Turcja skusiła Exact Systems

ANB
opublikowano: 2012-06-22 00:00

Zagraniczne firmy z zainteresowaniem obserwują szybki rozwój tureckiego rynku motoryzacyjnego. Polskie też.

W ciągu minionych dziesięciu lat produkcja samochodów w Turcji wzrosła blisko trzykrotnie, głównie za sprawą inwestycji napływających ze strony międzynarodowych koncernów samochodowych i dostawców części motoryzacyjnych. To dobry znak także dla polskich przedsiębiorców, bo nasza aktywność eksportowa na tamtejszym rynku skoncentrowana jest zwłaszcza w tym segmencie.

— Turecki biznes dynamicznie rozwija się także dzięki sprawnie wprowadzanym przez rząd reformom gospodarczym oraz ułatwieniom handlowymw ramach porozumień celnych z Unią Europejską. Zagranicznych inwestorów przyciągają również wykształceni i wykwalifikowani pracownicy, których koszty zatrudnienia są niższe niż w Europie Zachodniej — zaznacza Paweł Gos, prezes Exact Systems, dostawcy rozwiązań w zakresie kontroli jakości części i komponentów motoryzacyjnych. Firma w tym roku otworzyła w Turcji swoje przedstawicielstwo. Potencjał rynku potwierdzają dane Międzynarodowej Organizacji Producentów Pojazdów Samochodowych o światowej produkcji. W 2011 r. w Turcji wyprodukowano blisko 1,2 mln samochodów, z których siedem na dziesięć zostało skierowanych na eksport.

— Z takim wynikiem kraj zajmuje siódme miejsce w Europie i 17. na świecie — podaje Paweł Gos.

Duży potencjał rynku potwierdza również Marek Nowakowski, prezes Polsko- -Tureckiej Izby Gospodarczej. Zaznacza, że w Turcji zlokalizowane są jedne z największych w Europie fabryk samochodów takich marek, jak: Honda, Fiat, Ford, Toyota. I nie oznacza to wcale, że tamtejsza branża motoryzacyjna nastawiona jest na współpracę wyłącznie z dużymi koncernami. Spory potencjał mają też mniejsze firmy dostarczające i produkujące np. elementy wyposażenia samochodów.

— Turcja to duży, chłonny i szybko rozwijający się rynek, na który z łatwością mogą wejść firmy dysponujące dobrymi produktami w adekwatnej cenie. I dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej — zapewnia Marek Nowakowski.