Transportowcy chcą ulg i pomocy

opublikowano: 08-12-2020, 20:00

Przewoźnicy apelują o zmiany w polskim prawie. Bez nich za nieco ponad rok koszty pracownicze firm transportowych wzrosną. Nawet o 100 proc.

Cztery największe organizacje zrzeszające przewoźników: Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników w Polsce (ZMPD), Transport i Logistyka Polska, Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego oraz Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji apelują do ministra infrastruktury o zmiany w prawie. Chodzi o nowelizację przepisów, która dostosuje polski system wynagradzania kierowców do zapisów pakietu mobilności.

Zmiany związane z delegowaniem i wymaganym zagranicznym wynagrodzeniem dla kierowców z polskich firm, które wprowadza tzw. pakiet mobilności, zaczną obowiązywać od lutego 2022 r. Przewoźnicy szczególnie obawiają się braku możliwości zaliczania diet oraz ryczałtów do zagranicznego wynagrodzenia, co bez zmian w polskim prawie spowoduje ich zdaniem znaczny wzrost kosztów pracowniczych.

Niedostosowanie
Niedostosowanie
Skutkiem ubocznym wprowadzenia pakietu mobilności może być zdaniem polskich przewoźników wyparcie ich z rynku UE. Efektem wzmacniającym ten skutek jest niedostosowane do unijnych regulacji polskie prawo.

Koszty w górę

Wchodzące w życie za 14 miesięcy przepisy regulują m.in. kwestie tego, w jakich sytuacjach kierowcę można uznać za pracownika delegowanego, a w jakich nie. W uproszczeniu: z zasad delegowania będą zwolnieni kierowcy wykonujący przewozy bilateralne. Przy realizowaniu pozostałych transportów, w tym kabotażowych, kierowcę będzie trzeba traktować jak pracownika na delegacji. Oznacza to, że za czas pracy za granicą będzie przysługiwać mu nie tylko płaca minimalna, ale pełne wynagrodzenie. Pojęcie wynagrodzenia jest określane zgodnie z krajowym ustawodawstwem państwa członkowskiego, na którego terytorium pracownik jest delegowany i oznacza wszystkie elementy składowe wynagrodzenia obowiązkowe na mocy krajowych przepisów.

Jednocześnie przepisy pakietu mobilności wyraźnie precyzują, że dodatki z tytułu delegowania uznaje się za część wynagrodzenia, chyba że są wypłacane jako zwrot wydatków faktycznie poniesionych w związku delegacją. W przypadku gdy warunki zatrudnienia nie określają, czy i które składniki dodatku z tytułu delegowania są wypłacane w formie zwrotu, a które są częścią wynagrodzenia, cały dodatek uznaje się za zwrot wydatków. Tym samym nie może być zaliczony do wynagrodzenia.

Przewoźnicy zauważają, że zgodnie z polskimi przepisami przedsiębiorca jest zobowiązany wypłacać swoim kierowcom zarówno diety jak i ryczałty za nocleg, ale żadne regulacje nie określają, które części należności z tytułu podróży służbowej są zwrotem za faktycznie poniesiony wydatek, a zatem należy uznać, że całość tych należności jest zwrotem tych wydatków.

„ Oznacza, że po 2 lutego 2022 roku polscy przedsiębiorcy będą musieli wypłacać kierowcom diety i ryczałty za nocleg, których nie będzie można zaliczyć do zagranicznego wynagrodzenia oraz dodatek wyrównawczy będący różnicą płacy polskiej i zagranicznej, mimo że zwiększone koszty utrzymania pracownika zostaną zrekompensowane znacznie wyższym wynagrodzeniem otrzymywanym za czas pracy objętej przepisami o pracownikach delegowanych” - wyjaśniają autorzy pisma do ministra infrastruktury.

Tym samym drastyczne wzrosną koszty pracy - w skrajnych przypadkach o 100 proc.

- Pamiętać przy tym należy, że kary za brak zgodności z przepisami o delegowaniu w państwach przyjmujących mogą sięgać wysokości nawet 250 tys. EUR. Jest to sytuacja do której nie możemy dopuścić, a która wymaga zmiany zasad wynagradzania kierowców w naszym kraju - mówi Jan Buczek, szef ZMPD.

Proponowane rozwiązania

Czego chcą przewoźnicy? Rekompensaty wzrostu kosztów pracowniczych np. w postaci zwrotu części akcyzy od paliwa zakupionego na terytorium RP czy też ustanowienia preferencyjnych warunków opłacania składek ubezpieczeniowych bądź wprowadzenia innych mechanizmów wsparcia.

Przewoźnicy zwracają się do władz prośbą o pilne przygotowanie projektu odpowiednich zmian dostosowującego polski system wynagradzania kierowców do wymagań pakietu mobilności, a także wprowadzenie koniecznych zmian w innych, powiązanych aktach prawnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane