3.vc 1 mln zł. Od tego czasu pozyskała 200 klientów – to sprzedawcy jak Neonet, ale też producenci, np. Electrolux, a nawet… Narodowy Bank Polski. Rozbudowała również produkt: aplikacja do pozyskiwania opinii stała się platformą do kompleksowego zarządzania nimi oraz badania satysfakcji klienta dla małych i dużych spółek. Wśród funkcjonalności są ankiety NPS, kampanie optymalizujące profile w zewnętrznych portalach (Facebook, Google, Ceneo itd.) oraz narzędzie audytujące firmy w zakresie wizerunku w internecie.
– Mamy w bazie blisko pięć milionów opinii i spodziewamy się, że ta liczba będzie skokowo rosnąć. Dostrzegamy, że wzrasta świadomość dotycząca znaczenia rekomendacji klientów dla biznesu. Ponadto wkrótce czekają nas zmiany w przepisach, które spowodują, że przedsiębiorcy będą odpowiadać za prawdziwość opinii wystawianych na ich stronach internetowych, a konsekwencje braku takich działań będą bardzo dotkliwe – mówi Karol Bocheński, dyrektor operacyjny i drugi z założycieli Rating Captain.
Ma na myśli dostosowanie się Polski od 28 maja do unijnej dyrektywy Omnibus i przekonuje, że technologia spółki ułatwia wywiązywanie się z nowych obowiązków.
– Widzimy silny wzrost świadomości wśród społeczeństwa i legislatorów w zakresie ryzyka i nadużyć, które niesie za sobą powszechna anonimowość w internecie. Spodziewamy się, że będą wprowadzane kolejne dyrektywy i rozwiązania wpływające m.in. na wzrost transparentności i autentyczności treści pojawiających się w internecie, a Rating Captain jest naturalnym beneficjentem takich zmian – uważa Kamil Moczulski.

Zagranica i kolejna runda
Start-up działa w modelu SaaS, oferując miesięczne i roczne subskrypcje (dodatkowo pobiera opłaty za niestandardowe wdrożenia i część funkcjonalności). To ułatwia mu zagraniczną ekspansję. Ok. 10 proc. jego klientów pochodzi z Wielkiej Brytanii. Dąży on do tego, by w 2023 r. uzyskiwać z zagranicy większość przychodów.
– Przygotowujemy się do dużej rundy na początku 2023 r. Pieniądze pozyskane z niej oraz tej obecnej planujemy przeznaczyć przede wszystkim na ekspansję zagraniczną, rozbudowę platformy oraz powiększenie zespołu – informuje Mateusz Piwnicki.
Spółka ma piętnastoosobowy zespół, jednak rok zamierza zakończyć z 25 pracownikami.

Z badań wynika, że, że ponad 90 proc. kupujących kieruje się opiniami zamieszczonymi w sieci. Zgodnie z nowym prawem sprzedawca będzie miał obowiązek wskazać, jakie działania podjął w celu weryfikacji opinii na stronie. Karane będzie publikowanie lub zlecanie fałszywych czy zmodyfikowanych opinii. Usuwanie, ukrywanie, czy zniechęcanie do publikowania negatywnych opinii również będzie nielegalne.
Branża e-commerce rośnie bardzo dynamicznie na całym świecie i jak każdy zmieniający się rynek wymaga regulacji, które ucywilizują zasady gry i zbudują zaufanie kupujących do sprzedawców. Rozwiązania takie jak Rating Captain idealnie wpisują się w nowe wymagania stawiane internetowym sprzedawcom.
