UOKiK wszczyna postępowanie wobec spółek Apple. Urząd bada zasady prywatności w iOS i iPadOS

WST, PAP
opublikowano: 2025-11-25 09:04

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął postępowanie antymonopolowe przeciwko trzem spółkom koncernu Apple. Regulator sprawdza, czy sposób wdrożenia polityki prywatności w systemach iOS i iPadOS może naruszać prawo konkurencji. W przypadku potwierdzenia zarzutów Apple grozi kara do 10 proc. globalnego obrotu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W 2021 roku Apple wprowadził nową politykę ochrony prywatności App Tracking Transparency Framework (ATT), widoczną dla użytkowników poprzez pojawiające się komunikaty o zgodzie na śledzenie aktywności. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował, że urząd podejrzewa, iż sposób wdrożenia ATT może prowadzić do nieuczciwego ograniczenia konkurencji, dlatego wszczęto postępowanie przeciwko trzem spółkom: Apple, Apple Operations International i Apple Distribution International.

Apple inaczej traktuje własne aplikacje i podmioty zewnętrzne

Zastrzeżenia urzędu dotyczą m.in. definicji śledzenia przyjętej przez Apple. Firma uznaje za nie nie wymianę danych pomiędzy niezależnymi wydawcami aplikacji, lecz pobieranie danych przez podmioty trzecie. Jednocześnie dane zbierane przez samego Apple nie są traktowane jako śledzenie. Różnice widoczne są również w komunikatach wyświetlanych użytkownikom: aplikacje zewnętrzne muszą prosić o zgodę na śledzenie, podczas gdy Apple prezentuje to jako akceptację reklam spersonalizowanych. Ponadto komunikaty różnią się formą graficzną oraz treścią przycisków, co – zdaniem UOKiK – może wpływać na decyzje użytkowników.

Nierówne zasady dla niezależnych wydawców aplikacji

Regulator zwraca uwagę, że polityka ATT nie wynika z obowiązujących przepisów prawa dotyczących ochrony prywatności, co potwierdziła opinia Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Nierówne zasady pozyskiwania zgód mogły uderzyć w niezależnych wydawców aplikacji, w tym polskie firmy, ponieważ ograniczają dostęp do danych potrzebnych do oferowania reklam spersonalizowanych, obniżają wartość powierzchni reklamowej i osłabiają ich pozycję negocjacyjną wobec reklamodawców.

Kontrowersje wokół zbierania danych

Prezes UOKiK podkreśla, że zbieranie danych użytkowników internetu to kwestia budząca duże emocje, jednak właściciele systemów operacyjnych nie mogą stosować rozwiązań naruszających zasady konkurencji. Zdaniem urzędu działania Apple mogły wprowadzać w błąd co do poziomu ochrony prywatności, a jednocześnie wzmacniać jego przewagę nad konkurentami. Postępowania dotyczące polityki ATT toczą się również w Niemczech, Włoszech i Rumunii, a w marcu 2025 roku francuski organ nałożył na Apple karę w wysokości 150 mln euro.

Oświadczenie Apple

Apple wydało oświadczenie w sprawie decyzji UOKiK. Firma zapowiedziała podjęcie współpracy z urzędem.

„W firmie Apple uważa się, że prywatność to podstawowe prawo człowieka, a funkcja App Tracking Transparency została stworzona po to, aby zaoferować użytkownikom prosty sposób kontrolowania, czy firmy mogą śledzić ich aktywność w innych aplikacjach i witrynach internetowych. Została dobrze przyjęta przez naszych klientów i doceniona przez rzeczników prywatności oraz organy ochrony danych na całym świecie. Nic dziwnego, że branża zajmująca się śledzeniem danych wciąż sprzeciwia się naszym działaniom przywracającym użytkownikom kontrolę nad ich danymi, a obecnie intensywne naciski mogą zmusić nas do wycofania tej funkcji ze szkodą dla europejskich konsumentów. Zostanie podjęta współpraca z polskim organem ochrony konkurencji, aby firma Apple mogła nadal oferować użytkownikom to cenne narzędzie wspierające ochronę prywatności” – czytamy w oświadczeniu.